Cink és szelén együttes szerepe

2013. szeptember 18.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

Együttesen erősebb a hatásuk, mint külön-külön kifejtett hatásaik összege.

A C-vitamin a legszélesebb körben fogyasztott vitaminunk, ugyanakkor a cink és a szelén (nyomelemek) egészségvédő hatásait sem szabad elfelejtenünk. Ezek az ásványi anyagok is, úgy, mint a C-vitamin, antioxidánsok, védelmet nyújtanak a szabadgyökök károsító hatásaival szemben. Fontos szerepük van többek között az anyagcserében, az immunrendszer védelmében, a koleszterin- és vércukorszint szabályozásában és a szép bőr megtartásában. A stresszes életmód, a dohányzás, néhány gyógyszer (pl. fogamzásgátlók, aspirin), lázas állapotok, idős kor és terhesség növelhetik a szükségletet.

Együtt alkalmazva szinergista hatásúak. Ez azt jelenti, hogy együttesen erősebb a hatásuk, mint külön-külön kifejtett hatásaik összege. Mindencink_benu301 korcsoport számára előnyös, ha ezeket az ásványi anyagokat tartalmazó étrend-kiegészítőket szedi, de külön figyelniük kell a megfelelő pótlásra a fogyókúrázóknak, a vegetáriánusoknak, a várandósoknak és a dohányosoknak. Szedésükkel azonban nem szabad túlzásba esni, hiszen kellemetlen mellékhatások léphetnek fel, például hasmenés, hányás, étvágytalanság és fejfájás.

Köztudomású, hogy a C-vitamin többek között segít megelőzni a különböző vírusos vagy bakteriális megbetegedéseket, gyorsítja a gyógyulást, megakadályozza a rákkeltő anyagok (nitrozaminok) képződését, elősegíti a vér „rossz” LDL-koleszterinszintjének csökkenését. A szervezet C-vitamin igénye különösen fokozott terhességben, szoptatáskor, dohányosoknál, fertőzések, műtétek során.

A cink szintén egy antioxidáns, számos enzim és az inzulin alkotórésze. Csökkenti a koleszterin lerakódásokat. Fontos szerepe van a szénhidrát-, a zsír-, a fehérje- és a nukleinsav-anyagcserében. Részt vesz az immunrendszer működésében, a sav-bázis egyensúly fenntartásában, gyorsítja a sebgyógyulást, segít a prosztatapanaszok elhárításában. Nagyobb cinkbevitelre van szüksége annak, aki B6-vitamint szed nagy adagban, aki cukorbeteg vagy nem veti meg az alkoholt, valamint vegetáriánusoknál a csökkentett húsfogyasztás sem mindig fedezi a szükségletet. A cink-kelát a cinkbevitel legjobb formája, de megtalálható valamennyi jó multivitamin-készítményben. A napi beviteli mennyiség nem lehet több mint 40 mg, hiszen nagy mennyiségben csökkenti a „jó” HDL-koleszterinszintet.

A szelén is antioxidáns, lassítja a szövetek oxidáció általi öregedését. Megakadályozza többek között a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, valamint egyes daganatok kifejlődését. Fontos szerepe van a sejtmembrán épségének a fenntartásában a glutation-peroxidáz nevű enzim alkotórészeként. Közrejátszik más endogén védekező mechanizmusok és antioxidánsok (pl. E- és C-vitamin) működésében, az immunrendszer erősítésében, a pajzsmirigyhormonok aktivizálásában, a vér HDL-koleszterinszintjének emelésében. Terméketlen férfiak termékenységét is növelheti. Hiánytünet lehet az ellenállóképesség gyengülése.

A magnéziumhiány jelei – Így pótolja!

A magnézium az emberi sejtek belsejének második legnagyobb koncentrációban megtalálható pozitív töltésű ionja, jelentőségét tekintve azonban a szervezet legfontosabb fémionjának tekinthető.

A vitaminok hiánya és tüneteik

A szervezet hiányos vitaminellátottsága jellegzetes hiánytünetekben nyilvánul meg.

A folyadékvesztés veszélyes lehet

A folyadékvesztés veszélyes lehet!

A hasmenés és a hányás főleg a folyadék- és sóháztartást veszélyezteti.

TOP 10 ásványi anyag, amire Önnek is szüksége van! 1. rész

Ha szeretnénk sokáig elkerülni a betegségeket, megőrizni testi-szellemi fittségünket, a következő 10 ásványi anyagra mindenképpen szüksége van szervezetünknek.

TOP 10 ásványi anyag, amire Önnek is szüksége van! 2. rész

Cikkünk első részében ismertettük az első 5 nélkülözhetetlen ásványi anyagot, amelyre szervezetünknek feltétlenül szüksége van a zavartalan működéshez. Lássuk a lista második felét!