Íme az igazság a zsírokkal kapcsolatban!

2018. március 30.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

A jó, a rossz és ami közötte van.

Íme az igazság a zsírokkal kapcsolatban!

Íme az igazság a zsírokkal kapcsolatban!

Évek óta vitatott téma a zsír szerepének kérdése a táplálkozásunkban. Korábban az orvostudomány arra biztatott, hogy űzzük ki a zsírokat az étrendünkből, így az alacsony zsírtartalmú ételekre váltottunk. De a váltás nem tett egészségesebbé, valószínűleg azért, mert az egészséges zsírokat és a károsokat is egyaránt visszaszorítottuk.

Lehet, hogy furcsa már a felvetés is, hogy a zsír nem feltétlenül rossz a szervezetünknek. Az igazság az, hogy nem csak nem rossz, de egyenesen szükséges is az egészség fenntartásához a szervezetünkben, úgynevezett jó zsírokat rendszeresen bejuttatni.

Mivel járul hozzá a zsír a egészséghez?

A zsír egy fontos energiaforrás. Segít egyes vitaminok és ásványi anyagok felszívódásában, szükséges a sejtmembránok létrehozásához és az idegeket körülvevő burkolatokhoz is, és alapvető szükséglet a véralvadás, az izommozgás és a gyulladások kezelése szempontjából is. A hosszútávú egészség érdekében viszont bizonyos zsírok jobbak, mint mások. A jó zsírok közé tartoznak a telítetlen és többszörösen telítetlen zsírok. A rosszak közé tartoznak az iparilag gyártott transzzsírok is. A telített zsírok pedig valahol középen húzódnak meg.

Valamennyi zsír hasonló kémiai szerkezettel rendelkezik: egy szénatommal láncot kötnek a hidrogénatomokhoz. Mi teszi hát különbözővé az egyik zsírt a másiktól? A szénlánc hosszúságától és alakjától, valamint a szénatomokhoz kapcsolódó hidrogénatomok számától függ a zsírok minősége. A szerkezetben tapasztalt apró különbségek a formák és a funkciók alapvető különbségekhez vezetnek.

Rossz zsírok – valóban a gyorsételek és az olajban sütés a legkárosabb!

A legkártékonyabb zsír a transzzsír. Ez az olajok hidrogénezési folyamatának mellékterméke, amelyet az egészséges olajok (napraforgó, repce) tartósítása és fagyaszthatósága érdekében végeznek. Ezenkívül az olajban sütés is okoz kis mértékű transzzsír képződést.

A transz-zsírokban gazdag élelmiszerek megemelik a káros LDL-koleszterin mennyiségét a véráramban, és csökkentik a hasznos HDL-koleszterin szintjét. A transz-zsírok gyulladást okoznak a szervezetben, ami összefügg a szívbetegséggel, stroke-kal, cukorbetegséggel és más krónikus betegségekkel. Hozzájárulnak az inzulinrezisztenciához, ami növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Még a kis mennyiségű transzzsír fogyasztása is káros lehet az egészségre: a naponta elfogyasztott transzzsírok kalóriájának minden 2%-a a szívbetegség kockázatát 23%-kal növeli. Szerencsére ezeknek a zsíroknak a szabályozása már elkezdődött az élelmiszergyártásban.

A köztes zsírok – a kétes társaság

A telített zsírok gyakoriak a modern ember étrendjében. Leggyakoribb forrása a vörös hús, a zsíros tej és más zsíros tejtermékek: a sajt, a kókuszolaj és számos kereskedelmi forgalomban kapható sült termék is. A “telített” kifejezés itt az egyes szénatomokat körülvevő hidrogénatomok számát jelenti. A szénatomok lánca annyi hidrogénatomot tartalmaz, amennyit csak lehetséges.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • XLS Medical Direct por 90x

    XLS Medical Direct por 90x

    <p>Az XL-S Medical por természetes és klinikailag igazolt hatóanyaga képes megkötni a táplálékkal bevitt zsír 28%-át, valamint csökkenti az étvágyat és a nassolási vágyat.</p> <div style="padding-top: 10px; clear: both;"> </div> <div style="display: table; width: 100%;"> <div style="display: table-row-group;"> <div style="display: table-row;"> <div style="display: table-cell; padding: 3px 0px;"><img src="../../../../../../../../../wp-content/uploads/img/mpl.jpg" border="0" width="30" /></div> <div style=";display: table-cell; padding: 6px 0 10px 0; vertical-align: middle;">Kiszállítás futárszolgálattal: ingyenes</div> </div> <div style="display: table-row;"> <div style="display: table-cell; padding: 3px 0px;"><img src="../../../../../../../../../wp-content/uploads/img/benu.jpg" border="0" width="30" /></div> <div style="display: table-cell; padding: 6px 0 10px 0; vertical-align: middle;">Személyes átvétel több, mint 100 gyógyszertárban: ingyenes</div> </div> </div> </div>

    17 499 Ft helyett:12 990 Ft

A telített zsír tehát rossz? Mivel a telített zsírokban gazdag táplálék előidézheti a magas koleszterinszintet, és az egyensúlyt az ártalmasabb LDL-koleszterin felé billenti, ami az erekben lerakódik és zavarokat idéz elő a szívben és máshol a testben. Emiatt a legtöbb táplálkozási szakértő azt javasolja, hogy a telített zsír, a napi zsírbevitel 10% -ánál kevesebb legyen.

Egy maréknyi közelmúltbeli beszámoló azonban felborította a telített zsír és a szívbetegség közötti feltételezett kapcsolatot. Egy 21 féle vizsgálatból származó meta-analízis szerint ugyanis nem volt elegendő bizonyíték arra nézve, hogy a telített zsír növeli a szívbetegség kockázatát, de a telített zsírokat többszörösen telítetlen zsírral való helyettesítés valóban csökkentheti a szívbetegség kockázatát.

Két másik fontos tanulmány pedig tovább szűkítette a tökéletes receptet, és arra a következtetésre jutott, hogy a telített zsírok többszörösen telítetlen zsírokkal való helyettesítésével (a növényi olajok vagy a magas rosttartalmú szénhidrátok) lehet a szívbetegségek kockázatát a leginkább csökkenteni.

Jó zsírok – A telítetlenek és a többszörösen telítetlenek

A jó zsírok főleg zöldségekből, diófélékből, magvakból és halakból származnak. A telített zsíroktól abban különböznek, hogy kevesebb szénatommal kötődnek a szénlánchoz. Az egészséges zsírok szobahőmérsékleten folyékonyak, nem szilárdak.

A hasznos zsíroknak kétféle kategóriája létezik: egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírok.

Egyszeresen telítetlen zsírok: Amikor kenyerét olívaolajjal locsolják meg egy olasz étteremben, az többnyire telítetlen zsírokat tartalmaz. A telítetlen és a többszörösen telítetlen zsírok legjobb forrásai: olívaolaj, földimogyoró-olaj, repceolaj, avokádó, legolajosabb diófélék és a napraforgóolaj.

Az a felfedezés, hogy a telítetlen zsírok egészségesek lehetnek, az 1960-as években a Hét Ország Tanulmányból származnak. Kiderült, hogy az emberek Görögországban és a Földközi-tenger más részein a magas zsírtartalmú étrend ellenére alacsony a szívbetegségi kockázattal élnek. A zsírok az étrendjükben azonban nem a telített állati zsírokból tevődtek össze, hanem a fent említett jó zsírokból volt gyakori azokban az országokban, ahol magasabb a szívbetegség. Innen ered a ‘mediterrán diéta’ elnevezése ennek a típusú étkezésnek is.

Többszörösen telítetlen zsírok: Amikor folyékony olajokat öntünk a serpenyőbe, jó esélyünk van arra, hogy többszörösen telítetlen zsírt használunk. A kukoricaolaj, a napraforgóolaj és a repceolaj jó példák erre. A többszörösen telítetlen zsírok lényegesek a felszívódáshoz. Ez azt jelenti, hogy a test képtelen előállítani ezeket a zsírokat magától, így az ételekből kell kinyernünk őket.

A többszörösen telítetlen zsírok fogyasztása a telített zsírok helyett vagy az erősen finomított szénhidrátok helyett csökkentik a káros LDL koleszterinszintet, javítják a koleszterinprofilt és csökkentik a triglicerideket is. A vérnyomás csökkentése, a HDL felemelése és a trigliceridek csökkentése mellett pedig segíthetnek megakadályozni a halálos szívritmus zavar kialakulását is.

Az omega-3 zsírsavak jó forrásai közé tartoznak a zsíros halak, például a lazac, a makréla és a szardínia, a lenmag, a dió, a repceolaj és a nem hidrogénezett szójaolaj. Az omega-3 zsírsavak segíthetnek a szívbetegségek és a stroke megelőzésében és kezelésében.

Ezek a sportok égetik a legtöbb kalóriát

Ezek a sportok égetik a legtöbb kalóriát

Sokan a hosszú távú súlyveszteségben reménykedve számolgatják a kalóriákat. Az egészséges étrenden kívül azonban tennünk is kell a szép alakért. Szerencsére a tudomány már kiderítette, melyek az erre leghatékonyabb mozgásformák.

A szénsavas víz közre játszhat az elhízásban

A szénsavas víz közre játszhat az elhízásban

A szénsavas víz sokak hidratáltságát menti meg: nem tartalmaz cukrot vagy édesítőszereket, mégis izgalmasabb a sima csapvíznél, amelyet többen nem is szeretnek igazán. De egészségünkre vajon milyen hatással van a szénsav?

Már a terhesség alatt eldőlhet a gyermek elhízása

Már a terhesség alatt eldőlhet a gyermek elhízása

A gyermekkori elhízás nem csak fizikailag egészségkárosító, hanem lelkileg is megterhelő lehet a fiatalok számára. Most kiderült: tinédzserkori elhízás kockázatát az anya már a terhesség alatt csökkentheti.

4 terhesség alatti tévhit, ami ellen lehet tenni

4 terhesség alatti tévhit, ami ellen lehet tenni

A legtöbb kismama végighallgatta már, mekkorát fog nőni a lába, mire világra hozza babáját. Azonban az efféle hiedelmeknek nem szabad feltétel nélkül hinnünk. Összeszedtünk 4 terhesség alatti tévhitet, ami nem teljesen úgy van, ahogyan azt állítják.

Tényleg hízunk menstruáció előtt és alatt?

Tényleg hízunk menstruáció előtt és alatt?

Valójában számos fiziológiai és pszichológiai oka van annak, hogy a menstruáció súlygyarapodással járhat és ezekkel jobb tisztában lenni.

Összes cikk Aktuális, érdekességek témában