Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

2019. december 13.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Ki ne ismerné azt az érzést, amikor egy finom ebéd után másra sem vágyunk, csak a kényelmes ágyunkra, ahol egy kis időre lepihenhetünk, hogy aztán ismét teljes erőbedobással folytassuk a napot?!

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Aki eddig úgy gondolta, hogy az ebéd utáni alvás csak a lustaságról szól, az nagyot téved, ugyanis egy új kutatás kiderítette, hogy egészségünk szempontjából igenis fontos a szieszta. A szakemberek szerint hetente egyszer-kétszer nyugodtan feküdjünk le ebéd után, ugyanis ezáltal csökkenthetjük a stroke és a szívroham kockázatát. Ezzel kapcsolatban természetesen felvetődik a kérdés, hogy hetente hányszor és mennyit ajánlott aludni.

Mennyi az annyi?

Az nem újdonság, hogy a kardiovaszkuláris rendszerre rendkívül pozitívan hat a pihenés, hiszen általa csökken a stressz, továbbá köztudott, hogy az állandó fáradtság növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának rizikóját. A szakemberek azonban arra a kérdésre is próbáltak választ találni, hogy mennyit szükséges ezen előnyökért aludni. Végül arra a megállapításra jutottak a Heart című szaklapban megjelent kutatás szerzői, hogy már azzal rengeteg jót teszünk a szervezetünkkel, ha hetente egyszer-kétszer beiktatjuk a sziesztát. Ha ennél gyakrabban, például minden nap lepihenünk délutánonként, akkor azonban már nincs ilyen pozitív hatása.

A tanulmány során 3462 felnőtt alvási szokásait vizsgálták meg, továbbá az egészségi állapotukat is kielemezték. A kutatás végezetével arra az eredményre jutottak, hogy az idősebb, dohányos, magasabb testsúllyal rendelkező férfiak szoktak ebéd után pihenni, ami kb. heti 3-7 alkalmat jelent. Mindezek ellenére többször panaszkodtak fáradtságra, továbbá az alvási apnoe is gyakrabban fordult elő náluk.

Délutáni alvás előnyei

A tanulmány időtartama alatt 155 kardiovaszkuláris eset (szívroham, agyvérzés, szívelégtelenség) volt, melyeket egyenként kategorizáltak a szakemberek, és ezeket vetették össze a szieszta mértékével. Végül arra jutottak, hogy azoknál, akik heti egyszer vagy kétszer lepihentek, a felére csökkent ez ilyen típusú megbetegedések száma. Az alvás időtartama azonban nem befolyásolta a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulásának számát.

Ezen eredmények ellenére azonban még további vizsgálatokra lesz szükség, hiszen a szakértők még nem kaptak minden kérdésükre választ: „Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a délutáni alvás mindenképpen segít fenntartani a kardiovaszkuláris rendszer egészségét. Ugyanakkor ez a kutatás azt támasztja alá, hogy nemcsak a délutáni pihenés hossza, de a gyakorisága is számít” – összegezték a kutatás szakemberei, Yue Leng és Kristine Yaffe.

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Sokak indítjuk a napot úgy, hogy az ébresztőóra megszólalása előtt néhány perccel, magunktól felébredünk. Ennek okai ismertek, hiszen mindannyiunkban van egy belső óra, ami a mechanikus időmérő elvei szerint működik.

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Mint a legtöbb alvászavarral, az alvajárással is első sorban szeretteink találkoznak először, hiszen az alvajáró nincs tudatánál ilyenkor. A betegség súlyos problémákat okozhat, ezért minél hamarabb érdemes vele szakemberhez fordulni.

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Egy új, egereken végzett kutatás szerint a neuronok egy csoportja segít kideríteni, hogy az agy miért és hogyan felejti el az álmokat.

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Az megfelelő hosszúságú, pihentető alvás az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb eleme. Nélküle súlyos fizikai és mentális panaszokat tapasztalhatunk már rövid időn belül. De hogyan is aludjunk, hogy az a szervezetünknek a legjobb legyen?

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Nehezen alszunk el, nem tudjuk végigaludni az éjszakát, esetleg horkolunk, nappal pedig fáradtak vagyunk, és gyakran elszundikálunk? Nagy eséllyel alvászavarral küzdünk, amit azonban különféle betegségek okozhatnak.

Összes cikk Alvás témában