Anyagcsere gyorsítás – 5 bevált módszer!

2017. január 31.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás, székrekedés

Mi okozhat lelassult anyagcserét? Hogyan gyorsíthatja fel? Íme 5 bevált módszer az anyagcsere gyorsítására.

anyagcsere gyorsítás

Mitől függ az anyagcsere gyorsasága?

Az anyagcsere sebessége függ az életkortól, a nemtől, a testtömeg összetételétől, genetikától és egészségi állapottól. 30 éves korunk tájékán elkezdődik a lassulási folyamat, 40 éves kor felett tízévente átlagosan 5%-al csökken az anyagcsere gyorsasága az ülő életmódot folytató emberek esetében. Mivel a férfiak izomtömege nagyobb, mint a nőké, ezért ők nyugalmi állapotban is több kalóriát égetnek, gyorsabb az anyagcseréjük. A testtömeg összetétele ugyancsak befolyásolja a kalóriaégetés intenzitását: minél magasabb az izom aránya a zsírhoz képest a testünkben, annál hatékonyabb kalóriaégetésre képes szervezetünk. Ugyanakkor vannak olyan szerencsések, akik genetikailag gyorsabb anyagcserét örököltek. Lassító tényező, ha valakinek pajzsmirigy alulműködése van, vagy egyéb hormonális problémákkal küzd.

Hogyan gyorsíthatjuk anyagcserénket?

Ha egészségesek vagyunk és nem áll fent pajzsmirigy-, illetve más hormonális probléma, akkor a következők segíthetnek anyagcserénk felpörgetésében:

  1. A rendszeres súlyzós-, és kardioedzések felgyorsítják az anyagcserét. Mozogjunk hetente legalább három-négy alkalommal egy-két órát és váltogassuk a különféle edzéstípusokat, hogy a szervezetünk ne szokjon hozzá a terheléshez!
  2. Figyeljünk oda a bevitt és elégetett kalóriák egyensúlyára! Ha többet eszünk, mint amennyit elhasználunk, hízni fogunk, ha kevesebbet, akkor fogyni. Tanuljuk meg, hogy az általunk fogyasztott ételeknek milyen a kalóriatartalma és mindig kis mennyiséget együnk belőlük!
  3. Sokszor együnk, keveset! Az egyik legnagyobb tévhit, hogy úgy próbálunk karcsúsodni, hogy kihagyunk egy-egy étkezést. Kisebb, gyakoribb étkezésekkel (3-4 óránként) egész nap pörgésben tartható az anyagcsere, míg ha túl ritkák az étkezések, akkor a szervezet, az energia elraktározása céljából lelassítja az anyagcserét, ráadásul az ingadozó vércukorszint farkaséhséget okoz és következő étkezésnél hajlamosak leszünk többet enni a kelleténél.
  4. Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan! Étrendünk tartalmazzon vitaminban, ásványi anyagokban, rostokban gazdag zöldségeket, gyümölcsöket, de teljes kiőrlésű tésztaféléket és fehérjét egyaránt! Az egyoldalú táplálkozás hiánybetegségekhez vezet és az emésztést is károsan befolyásolja.
  5. Pihenjünk eleget! Kutatások bizonyítják, hogy a kevés pihenés (a napi 5 óra, vagy annál kevesebb időtartamú alvás) károsan hat az anyagcserére. Ezért figyeljünk oda a nyugodt éjszakai pihenésekre!

+1 tipp: Reggelizzünk minden nap! Szakértők szerint, a legrosszabb, amit tehetünk, ha gyorsítani szeretnénk az anyagcserénket, ha kihagyjuk a reggeli étkezést. Nagyon fontos, hogy felkelés után maximum 1 óra teljen el az első étkezésig. Ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadékfogyasztásról sem!

Endokrin betegség – Tünetek, amelyek már gyermekkorban erre utalnak!

A leggyakoribb jelek, melyek a belső elválasztású mirigyek működési zavarára utalnak

Gond van a veséjével? Ezeket kerülje!

Mit ehet és mit nem ajánlott fogyasztani veseprobléma esetén?

5 jel, ami a nem megfelelő D-vitamin szintre utal

Íme néhány árulkodó jel és eset, amikor érdemes ellenőriztetni a D-vitamin szintjét.

Terhességi cukorbetegség – Táplálkozási kisokos

Táplálkozási kisokos terhességi cukorbetegség esetére, avagy 5 tiltott étel és tippek a helyettesítésükre.

A testmozgás 14 bizonyított előnye

Ezért érdemes minden nap legalább 30 percet mozogni!

Összes cikk Egészség A-Z témában