Tavaszi életmódtippek szíve egészségéért

2017. május 13.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, fáradtság

Ezek a módszerek segítenek, hogy szíve egészséges maradjon!

1. Szívbarát mozgásforma választása

Aki hosszú ideig nem mozgott rendszeresen, az kezdje napi 20-30 perc kiadós sétával a szívbarát életmódra váltást! A biciklizés is ideális mozgásforma. Ha vidéken élünk, akár munkába, iskolába is kerekezhetünk. Könnyen megtanulható sport a rollerezés is, és egy összecsukható roller a segítségünkre lehet, hogy gyorsan odaérjünk a célállomásra.

2. Kiránduljunk!

A szabadban töltött időnek számos előnye van, többek között a hangulatunk is javul, a napsugárzás hatására szintetizálódó D-vitaminnak pedig gyulladáscsökkentő és immunerősítő hatásai is vannak. Érdemes megbarátkozni a nordic walking botokkal: ez a két, állítható magasságú túrabot bármely korosztály számára használható, ízületkímélő, és könnyebbé teszi a kirándulást az egyenetlen talajviszonyok között. Ha tehetjük, menjünk minél messzebb a nagyvárosoktól, több kutatás is kimutatta ugyanis, hogy a szmog rossz hatással van a szívünk, az ereink egészségére, emellett a zajterhelés is komoly rizikófaktort jelent.

3. Piacozzunk!

A piacozás nem csak kiváló program, de az egészségünk miatt is fontos, hogy onnan szerezzük be a friss zöldségeket, gyümölcsöket. Vegyünk friss retket, paprikát, paradicsomot, jégsalátát, de érdemes további egészséges zöldségeket is felfedezni! A szárzeller, vagy más nevén angol zeller alacsony kalóriatartalma mellett igen gazdag ásványi anyagokban és rostokban, így az egészséges életmódba könnyedén illeszthető. Elterjedt szívbarát zöldség a brokkoli és a spenót, melyek K-vitamin tartalma az érelmeszesedést segít megelőzni, a kálium és folsav pedig csökkenti a vérnyomást. Bár nem hazai zöldség, mégis érdemes rendszeresen fogyasztani avokádót is, mert normalizálja a vér koleszterinszintjét. Hamarosan itt a spárga szezonja is, ebből is érdemes minél többet fogyasztanunk, hiszen kitűnő értisztító hatású, segít megelőzni a vérrögök kialakulását. Hetente legalább egyszer, de inkább kétszer szerezzünk be friss halat is a piacon, a benne lévő Omega 3-zsírsavak ugyanis védik szívünk egészségét.

4. Fogyasszunk vörösbort!

A vörösbor nagy koncentrációban tartalmaz antioxidánsokat és polifenolokat, többek között rezveratrolt, amiről több vizsgálat is kimutatta, hogy javítja az erek működését, ugyanakkor csökkenti a véralvadás bekövetkezését, ami az érkatasztrófák alapvető tényezője. Ha azonban egy pohárkánál többet fogyasztunk el, az már kedvezőtlenül hat a szívre, gyorsul a pulzusszám és emelkedik a vérnyomás – vagyis a második pohár már stresszorként hat a szervezetre, így növeli a szívbetegségek kockázatát.

5. Menjünk el kivizsgálásra!

Ha nincs problémánk, 40 éves kor felett akkor is érdemes évente egyszer részt venni egy alapos kontroll vizsgálaton. Ennek része egy általános beszélgetés, majd EKG-vizsgálat és szívultrahang, amely az esetleges rejtett szívproblémákat hivatott felderíteni. Ezután megmérik a testösszetételünket, és részt veszünk egy aerob teljesítmény vizsgálaton, azaz terhelés alatt futnunk kell, vagy kerékpározni, esetleg evezni. Vérvétel után értékelik a laboreredményeket is, mutatnak-e kóros eltéréseket. Az orvosok egybehangzó véleménye, hogy a megelőzés nagyon fontos, ne adjunk esélyt a betegség kialakulásának!

Népszerű tévhitek az influenzáról

Van, aki azonnal antibiotikumokat követel, amikor kiderül, hogy influenzás, mások rettegnek a fertőzés elleni védőoltásoktól és olyanok is vannak, akik szerint ez a betegség egyáltalán nem veszélyes. A z influenzával kapcsolatban számos tévhit terjed, össze is gyűjtöttük, melyek ezek!

aranyér megelőzése

Az aranyér kialakulásának okai, megelőzése

Az egyetlen arany, aminek nem örülünk: az aranyér. Sokan szenvednek tőle, mégis tabu téma! Most megtudhatja, hogy mi is ez a jelenség, mennyire súlyos, mitől alakulhat és hogyan előzheti meg!

wilson kór

A Wilson-kór

A Wilson-kór viszonylag ritka, örökletes betegség, amit nem is olyan régen, az 1900-as évek elején írtak le először. Elnevezését S.A.K. Wilsonról kapta, aki először határozta meg ezt a jelenséget. A kór nevét sokszor halljuk, ám csak kevesen vannak tisztában azzal, mit is jelent ez a betegség és hogyan lehet kezelni.

megfázás elleni tippek

6 tanács, hogy NE fázzunk meg

Íme a leghasznosabb megfázás elleni tippek!

tbc

A tbc – Mit kell róla tudni?

A tbc vagy tuberkulózis fertőzéses eredetű betegség, amit baktérium okoz. A közhiedelemmel ellentétben pedig egyáltalán nem csak a tüdőre veszélyes, mert bármely más szervünket is megbetegítheti. A tüdőgümőkór a 20. század elejéig népbetegségnek számított, azonban az orvostudomány fejlődésével ma már hatásosan tudunk védekezni és küzdeni ellene. Hazánkban ritkán üti fel a fejét, bár az utóbbi években ismét emelkedett a tbc-s megbetegedések száma.

Összes cikk Egészség A-Z témában