Stop a nassolásnak – Így küzdd le a nassolás elleni vágyat!

2017. július 20.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, fogszuvasodás

Megebédelünk, de kis idő múlva ránk tör a sóvárgás, a vágy egy léleksimogató íz után. Egy ideig parancsolunk a késztetésnek, ellenállunk, amely aztán fölényes győzelemmel leteper bennünket. Az áhított örömérzet azonban pár perc múlva elillan, s nem marad más, csak a bűntudat.

 

A fölös kalóriákat jellemzően pótcselekvésként, például tévézés, olvasás közben, egy-egy fárasztó nap záróakkordjaként, nem megfelelő minőségi tápanyagbevitel esetén vagy rossz beidegződésként egész napos csipegetés során fogyasztjuk el. A nassolásra nincs szükség, hiszen nem valódi éhségérzet áll a hátterében. Nem könnyű, de a bűnös késztetés legyőzhető.

Mutatjuk, hogyan!

  • A desszertet és a többi finomságot tervezzük bele az napi étrendbe. Mindig az étkezés részeként, annak végére kerüljön, soha ne két étkezés közé. Lehetőleg egészséges variációt fogyasszunk.
  • A nassolásként behabzsolt édességgel tudattalanul biztonságérzetünket szeretnénk megerősíteni vagy életünkben a meglévő űrt kitölteni. Ha ezt felismerjük, szerezzük be ezeket az érzéseket más forrásból.
  • Sokan „minőségi éhezésben” szenvednek, tehát a szükségtelenül sok kalóriát tápanyaghiányos étrenddel viszik be. Konzultáljunk dietetikussal és reformáljuk meg étrendünket, hogy szervezetünket valóban fontos tápanyagokkal lássuk el.
  • Ahogyan a drog, úgy például az édes ízek is fokozott élményekkel ingerlik az agy receptorait. Fogyasztásuk hatására szervezetünkben dopamin szabadul fel, ami aktiválja agyunk örömközpontját. Inkább edzéssel vagy szerelmeskedéssel érjük el ezt a hatást, melyek során ugyancsak boldogsághormonok árasztják el testünket.
  • Az „úgy ennék valamit” érzés mögött gyakran folyadékhiány áll. Gondoljuk végig, mennyit ittunk aznap, s ha elmaradásunk van, nyúljuk a pohár után. A víz blokkolja ezt a hibás üzenetet, és a gyomrot is telíti. Ha citromot is facsarunk a vízbe, a savanykás ízzel semlegesíthetjük az édesség utáni vágyunkat.
  • Egyes cselekedetek, mint például az esti tévénézés, csetelés, szinte összeforrtak a nassolással: mozdulatsor, melyet agyunk az adott cselekvéshez társított. Kerüljük ezeket a szituációkat vagy tudjuk le a lehető legrövidebb idő alatt.
  • Ha mégis a TV előtt szeretnénk az estét eltölteni, fogyasszunk egészséges rágcsálnivalókat. Így a szertartás mozdulatai megmaradnak, s nem terheljük magunkat felesleges kalóriákkal. Vágjunk fel friss, nyers zöldségeket hosszú csíkokra (uborkát, répát, zsenge céklát, karalábét, paprikát) és azokat rágcsáljuk. De számításba jöhet a zabkorpával elkevert natúr joghurt is.
  • Tegyünk motiváló és elrettentő képeket a hűtő, kamra ajtajára.
  • Ha ránk tör az őrület, mossunk fogat és rágjunk gyakran cukormentes, mentolos rágógumit.
  • Tereljük el a figyelmünket, keressünk új fókuszt. Ha sikerül átvenni az irányítást testünktől, az komoly erőt fog adni a jövőre nézve is.
  • Vezessünk táplálkozási naplót: mikor, mit ettünk és azt is jegyezzük le, mi történt az esetleges melléevések előtt.
  • Biztos, ami biztos: ne tartsunk otthon olyan élelmiszereket, melyek bűnre csábíthatnak.
    élelmiszer függőség

    Élelmiszer-függőség

    Az élelmiszer-függőségről keveset beszélünk, pedig ez is egy létező dolog, ami evési rohamokhoz és általában súlyos elhízáshoz is vezet. Viszont jó hír, hogy odafigyeléssel kezelhető.

    fogyókúra c-vitaminnal

    Így segít a C-vitamin a fogyásban

    Ha C-vitaminban gazdag ételeket fogyaszt, már a nap elején is, azzal felgyorsítja anyagcseréjét és így a fogyókúra C-vitaminnal sikeres lehet.

    Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

    Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

    Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

    kellemetlen szájszag okai

    Kellemetlen szájszag? Íme öt gyakori kiváltó ok

    Ha kellemetlen a szájszagunk az nemcsak számunkra, de környezetünk számára is zavaró lehet és gyakran igen súlyos betegségek állhatnak a hátterében, ezért érdemes körül járni és kivizsgálni a problémát.

    A leghatékonyabb tippek fogkő ellen

    A leghatékonyabb tippek fogkő ellen

    A szájápolás elengedhetetlen része a mindennapoknak, hiszen mindenkinek csak egészséges és szép fogakkal lehet teljes a megjelenése. Ha a fogak romlani kezdenek, azonnal fogorvoshoz érdemes fordulni, de az alapos és rendszeres szájápolás képes megelőzni a fogproblémák nagy részét.

    Összes cikk Életmód témában