3 módszer a leégés megelőzésére és kezelésére

2017. május 10.

Kapcsolódó tünetek:

érzékeny bőr, száraz bőr

Hogyan kerüljük el, hogy leégjünk, és mit tegyünk, ha megtörtént a baj?

A napfény infravörös, látható, és ultraviola (ibolyántúli) fényből tevődik össze, az ibolyántúli fény UVA, UVB és UVC sugarakból áll. Az UVA sugarak okozzák a bőr cserződését és ráncosodását, míg az UVB sugarak napégést, bőröregedést, ráncosodást és bőrrákot okoznak.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Hogyan kerüljük el?

1. Használjunk megfelelő fényvédő krémet!

A bőrgyógyászok azt ajánlják, hogy használjunk teljes spektrumú fényvédőt, amely blokkolja, vagy elnyeli az összes UV sugarat.  Mindenki megtalálhatja a nagy választékból a számára leginkább megfelelőt. Akik hajlamosak a leégésre már minimális szabadban tartózkodás hatására is, a gyerekek és az idősek, akik bőrét már sok károsító UV sugár érte, használjanak 50+ faktoros készítményt! Akik könnyen barnulnak, és nem égnek le sosem, azok is legyenek óvatosak és kenjék magukat 20-30 faktoros naptejjel! Sokan esnek abba a hibába, hogy pár nap alatt szeretnének napbarnított bőrszínt elérni, és emiatt esetleg spórolnak a naptej használatával, vagy alacsonyabb faktorszámú készítménnyel igyekeznek gyorsítani az áhított bőrszín elérését. Egyik sem jó megoldás, azonnali hatás a bőr leégése, hosszú távon pedig a bőr korai öregedése, ráncok megjelenése, bőrdaganat lehet a következmény.

2. Készítsük fel szervezetünket belülről is a nyárra!

Nagyon fontos, hogy szervezetünket belülről is felkészítsük a napozásra. Bőrünk barnaságáért a bőr felső rétegében termelődő festékanyag, a melanin a felelős. Ez az anyag nyújt védelmet az UV sugarak károsító hatásával szemben, oly módon, hogy elnyeli azok nagy részét, megakadályozva ezzel, hogy ezek a sugarak a bőrsejtek sejtmagjaiban kifejtsék károsító hatásukat.

Támogassuk a szervezetünket, és ezáltal a bőrünk védekező képességét antioxidáns vegyületekkel! Ezek az anyagok segítik megakadályozni a szabadgyökök képződését, valamint azok sejtkárosító hatásának kialakulását, ezáltal csökkentve a leégés, vagy a bőrrák előfordulásának gyakoriságát. A legfontosabb antioxidánsaink az A-, C-, E- vitamin, béta karotin, réz cink.

Az A-vitamin provitaminjai a karotinoidok (pl. béta-karotin, likopin), melynek elsődleges forrásai a mélysárga, a vörös, valamint a sötétzöld zöldségek, gyümölcsök, mint például: sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye, sárgabarack, mangó, paradicsom, spenót, kelkáposzta. Az A-vitamin antioxidáns tulajdonsága mellett fokozza a bőr melanin termelését, és ezzel a gyorsabb, egyenletesebb barnaság kialakulását. A C-vitamin elsődleges forrásai a nyers zöldségek és gyümölcsök, melyeket antioxidáns hatásuk végett célszerű naponta többször is fogyasztani. E-vitamin források a növényi olajok (pl. szója, repce, napraforgó, kukoricacsíra, búzacsíra olaj), teljes őrlésű gabonafélék, olajos magvak (mandula, mogyoró, diófélék). Az E-vitamin nem csupán antioxidáns tulajdonsága miatt előnyös, hanem segít megóvni a bőrt a kiszáradástól, ami szintén a napozás egyik nem kívánt velejárója. Ezeken kívül pedig segíti az A-vitamin felszívódását, miután védi azt az oxidációs folyamatoktól. A szabadgyök-fogó réz és cink bevitelünket fokozhatjuk hüvelyesek (lencse, bab), állati belsőségek (máj), valamint búzakorpa fogyasztásával.

A patikákban kaphatóak olyan vitamin-komplex készítmények, melyek a fenti vitaminokat optimális arányban tartalmazzák. Ha biztosra szeretnénk menni, már a nyár beköszönte előtt egy hónappal kezdjük el szedni őket!

3. Hidratáljuk szervezetünket és bőrünket!

Az antioxidánsok mellett nem szabad megfeledkezni a megfelelő vízfogyasztásról sem, ami a kánikulában még nagyobb odafigyelést igényel! Igyunk meg napi  2,5-3 liter folyadékot, ásványvíz, préselt gyümölcs- és zöldségnedvek, esetleg cukor nélkül elkészített gyümölcsteák formájában! Fogyaszthatunk még folyadékban gazdag zöldség- és gyümölcsféléket is (pl. görögdinnye, sárgadinnye, szőlő, uborka) vízháztartásunk egyensúlyának fenntartásához. A megfelelő folyadékbevitel segíti bőrünk, valamint egész testünk hidratáltságának megőrzését, és mindemellett támogatja barnaságunk kialakulását, és annak hosszú időn át történő megtartását.

Mit tegyünk, ha leégtünk?

Napégés után a legfontosabb a bőr szöveteinek hűtése, amivel a hólyagok kialakulása megelőzhető.  Erre hűsítő tusolás, hideg vizes borogatás, hűsítő zselék alkalmazása a legjobb. A házi praktikák helyett válasszuk a gyógyszertárakban beszerezhető, e célra kifejlesztett gyulladáscsökkentő készítményeket, amelyek hidratálják a bőrt, segítik a hólyagok alatt a regenerációját, és igazoltan felszívódó antioxidáns-komponensekkel csökkentik a szöveti károsodást. Igyunk sok ásványvizet, hogy elősegítsük a rehidrációt!  Néhány napig kerüljük a direkt napfényt, mivel az új bőr nagyon vékony, és ismét gyorsan leéghet.

A napallergia tünetei és kezelése

A napallergia tünetei és kezelése

Ezek a tünetek utalhatnak napallergiára és így kezelje!

Fényérzékenységet okozó gyógyszerek és növények

Gyógyszerek és fotoallergiát okozó zöldségek, melyek fogyasztása mellett tilos a napozás!

Az 5 leggyakoribb öröklődő betegség

A haj és szemszínen kívül a szülők sajnos sok betegséget is átörökítenek gyermekeikre. Lássuk, melyek a leggyakoribbak!

Nemiszervi szemölcsök – Ne hanyagolja el, kezeltesse!

Mi okozza és hogyan gyógyítható?

Hogyan előzhető meg a bőrrák? – Így védje bőre épségét!

4 tipp, hogy bőre egészséges és ragyogó maradjon!

Összes cikk Bőr- és nemi betegségek témában