Élelmiszer-függőség

2017. december 4.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

Az élelmiszer-függőségről keveset beszélünk, pedig ez is egy létező dolog, ami evési rohamokhoz és általában súlyos elhízáshoz is vezet. Viszont jó hír, hogy odafigyeléssel kezelhető.

élelmiszer függőség

élelmiszer függőség

Az élelmiszer-függőség esetében egy olyan jelenségről beszélhetünk, amikor valaki nem csak többet eszik az átlagnál, hanem gyakorlatilag válogatás nélkül fogyaszt hatalmas mennyiségben ételeket és italokat. A jelenség rohamszerű és akár órákon át is tarthat, és általában azért hagyják csak abba az evést, mert rosszul lesznek a rengeteg ételtől, megfájdul a hasuk.

A bulimiával vagy az anorexiával ellentétben egy-egy ilyen rohamszerű evés után a betegek nagyrészt nem éreznek bűntudatot és nem is tesznek semmit annak érdekében, hogy megszabaduljanak a felesleges kalóriáktól. Ez nem csak abban merül ki, hogy nem hánytatják meg magukat, és a rohamok után nem hagynak ki étkezéseket, hanem azt is, hogy a sportolásra is csak nehezen veszik rá magukat. Éppen ezért a legtöbb élelmiszer-függő erősen túlsúlyos, bár ez nem tényszerű velejárója a betegségnek.

Az élelmiszer-függőség kialakulásában egyszerre játszik szerepet több tényező is, mint a szociális háttér, a biológiai tulajdonságok, illetve különféle pszichés okok. Alapot adhat neki, ha valaki negatívan értékeli a testét, önbizalomhiánya van, esetleg depressziós vagy félelmei vannak. Az evési rohamok kompenzációt, jutalmazást jelentenek, megnyugvást adnak, ahogyan azt más függőségeknél is láthatjuk.

Élelmiszer-függőség tünetei

Fontos tudni, hogy a betegség esetében az étel íze, milyensége szinte egyáltalán nem fontos. Sokszor még csak nem is éhesek akkor, amikor rohamszerű evéskényszer tör rájuk. Itt a beteg számára az evés állandó folytatása a lényeg, amit valóban csak akkor képes abbahagyni, ha a rosszullét és a teltségérzet erősebb ennél a késztetésnél. A szakemberek szerint az étel iránti sóvárgáson túl akkor beszélhetünk élelmiszer-függőségről, amikor a habzsolási rohamok legalább hetente kétszer előfordulnak, egy minimum fél éves időszakban.

Nehéz egyébként fényt deríteni a problémára, mert az élelmiszerfüggők titokban falják be hatalmas adagjaikat és ilyenkor leginkább csak maguknak tesznek szemrehányást a dolog miatt. Ami egyébként hosszú távon depresszióhoz, szorongáshoz is vezethet náluk – ha nem éppen ezek a jelenségek váltották ki korábban a függőséget.

Kezelése

Az élelmiszer-függőség esetében az első lépés, hogy fényt derítsünk a problémára, kikérdezzük a beteget étezési szokásairól, és a páciens is felismerje a problémát. Sok esetben megoldás a pszichoterápia, aminek során felderítik azt, mi okozza tulajdonképpen a függőséget, milyen okok állnak a hátterében és megpróbálnak negatív érzetet társítani az evési rohamokhoz. Szintén fontos lépés emellett az is, hogy a betegek normális, rendszeres étkezésre álljanak át, ami segít megoldani súlyproblémáikat is.

A gyógyulási folyamat során a rohamok akár több hét után is előjöhetnek újra, szakemberek, barátok és a család segítségére ezért mindenképpen szükség van arra, hogy a függőség teljesen elmúlhasson.

fogyókúra c-vitaminnal

Így segít a C-vitamin a fogyásban

Ha C-vitaminban gazdag ételeket fogyaszt, már a nap elején is, azzal felgyorsítja anyagcseréjét és így a fogyókúra C-vitaminnal sikeres lehet.

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

Ezek a leggyakoribb függőségek

Szinte bármi képes függőséget okozni, legyen az étel, ital, tevékenység, vagy bármi más. Léteznek fizikai és szellemi függőségek, és sajnos mindkét kategória nagyon veszélyes lehet.

Kevés szabadidő? Így mozogjon eleget a mindennapokban!

Egészségünk szempontjából nagyon fontos, hogy rendszeres mozgással is karban tartsuk a testünket. Ez nem csak megjelenésünk miatt lehet fontos, hanem sokféle betegség és mozgásszervi probléma megelőzésének szempontjából is elengedhetetlen. De mit tegyünk, ha alig akad időnk rá? Olyan tippeket gyűjtöttünk, melyek segítségével belecsempészhetjük a mozgást mindennapjainkba.

Hormonális fogamzásgátlás – Tévhitek és a valóság

Hormonális fogamzásgátlás – Tévhitek és a valóság

A fogamzásgátlással kapcsolatban nagyon sok tévhit kering a köztudatban és sajnos még mindig csak kevesebben tájékozódnak alaposan a témában, mint szükséges lenne. Amikor pedig a hormonális fogamzásgátlásról beszélünk, talán még több a félinformáció, mint a konkrét tény. Megpróbáljuk eloszlatni a ködöt és a valóságra koncentrálni, hogy könnyebben ismerjétek ki magatokat ezen a területen.

Összes cikk Életmód témában