Új betegség: az SMS nyak

2018. augusztus 3.

2018-at írunk, és szinte senki sem tudja elképzelni mindennapjait okos kütyüje nélkül. Azonban az új kor új egészségügyi problémát is hozott magával. Ha ugyanis sokat használjuk mobilunkat, minket is elérhet az SMS nyak.

Új betegség az SMS nyak

Új betegség az SMS nyak

Egy felnőtt ember feje átlagosan 4,8-5,5 kilogrammot nyom, ezt kell megtartania nyaki csigolyáinknak. Ez a súly viszont nő, amikor előre hajtjuk a fejünket: egy 15 fokkal megdöntött fej esetében a súly 12 kg-ra növekszik, 30 fokos dőlésszögnél 18 kg, 45 fokosnál 22 kg, míg egy 60 fokban megdöntött fej esetében pedig már 27 kg lesz a nyaki csigolyákra nehezedő teher. Ha mindezt párosítjuk azzal, hogy egy felnőtt ember átlagosan napi 2-4 órát tölt mobiltelefonja nézegetésével (ez évente 1400 órára jön ki!), érthető, hogy előbb-utóbb problémák léphetnek fel nyakunk és gerincünk tájékán. A helyzet a fiataloknál még súlyosabb, hiszen egy gimnazista korú gyermek akár évi 5000 órát is telefonozással tölthet.

Szakemberek évek óta próbálnak figyelmeztetni az okos eszközök egészségügyi, ezen belül is főleg gerincünkre gyakorolt káros következményeire. Az SMS nyak esetében a hosszú távú görnyedéstől a gerinc S-alakú görbülete megszűnhet, és C-alakúvá válhat. Mindehhez pedig évekre sincsen szükség, szinte pillanatok alatt kész a baj. A gerincet körülvevő izmok ugyanis különösen gyorsan képesek adaptálódni az új helyzethez és a megváltozott testtartáshoz, és annak megfelelően rögzítik a gerincet. Az SMS nyak következménye lehet izommerevség a nyakban és vállakban, gyakori fejfájás, esetenként pedig komoly gerinckárosodás (pl.: porckopás). És itt nem ér véget a sor: szakértők szerint a rossz testtartás előidézheti a tüdőkapacitás mintegy 30 százalékos csökkenését, emellett depressziót és szívproblémákat is okozhat.

Persze ma már szinte lehetetlen elkerülni a technológiát, és sokunk függ munkája során is a telefonjától vagy tabletjétől. Azonban tehetünk néhány dolgot egészségünk érdekében. Törekedjünk rá, hogy telefonunkra szemünk mozgatásával nézzünk le, így nincs szükség a fej megdöntésére. Ezen kívül tornázzunk rendszeresen. Sétáljunk vagy fussunk minden nap legalább 30 percet, mert az képes ellensúlyozni a gerincet ért nyomást Ezenkívül ajánlott gerincerősítő gyakorlatokat, gerinctornát vagy gerincjógát végezni heti 1-2 alkalommal.