Tavaszi életmódtippek szíve egészségéért

2017. május 13.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, fáradtság

Ezek a módszerek segítenek, hogy szíve egészséges maradjon!

1. Szívbarát mozgásforma választása

Aki hosszú ideig nem mozgott rendszeresen, az kezdje napi 20-30 perc kiadós sétával a szívbarát életmódra váltást! A biciklizés is ideális mozgásforma. Ha vidéken élünk, akár munkába, iskolába is kerekezhetünk. Könnyen megtanulható sport a rollerezés is, és egy összecsukható roller a segítségünkre lehet, hogy gyorsan odaérjünk a célállomásra.

2. Kiránduljunk!

A szabadban töltött időnek számos előnye van, többek között a hangulatunk is javul, a napsugárzás hatására szintetizálódó D-vitaminnak pedig gyulladáscsökkentő és immunerősítő hatásai is vannak. Érdemes megbarátkozni a nordic walking botokkal: ez a két, állítható magasságú túrabot bármely korosztály számára használható, ízületkímélő, és könnyebbé teszi a kirándulást az egyenetlen talajviszonyok között. Ha tehetjük, menjünk minél messzebb a nagyvárosoktól, több kutatás is kimutatta ugyanis, hogy a szmog rossz hatással van a szívünk, az ereink egészségére, emellett a zajterhelés is komoly rizikófaktort jelent.

3. Piacozzunk!

A piacozás nem csak kiváló program, de az egészségünk miatt is fontos, hogy onnan szerezzük be a friss zöldségeket, gyümölcsöket. Vegyünk friss retket, paprikát, paradicsomot, jégsalátát, de érdemes további egészséges zöldségeket is felfedezni! A szárzeller, vagy más nevén angol zeller alacsony kalóriatartalma mellett igen gazdag ásványi anyagokban és rostokban, így az egészséges életmódba könnyedén illeszthető. Elterjedt szívbarát zöldség a brokkoli és a spenót, melyek K-vitamin tartalma az érelmeszesedést segít megelőzni, a kálium és folsav pedig csökkenti a vérnyomást. Bár nem hazai zöldség, mégis érdemes rendszeresen fogyasztani avokádót is, mert normalizálja a vér koleszterinszintjét. Hamarosan itt a spárga szezonja is, ebből is érdemes minél többet fogyasztanunk, hiszen kitűnő értisztító hatású, segít megelőzni a vérrögök kialakulását. Hetente legalább egyszer, de inkább kétszer szerezzünk be friss halat is a piacon, a benne lévő Omega 3-zsírsavak ugyanis védik szívünk egészségét.

4. Fogyasszunk vörösbort!

A vörösbor nagy koncentrációban tartalmaz antioxidánsokat és polifenolokat, többek között rezveratrolt, amiről több vizsgálat is kimutatta, hogy javítja az erek működését, ugyanakkor csökkenti a véralvadás bekövetkezését, ami az érkatasztrófák alapvető tényezője. Ha azonban egy pohárkánál többet fogyasztunk el, az már kedvezőtlenül hat a szívre, gyorsul a pulzusszám és emelkedik a vérnyomás – vagyis a második pohár már stresszorként hat a szervezetre, így növeli a szívbetegségek kockázatát.

5. Menjünk el kivizsgálásra!

Ha nincs problémánk, 40 éves kor felett akkor is érdemes évente egyszer részt venni egy alapos kontroll vizsgálaton. Ennek része egy általános beszélgetés, majd EKG-vizsgálat és szívultrahang, amely az esetleges rejtett szívproblémákat hivatott felderíteni. Ezután megmérik a testösszetételünket, és részt veszünk egy aerob teljesítmény vizsgálaton, azaz terhelés alatt futnunk kell, vagy kerékpározni, esetleg evezni. Vérvétel után értékelik a laboreredményeket is, mutatnak-e kóros eltéréseket. Az orvosok egybehangzó véleménye, hogy a megelőzés nagyon fontos, ne adjunk esélyt a betegség kialakulásának!

Kevés szabadidő? Így mozogjon eleget a mindennapokban!

Egészségünk szempontjából nagyon fontos, hogy rendszeres mozgással is karban tartsuk a testünket. Ez nem csak megjelenésünk miatt lehet fontos, hanem sokféle betegség és mozgásszervi probléma megelőzésének szempontjából is elengedhetetlen. De mit tegyünk, ha alig akad időnk rá? Olyan tippeket gyűjtöttünk, melyek segítségével belecsempészhetjük a mozgást mindennapjainkba.

Teljesítménykényszer – Mit lehet tenni ellene?

A teljesítménykényszer a világ fejlődésével egyre nagyobb arányban van jelen az emberek körében, akár már egészen fiatal korban is. De hogyan és miért alakul ki ez a jelenség, mikortól káros és egyáltalán: mit lehet tenni ellene? Megpróbáltuk feltérképezni a problémát és olyan tippeket gyűjtöttünk, melyek segíthetnek enyhíteni.

pajzsmirigy-alulműködés

Pajzsmirigy-alulműködés – okok, tünetek, kezelés

A különféle pajzsmirigyzavarok népbetegséggé nőtték ki magukat, hazánkban a lakosság 10-15 százaléka érintett és a betegek háromnegyede nő. Ezek között is leggyakrabban a pajzsmirigy alulműködésével találkoznak az endokrinológusok.

gomba a hajlatokban

Gomba a hajlatokban

A gombás eredetű bőrfertőzések ma már népbetegségnek számítanak. Ez azzal magyarázható, hogy a hajlamosító tényezők, melyek kedveznek a gombák megtelepedésének és szaporodásának, ugyancsak elterjedtté váltak.

Mi az a bélpolip?

A polipnak nevezett furcsa kis képződmények szervezetünkben jellemzően nyálkahártyán alakulnak ki, azon belül is gyakran fordulnak elő a bélrendszerben. Megjelenésük okairól túl sokat nem tudni, de azért segítünk megfejteni azt, mik is ezek és miért érdemes odafigyelni rájuk.

Összes cikk Egészség A-Z témában