Kinek, mikor, mennyi C-vitamint kell szednie?

2018. március 31.

Kapcsolódó tünetek:

Vitaminhiány

Egy felnőtt szervezet napi C-vitamin igénye normál esetben nőknél 75 mg, férfiaknál 90 mg. Ám ez nem jelenti azt, hogy e mennyiség bevitele elegendő is. Eláruljuk miért!

Kinek, mikor, mennyi C-vitamint kell szednie?

Kinek, mikor, mennyi C-vitamint kell szednie?

A szervezetnek C-vitaminra van szüksége a bőr sebgyógyulásához, a csontok és fogak építéséhez és erősítéséhez, és a természetes kollagén előállításához. Antioxidánsként a C-vitamin csökkentheti a rák, a magas vérnyomás, a szívbetegségek és a korral összefüggő makula degeneráció kockázatát is. Legjobb a C-vitamin bevitelt friss gyümölcsökkel és zöldségekkel biztosítani, de bizonyos időszakokban szükség lehet a kiegészítésre. A C-vitamin tartalmú táplálékkiegészítőket manapság már folyadék, tabletta, por és kapszula formában is magunkhoz vehetjük.

Elfogadható felső beviteli szint

A hivatalos ajánlás napi maximum 2000 milligramm egészséges felnőttek esetében. Ez azt jelenti, hogy ha rendszeresen nem fogyaszt többet, mint 2000 milligramm C-vitamint naponta – ideértve a táplálékból és a táplálékkiegészítőkből történő bevitelt is – akkor nem tapasztalhat káros mellékhatásokat. Az egészséges felnőttek számára napi 1000 milligramm bevitele bizonyítottan nem okoz orvosi kockázatot.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • Vitamintár Q10 60mg tabletta 60x

    Vitamintár Q10 60mg tabletta 60x

    <p><span>Az életkor előrehaladtával a szervezet Q10 termelése fokozatosan csökken, ezért ez időszakban javasolt fokozottan ügyelni a megfelelő bevitelre. <span>60 mg Q10 tablettánként. Az életkor előrehaladtával a szervezet Q10 termelése fokozatosan csökken, ezért ez időszakban javasolt fokozottan ügyelni a megfelelő bevitelre.</span></span></p>

    2 499 Ft

Kinek kell korlátozni a C-vitamin bevitelét?

A cukorbeteg, postmenopausában szenvedő nőknek nem szabad 1000 milligramm C-vitamint meghaladó mennyiséget naponta bevenni. Egy 2004-es tanulmány megállapította, hogy azok a cukorbetegek, akik több mint 300 milligramm C-vitamin kiegészítést kaptak minden nap, nagyobb valószínűséggel haltak meg szívbetegségben. Azoknak a nőknek azonban, akik az élelmiszer forrásokból kapták a C-vitamint, nem volt nagyobb kockázata a szívbetegségben való halálnak. Akkor is el kell kerülnie, hogy magas dózisú C-vitamin kiegészítőt szedjen, ha vesebetegsége van, vagy vér-vese rendellenességeket, például hemochromatosist, sarlósejtes betegséget vagy rákot diagnosztizáltak Önnél.

Lehetséges mellékhatások

A C-vitamin kiegészítők enyhe tüneteket okozhatnak, többek között gyomorpanaszokat, gáztermelődést, émelygést, hányást, hasmenést, valamint fejfájást. Ne alkalmazzon extra C-vitamint, ha szívrohamból épül fel éppen, vagy ha allergiás a kukoricára, mert többségük tartalmazza az allergént. A C-vitamin befolyásolhatja az antacidok, a sztatinok, a vérhígítók, az ösztrogének, az antibiotikumok, például a tetraciklin és fluphenazin megfelelő működését.

A hivatalos ajánlás

A felnőtt férfiak napi 90 milligramm C-vitamint igényelnek, míg a nők naponta legalább 75 milligrammot. Ha legalább 2 és fél csésze friss gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt naponta, könnyen elérheti ezt a mennyiséget kiegészítés nélkül is. Az ajánlott maximum kiegészítés napi kétszeri 250 milligrammos C-vitamin bevitele: egy reggel és egy esténként, vagy hosszú oldódású kapszula esetén egyszeri reggeli 500 mg fogyasztása javasolt.

Kiderült! Erre is jó a D-vitamin

Kiderült! Erre is jó a D-vitamin

Régóta tudjuk: a D-vitaminnak rendkívül fontos szerepe van a csontfejlődésben. Most azonban kiderült, hogy ezen kívül még másra is jó.

A D-vitamin előnyei - Életmentő is lehet

A D-vitamin előnyei – Életmentő is lehet

A D-vitamin jelentősége leginkább a téli időszakban kerül előtérbe, amikor a kevesebb napsütés miatt fokozottan oda kell figyelnünk a pótlására. Felmerül a kérdés, hogy egyáltalán miért olyan fontos eme vitamin a szervezetünknek. Most megtudjuk.

Ezek a legfontosabb vitaminok – életkor szerint

Ezek a legfontosabb vitaminok – életkor szerint

Életünk során rengeteg vitaminra van szükségünk, azonban folyamatosan változik, hogy melyikből mennyit kell bevinnünk a szervezetünkbe.

Vitamin-bakik, amelyek elkövetéséről nem is tudunk

Vitamin-bakik, amelyek elkövetéséről nem is tudunk

Egyre többen szedünk különböző vitaminkészítményeket, gondolva, hogy a rengeteg pirulával nem árthatunk a szervezetünknek. Azonban van néhány dolog, amire ajánlott odafigyelni.

7 meglepő jel, ami vitaminhiányra utal

7 meglepő jel, ami vitaminhiányra utal

A vitaminhiány még azok esetében is felütheti a fejét, akik tudatosan és egészségesen táplálkoznak. Az alábbi tünetekre érdemes odafigyelnünk.

Összes cikk Életmód témában