Inzulinrezisztenciája van? Így mozogjon!

2017. március 10.

A rendszeres mozgás hatása az inzulinrezisztenciára és a szakemberek által ajánlott mozgásformák.

Miért veszélyes a kezeletlen inzulinrezisztencia?

A hasnyálmirigyben termelődő inzulin a szénhidrát-anyagcsere fő hormonja, melynek elsődleges feladata, hogy a vérből a sejtekbe juttassa a glükózt. Inzulinrezisztencia (IR) esetén a sejtek rezisztenssé válnak az inzulinnal szemben, így a folyamat zavart szenved. Emiatt kompenzálásként a hasnyálmirigynek a kelleténél több inzulint kell termelnie, hogy a cukor a sejtekbe kerülhessen. Az állapot legnagyobb veszélye, hogy ez hosszútávon túl nagy terhet ró a hasnyálmirigyre, ami egy idő után kifárad, és ez 2-es típusú cukorbetegséghez vezet.

A mozgás szerepe az inzulinrezisztencia gyógyításában

Az inzulinrezisztencia terápiájában a gyógyszeres kezelés és a dietetikus által összeállított, speciális diéta mellett igen nagy szerepe van a személyre szabott mozgásprogramnak is. A testedzés ugyanis növeli az inzulin iránti érzékenységet, így segít abban, hogy kevesebb inzulin felhasználásával a glükóz a sejtekbe kerüljön. Éppen ezért sportolás hatására normalizálódik a vércukorszint, csökken az inzulin mennyisége, ráadásul a felgyülemlett zsírszövetektől is megszabadít, ami szintén hozzájárul a betegség sikeres terápiájához, hiszen tanulmányok szerint már 5-10 százalékos súlyvesztés is jelentős javulást eredményezhet az állapotban. Napi 30-60 perc testmozgás hatására ezek az előnyök akár 24-48 órán keresztül is fennállhatnak.

Ajánlott mozgásformák

A legtöbb inzulinrezisztenciás kizárólag kardió edzéseket végez, pedig erősítő edzésekkel kombinálva lényegesen nagyobb és gyorsabb javulás érhető el. Az izomépítés ugyanis csaknem ugyanolyan fontos az inzulin csökkentésében és a szénhidrát anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés. Minél nagyobb az izomtömegünk, annál kevesebb inzulinra van szükségünk, így annak mennyisége csökken.

A maximális eredmény elérése érdekében fontos a személyre szabott, pulzuskontrollált mozgásprogram összeállítása, amely tartalmazza mind a kardió, mind pedig az erősítő, izomtömegnövelő edzéseket. Ezek heti elosztása, valamint idejének meghatározása mozgásterapeuta feladata.  A szakember a sportolás megkezdése előtt részletes állapotfelmérést végez, mivel a mozgásformának és a terhelésnek igazodnia kell a beteg egészségi állapotához, edzettségi szintjéhez, ami többek között a hipoglikémia (vércukorszint zuhanása) fellépését hivatott megelőzni. Érdemes tehát mindenképpen szakember segítségét kérni, aki hosszú távra, tervszerűen építi fel a személyre szabott edzésprogramot és az egyéni terhelhetőségtől, egészségi állapottól, a fejlődés ütemétől függően módosítja az edzéseket.

Mi az a bélpolip?

A polipnak nevezett furcsa kis képződmények szervezetünkben jellemzően nyálkahártyán alakulnak ki, azon belül is gyakran fordulnak elő a bélrendszerben. Megjelenésük okairól túl sokat nem tudni, de azért segítünk megfejteni azt, mik is ezek és miért érdemes odafigyelni rájuk.

Módszerek, melyekkel elkerülhető a repülési rosszullét

Repülőgépeken gyorsan és a legtöbb esetben egészen kényelmesen szelhetünk át hatalmas távolságokat és juthatunk el izgalmas, új úti célokra. Ám a repülés a testünk számára egyáltalán nem természetes állapot, így érdemes pár dologra odafigyelni, ha el akarjuk kerülni a felhők felett tapasztalható gyakori rosszullétet.

Mit lehet tenni tengeribetegség ellen?

Itt a nyár, így amikor arra adjuk a fejünket, hogy sétahajózzunk egyet a Balatonon, vagy éppen tengereket szeljünk át egy hosszabb hajóút során, nem meglepő, ha találkozunk a tengeri betegséggel. De mi okozza ezt és mit lehet ellene tenni? Segítünk a tünetek enyhítésében!

Nyári útipatika – Milyen gyógyszert vigyünk nyaralásra?

Ezeket vigye magával, ha utazik! A leggyakoribb panaszok a nyaralás alatt.

A napallergia tünetei és kezelése

A napallergia tünetei és kezelése

Ezek a tünetek utalhatnak napallergiára és így kezelje!

Összes cikk Életmód témában