Végre! Itt az alvópózok rangsora

2019. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Az megfelelő hosszúságú, pihentető alvás az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb eleme. Nélküle súlyos fizikai és mentális panaszokat tapasztalhatunk már rövid időn belül. De hogyan is aludjunk, hogy az a szervezetünknek a legjobb legyen?

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Az alvás életünk nélkülözhetetlen eleme, ami egyszerre van jó hatással a súlyunkra, az agy megfelelő működésére, az immunrendszer megfelelő védelmi funkcióira és a szívünk egészségére is. A pihentető alvás javítja a memóriát, csökkenti a rák kialakulásának kockázatát, illetve küzd a depresszió és a szervezetben kialakult gyulladások ellen. Fontos tudni, hogy naponta minimum hat-hét órát érdemes kényelmesen, fekvő pozícióban aludnunk, hogy az alvással járó pozitív hatások érvényesülhessenek.

Az alvás hossza azonban nem az egyetlen faktor, ami a jótékony hatásokhoz elengedhetetlen. A megfelelő pozíció kiválasztása is legalább oly fontos. A kényelmetlen alvás, mely során az izmaink nem tudnak megfelelően ellazulni, hozzájárulhat alvászavarok, fejfájás, izomgörcsök vagy keringési zavarok kialakulásához. Emiatt igyekezzünk fekvő pozícióban, kényelmes, de biztosan tartó matracon aludni, a testünkhöz igazított párnával.  Érdemes ismernünk azt is, hogy fekvő helyzetben milyen hatások érik a testünket, illetve melyik pozíció a legoptimálisabb szervezetünk számára.

  • Bár felmérések szerint 100 emberből csak 8 alszik a hátán, ez a test számára legmegfelelőbb alvópóz. Ez a testhelyzet alkalmas arra, hogy a fej, a nyak és a gerinc semleges pozícióba kerüljön, ezzel lehetővé téve a tökéletes pihenést. A háton történő alvás elősegíti a testrészeinkre nehezedő nyomás csökkenését is. Nem mindenkinek ajánlott ez az alvópóz. Légzési nehézségekkel küzdők számára, illetve azoknak, akik sokat horkolnak, érdemes más pozíciót felvenniük esténként.
  • Oldalfekvés során a felső testünk és a lábaink egyenesek, ami jótékony hatással van a horkolásra, illetve a nyak- és hátfájdalom elkerülésére. Alvási apnoé esetén is ez az alvópóz javasolt. Hátránya lehet, hogy elősegíti a ráncok kialakulását, hiszen az arcunk egyik oldala mindig a párnához nyomódik.
  • A felnőtt lakosság nagy része magzatpózban alszik el esténként, ami jót tesz a keringésnek, illetve a krónikus horkolók és a terhes nőknek is ajánlott. Ebben a pozícióban a szervek kevésbé nyomódnak egymásnak. Azonban az ízületi panaszokkal élők számára nem ajánlott, mert könnyen elgémberedhetnek a végtagok.
  • Az összes alvópóz közül a hason fekvés a legkevésbé ajánlott, hiszen ilyenkor nagy nyomás nehezedik a szervekre, az ízületekre és az izmokra. Különösen sokszor fordulhat elő fej -és nyakfájás ébredés után.
Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ki ne ismerné azt az érzést, amikor egy finom ebéd után másra sem vágyunk, csak a kényelmes ágyunkra, ahol egy kis időre lepihenhetünk, hogy aztán ismét teljes erőbedobással folytassuk a napot?!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Sokak indítjuk a napot úgy, hogy az ébresztőóra megszólalása előtt néhány perccel, magunktól felébredünk. Ennek okai ismertek, hiszen mindannyiunkban van egy belső óra, ami a mechanikus időmérő elvei szerint működik.

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Mint a legtöbb alvászavarral, az alvajárással is első sorban szeretteink találkoznak először, hiszen az alvajáró nincs tudatánál ilyenkor. A betegség súlyos problémákat okozhat, ezért minél hamarabb érdemes vele szakemberhez fordulni.

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Egy új, egereken végzett kutatás szerint a neuronok egy csoportja segít kideríteni, hogy az agy miért és hogyan felejti el az álmokat.

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Nehezen alszunk el, nem tudjuk végigaludni az éjszakát, esetleg horkolunk, nappal pedig fáradtak vagyunk, és gyakran elszundikálunk? Nagy eséllyel alvászavarral küzdünk, amit azonban különféle betegségek okozhatnak.

Összes cikk Alvás témában