Minden, amit az alvajárásról tudni kell

2019. december 2.

Kapcsolódó tünetek:

alvászavar

Mint a legtöbb alvászavarral, az alvajárással is első sorban szeretteink találkoznak először, hiszen az alvajáró nincs tudatánál ilyenkor. A betegség súlyos problémákat okozhat, ezért minél hamarabb érdemes vele szakemberhez fordulni.

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Minden, amit az alvajárásról tudni kell

Az alvajárással kapcsolatban a szakemberek jellemzően megkülönböztetik a gyermekkori és a felnőttkori alvajárást. Gyerekkorban általában gyakoribb, akár a gyermekek 10-15 százalékát is érintheti a betegség, de jellemzően ebben az időszakban ki is növik azt. Ugyanakkor, ha felnőttkorban alakul ki a probléma, akkor ott már komolyabb okok is meghúzódhatnak a háttérben, és érdemes alaposabban kivizsgálni.

Az alvajárás csak az alvási fázisok egy bizonyos szakaszában fordul elő, főleg az alvás idő első harmadára jellemző. Az alvajáró személy a legtöbb esetben egyáltalán nem ébred fel és teljesen összefüggő cselekvéseket is képes megcsinálni, ugyanis a motorikus központok ilyen fázisban még aktívak. Fontos tudni azonban, hogy ilyen állapotban az értelmes gondolkodás és az ítélőképesség már hiányzik. A hosszabb-rövidebb alvajárás után az egyén visszamegy az ágyába és alszik tovább, reggel pedig nem is emlékszik arra, hogy mi történt az éjszaka folyamán.

Bár az alvajárást még mindig csak próbálják pontosan definiálni, abban megegyeznek a szakorvosok és a kutatók, hogy az örökletes hajlam és a stressz fontos kiváltó okok lehetnek. Kutatások alapján valószínűleg a mélyalvást szabályozó gének zavaráról van szó, ez okozza az alvajárást. Abban az esetben, ha a családban előfordult már a betegség, akkor sokkal nagyobb esélye van bárkinek hasonló panaszokat tapasztalni. A stressz vagy a zavaró tényezők pedig kiválthatják, vagy akár fokozhatják is a tüneteket. Gyerekkorban az iskolaotthonokba, de a kollégiumokba kerülő fiataloknál is gyakori az alvajárás, ahogy a stresszes munkakörben dolgozóknál is. Sok esetben fokozódhatnak a tünetek, mint például betegségek, egy hangos hálószoba vagy túltelített hólyag esetében.

Ha gyermekünknél tapasztalunk alvajárást, igyekezzünk a zavaró tényezőket kizárni a hálószobájából, hogy minél nyugodtabban tudjon aludni. Felnőttkorban az alvajárás általában már komolyabb zavarokat jelez, ezért érdemes pszichológushoz fordulni vele. Mindkét esetben fontos, hogy a balesetek elkerülése érdekében tegyünk el minden éles tárgyat a panaszoktól szenvedő környezetéből esténként, illetve zárjuk be az ajtókat, hiszen akár többszáz méterre is elvándorolhatnak álmukban.

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ezért pihenjünk le bátran ebéd után

Ki ne ismerné azt az érzést, amikor egy finom ebéd után másra sem vágyunk, csak a kényelmes ágyunkra, ahol egy kis időre lepihenhetünk, hogy aztán ismét teljes erőbedobással folytassuk a napot?!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Az ébresztőóra előtt ébred? Itt a magyarázat!

Sokak indítjuk a napot úgy, hogy az ébresztőóra megszólalása előtt néhány perccel, magunktól felébredünk. Ennek okai ismertek, hiszen mindannyiunkban van egy belső óra, ami a mechanikus időmérő elvei szerint működik.

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Itt a magyarázat! Ezért nem emlékszünk az álmunkra

Egy új, egereken végzett kutatás szerint a neuronok egy csoportja segít kideríteni, hogy az agy miért és hogyan felejti el az álmokat.

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Végre! Itt az alvópózok rangsora

Az megfelelő hosszúságú, pihentető alvás az egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb eleme. Nélküle súlyos fizikai és mentális panaszokat tapasztalhatunk már rövid időn belül. De hogyan is aludjunk, hogy az a szervezetünknek a legjobb legyen?

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Betegségek, amik az alvászavar mögött állhatnak

Nehezen alszunk el, nem tudjuk végigaludni az éjszakát, esetleg horkolunk, nappal pedig fáradtak vagyunk, és gyakran elszundikálunk? Nagy eséllyel alvászavarral küzdünk, amit azonban különféle betegségek okozhatnak.

Összes cikk Alvás témában