A tápanyagokról

2014. november 25.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány, Vitaminhiány

Szervezetünk akkor működik jól, ha a tápanyagokból elegendőt viszünk be.

A táplálékaink 7 alapvető összetevőből állnak: szénhidrátokból, fehérjékből, zsírokból, vitaminokból, ásványi anyagokból, nyomelemekből és a vízből.

Ahhoz, hogy legyen energiánk a mindennapokhoz, elsősorban a szénhidrátok és zsírok járulnak hozzá, de a fehérjék is szolgálnak energiával számunkra. A vitaminok, az ásványi anyagok és a víz nélkülözhetetlenek a szövetek felépítéséhez, az egészséges működéshez, az anyagcsere szabályozásához, egyszóval az élethez.

Fehérje

feherje301A testünk 14-16%-a fehérjéből áll, melyek legnagyobb része az izmokban és a kötőszövetekben található meg. A fehérjék olyan makromolekulák, amelyek 20 különböző aminosavból épülnek fel. Ezek közül az aminosavak közül 9 olyan, amelyek nélkülözhetetlenek számunkra, esszenciálisak. Szervezetünk nem tudja szintetizálni, vagy csak annyira kis mennyiségben, amely nem fedezi a szükségleteinket. A nem esszenciális aminosavakat képesek vagyunk előállítani azáltal, hogy a táplálékkal bevitt fehérjék aminosavait átalakítjuk. A teljes értékű (komplett) fehérjék ideális arányban és mennyiségben tartalmazzák az esszenciális aminosavakat. Ide tartozik az állati eredetű fehérjék túlnyomó része (tojás, tej, húsok, halak). A nem teljes értékű (inkomplett) táplálékfehérjék nélkülöznek egyes aminosavakat, ezért nem elegendő csak ezeket fogyasztani fehérjeforrásként. Ezt a csoportot főleg a növényi fehérjék alkotják.

Szénhidrát

A szénhidrátok nagy élvezeti értékű energiaforrások, ezenkívül fontos szövetalkotó és élettani szerepük van. Kémiai szempontból több csoportjuk van, attól függően, miből épülnek fel. A monoszacharidok (például a gyümölcscukor, szőlőcukor) 1-1 molekulából, a diszacharidok (például a répacukor, tejcukor) 2 összekapcsolódó molekulából, míg a polimerizált szénhidrátok (poliszacharidok, például keményítő, cellulóz) több molekula összekapcsolódása révén épülnek fel. Szervezetünk viszonylag kis mennyiségű szénhidrátot tud tárolni, ezért azokat folyamatosan pótolni kell. A szénhidráttartalmú táplálék fogyasztása után a vér cukorkoncentrációja megnő, amire a hasnyálmirigy fokozott inzulintermeléssel reagál. A leggyakoribb szénhidrát a glükóz, vagy más néven szőlőcukor. Az élelmiszereink közül a legtöbb tartalmaz szénhidrátot, igaz eltérő arányban.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

  • LIVSANE C-vitamin rágótabletta szőlőcukorral narancs ízű 28x

    LIVSANE C-vitamin rágótabletta szőlőcukorral n...

    <p>Étrend-kiegészítő szőlőcukorral és C-vitaminnal. Vegetariánusok is fogyaszthatják.</p> <p> </p> <p>* az Inspira Visionary Research 2000 fős közvélemény-kutatása alapján a termék díjnyertes lett saját márkás étrend-kiegészítő kategóriában</p>

    499 Ft helyett:399 Ft

Keményítő

A keményítő a szénhidrátok csoportjába tartozó, glükózmolekulákból felépülő vegyület. A növényi sejtek ezzel az összetett szénhidráttal sok energiát tudnak tárolni, például a gabonamagvak 75%-a, a burgonya szárazanyag-tartalmának 65%-a keményítőből áll. A keményítő amilózból és amilopektinből épül fel, amelyek közül az amilóz vízben oldódik, ezáltal könnyen emészthető, és szervezetünk teljes mértékben felhasználja. Táplálkozásunk legfontosabb szénhidrátforrásaként tartjuk számon a keményítőt.

Jód: szükség van rá

A pajzsmirigy hormonjainak képzéséhez az emberi testnek jódra van szüksége.

A dohányosok táplálkozása

Néhány tipp, mit érdemes fogyasztaniuk a dohányzóknak.

A roboráló étrend

A test leromlásnak több oka is lehet, hosszan tartó betegség, műtét, baleset, sérülés.

A helyes étrend

Az étrend célja az egyén testtömegének csökkentése, melyet fokozatosan célszerű elérni.

A csipkebogyóról

A csipkebogyó az ókor óta használt gyógynövény.