Teljesítménykényszer – Mit lehet tenni ellene?

2017. július 31.

Kapcsolódó tünetek:

fáradtság

A teljesítménykényszer a világ fejlődésével egyre nagyobb arányban van jelen az emberek körében, akár már egészen fiatal korban is. De hogyan és miért alakul ki ez a jelenség, mikortól káros és egyáltalán: mit lehet tenni ellene? Megpróbáltuk feltérképezni a problémát és olyan tippeket gyűjtöttünk, melyek segíthetnek enyhíteni.

A teljesítménykényszer tulajdonképpen nem más, mint egy állandó bizonyítási és megfelelési vágy, ami ha túlzott mértéket ölt, egészségügyi problémákhoz, teljesítményszorongáshoz, stresszhez vezethet. Környezetünkben is biztosan ismerünk olyan embert, akit ez érint, mert nagyon gyakran megjelenik, leginkább a munkahelyen, de már gyerekkorban, például az iskolában is. Azt, hogy ki hajlamosabb rá, természetesen több összetevő is befolyásolja: így például a személyiség, a családi, illetve szociális környezet, vagy akár a kapott oktatás és a munkahelyi kultúra is.

Kialakulás

A kisbabákat még nem érinti a teljesítménykényszer, ők inkább felfedezik a világot ahelyett, hogy azon aggódnának, hogyan sikerülnek első lépéseik, vagy miként mondanak ki egy-egy újabb szót. Ők, ha elrontanak valamit, bátran próbálkoznak, nem érdeklik őket a reakciók, a saját tetteikre figyelnek csupán. Ehhez képest már az idősebb óvodás, majd az iskolás gyerekek esetében már előfordulhat, hogy az intézményi környezet, a csoporttársak haladása, vagy akár a szülői elvárások teljesítménykényszerhez, majd szorongáshoz vezethetnek. A szorongás jeleit általában hamar látni a gyerekeken, és azt is könnyű észrevenni, ha nem szívből tanulnak valamit, hanem azért, hogy jobb jegyeket szerezzenek, vagy talán éppen azért, mert tartanak a megrovástól.

Felnőttkorban hasonlóan alakulhat ki munkahelyi teljesítménykényszer, ami annál erősebb lesz, minél nagyobbak a munkahelyi követelmények, illetve, ha a dolgozó képességei és a vele szemben támasztott elvárások nem találkoznak. És csak fokozódik, ha a dolgozó nem azokat a visszajelzéseket, jutalmakat kapja a teljesítményéért, amit egyébként elvárna. Az, hogy ki, mennyire tűri a munkahelyi stresszt, eltérő lehet, de általában azoknál fordul elő ilyen esetben már szorongás is, akikre alapvetően jellemző a fokozott érzelmi sérülékenység. Amikor pedig valakinek olyan munkát kell végeznie, ami nem felel meg személyiségének, képességeinek, tapasztalatának vagy képesítésének és nehezen birkózik meg vele, jellemzően kialakul nála a teljesítményszorongás is.

Amikor valaki stresszes a munkája miatt, a kezdeti fáradtságtól, rosszkedvűségtől, majd figyelmetlenségtől eljuthat akár olyan állapotba is, melynek már komolyabb lelki és fizikai tünetei vannak. Így a teljesítménykényszert komolyan kell venni és mindenképpen foglalkozni is kell vele, ha felismertük.

Így segíthetünk rajta

Gyerekek esetében az éber szülők pszichológus segítségét is igénybe vehetik, de olyan praktikákat is bevethetnek, mint a gyakoribb játék, több kötetlen és teljesítménytől független program bevezetése. A kirándulások, egyszerű és boldog elfoglaltságok sokat segíthetnek, melyeknél kerüljük még a látszatát is a teljesítmény jutalmazásának.

Felnőtteknél hasonlóan fontos lehet a levezető programok rendszeresítése, relaxációs gyakorlatok, meditáció alkalmazása. Illetve szükséges esetben akár a munkahely megváltoztatása, vagy csak a pozíció váltása is szóba kerülhet. Hasznos a sportolás és az egészséges életmód bevezetése, melyekkel szintén csökkenthető a stressz hatás. Ami pedig a legfontosabb: ismerjük fel idejében a problémát és ne féljünk változtatni rajta, ha egyedül nem megy, pszichológus segítségével!

Népszerű tévhitek az influenzáról 750

Népszerű tévhitek az influenzáról

Van, aki antibiotikumokat követel, amint kiderül, hogy influenzás, mások rettegnek a fertőzés elleni védőoltásoktól és egyesek szerint pedig ez a betegség egyáltalán nem is veszélyes. Az influenzával kapcsolatban számos tévhit terjed, össze is gyűjtöttük, melyek ezek!

wilson kór

A Wilson-kór

A Wilson-kór viszonylag ritka, örökletes betegség, amit nem is olyan régen, az 1900-as évek elején írtak le először. Elnevezését S.A.K. Wilsonról kapta, aki először határozta meg ezt a jelenséget. A kór nevét sokszor halljuk, ám csak kevesen vannak tisztában azzal, mit is jelent ez a betegség és hogyan lehet kezelni.

megfázás elleni tippek

6 tanács, hogy NE fázzunk meg

Íme a leghasznosabb megfázás elleni tippek!

tbc

A tbc – Mit kell róla tudni?

A tbc vagy tuberkulózis fertőzéses eredetű betegség, amit baktérium okoz. A közhiedelemmel ellentétben pedig egyáltalán nem csak a tüdőre veszélyes, mert bármely más szervünket is megbetegítheti. A tüdőgümőkór a 20. század elejéig népbetegségnek számított, azonban az orvostudomány fejlődésével ma már hatásosan tudunk védekezni és küzdeni ellene. Hazánkban ritkán üti fel a fejét, bár az utóbbi években ismét emelkedett a tbc-s megbetegedések száma.

szerzett légúti szűkület

Szerzett légúti szűkület okai, kezelése és tünetei

Sajnos kifejezetten sokan küzdenek szerzett légúti szűkülettel, amelyet a szaknyelv COPD -ként, azaz krónikus obstruktív tüdőbetegségként említ. Leggyakrabban dohányzás miatt alakul ki.

Összes cikk Egészség A-Z témában