Mire figyeljünk, ha a szabadban sportolunk?

2019. április 14.

Kapcsolódó tünetek:

hideg kezek

Az ég derültebb, az idő melegebb, és a napok is egyre hosszabbak. Eljött a szabadtéri programok és a szabadban való sportolás ideje. Azonban a tavaszi zsongás és az egyre gyakoribb kültéri testmozgás közepette sem szabad elfeledkeznünk egészségünkről.

Mire figyeljünk, ha a szabadban sportolunk?

Mire figyeljünk, ha a szabadban sportolunk?

Fényvédelem

Az egyik legfontosabb, óvintézkedésre okot adó tényező a tavaszi-nyári időszak alatti sportolásnál a fényvédelem. A káros UV-sugarak – amellett, hogy bőrünk öregedésének csaknem 80 százalékáért felelősek – növelik a melanoma és egyéb bőrdaganatok kialakulásának kockázatát, elősegítik a pigmentfoltok megjelenését és fájdalmas leégést is okozhatnak. Egy normál bőrtípussal rendelkező embernél mindez 20 perc alatt történhet meg, míg érzékenyebbek esetében az UV-sugarak mélyebb bőrrétegekbe való eljutásához, és a bőrpír és leégés kialakulásához akár 5-10 perc is elég lehet. Emiatt nagyon fontos, hogy minden alkalommal bőrtípusunknak megfelelő fényvédő krémet használjunk, öltözetünket pedig úgy válasszuk meg, hogy minél nagyobb bőrfelületet fedjen, és lehetőleg sűrűn szőtt anyagból készüljön.

A vérszívók ellen

Kullancsokkal nem csak erdős területeken találkozhatunk, hanem sajnos a közeli strandon, játszótéren, a parkban és városi közegben is előfordulnak, ezért ne hanyagoljuk el a velünk szembeni védekezést. Mindig figyeljünk oda öltözetünkre, és minden szabadtéri edzés alkalmával használjunk valamilyen, a drogériákban, gyógyszertárakban elérhető kullancsriasztó készítményt. Sportolás után hazatérve ne feledkezzünk el az önvizsgálatról.

Hidratáltság

Soha ne felejtsünk el magunkkal vinni egy üveg vizet, ha mozogni indulunk. Igyunk, mielőtt elindulnánk otthonról, és sportolás közben is gyakran kortyoljunk egyet-egyet, hiszen a tavaszi, erősödő napsütés és emelkedő hőmérséklet gyorsan kiszáríthatja szervezetünket, az pedig rosszulléthez vezethet. Ha egy óránál hosszabb, intenzív edzést tervezünk, jó ötlet lehet, ha víz helyett elektrolit pótlást is tartalmazó sportitalt vagy kókuszvizet viszünk magunkkal.

Az alkalomnak megfelelő

Szabadtéri sportolás alkalmával elengedhetetlen, hogy odafigyeljünk öltözetünkre – és nem csak a fényvédelem és a kullancsok elleni védekezés miatt. Egy újabb tényező, amivel mindig számolnunk kell, a hőmérséklet. Ha nagyon korán reggel vagy már késő délután, esetleg este vágunk bele napi edzésünkbe, a nap már nem melegít úgy, ahogy azt napközben tette, ugyanakkor sportolás alatt valószínű, hogy gyorsan ki is melegszünk. Legjobb, ha hűvösebb alkalmakkor a réteges öltözködést választjuk, és több vékony darabot veszünk egymásra, amelyeket gyorsan le is kaphatunk, ha melegünk lenne. A másik legalább ilyen hangsúlyos szempont a láthatóság. Ha szürkületben, sötétben indulunk el mozogni, mindenképpen válasszunk élénk színű, lehetőleg fényvisszaverő részletet is tartalmazó ruhadarabot.