Az ősz leghasznosabb ehető gyógyszerei a kertből 1. rész

2016. szeptember 1.

Nincs olyan betegség, melynek gyógymódja ne lenne megtalálható a természetben. Íme, a leghatékonyabb zöldségek és gyümölcsök!

Az emésztés segítői

Szőlő

A szőlő az ősz egyik legzamatosabb csemegéje, melynek felhasználása rendkívül sokoldalú: összetört magjából kiváló testradír készíthető, míg a belőle kinyert olaj csodálatosan ápolja a bőrt. A szőlő számos vitamint tartalmaz, többek között B12– és C-vitamint, valamint olyan fontos ásványi anyagokat, mint a kálium, a magnézium, a vas vagy a kalcium. A gyümölcsben található kvercetin csökkenti a koleszterinszintet, tisztítja a véredényeket, ezáltal mérsékli a vérnyomást és a szívbetegségek előfordulásának kockázatát. A resveratrol antioxidáns, sejtvédő hatóanyag, amely belsőleg fejti ki anti-ageing hatását, ugyanakkor megelőzi a rosszindulatú elváltozások kialakulását is. Gyümölcssavtartalma könnyíti, a benne található rost, illetve a héj pedig serkenti az emésztést.

  • Tipp: A szőlő jó szolgálatot tehet külsőleg és belsőleg, fogyókúra során és bőrszépítésben is. Hatóanyagai számos készítményben megtalálhatóak.

Alma

A C-vitaminban gazdag alma remek immunrendszer erősítő, ugyanakkor kiváló alapja lehet egy egészséges, karcsúsító diétának is. Az almában lassan felszívódó szénhidrát és a sok rost gondoskodik róla, hogy ne essen le hirtelen a vércukrunk. Magas kálium- és magnéziumtartalma nemcsak a csontokra és az idegrendszerre van kedvező hatással, de segít a hízásért felelős hormonok és az inzulin termelődésének szabályozásában is. Akárcsak a szőlő, az alma is tartalmaz kvercetint, mely gyulladáscsökkentő, csökkenti a gyomorban, illetve a bélrendszerben kialakuló fertőzések kialakulásának kockázatát, az emésztést pedig felpezsdíti.

  • Tipp: Minden nap együnk meg egy almát! Az alma bőven tartalmaz glükózt, ami segít elűzni az édesség utáni sóvárgást, pektintartalma pedig sokáig telítettségérzetet biztosít.

Young woman with vegetables eating celery, isolated on white

Körte

A körte kalciumot, magnéziumot, káliumot, cinket, jódot, a vitaminok közül pedig A-, B1-, B2- és extra adag C-vitamint tartalmaz. A körte nem csupán ínycsiklandóan finom, de magas rosttartalmának köszönhetően a legerősebb salaktalanító gyümölcsök egyike is, melynek jelentős a savközömbösítő hatása is. Ezt a tulajdonságát használhatják ki a reumások, a köszvényesek, az érelmeszesedésben szenvedők és többek között  a vesebetegek is.

  • Tipp: Ha gyomorpanaszok gyötörnek, fogyasszunk frissen préselt körtelevet! Az ugyanis gyógyítja a beteg, hurutos gyomrot.

Szilva

A kékes színű gyümölcsök, így a szilva is, erős antioxidáns hatású antocianidokat tartalmaz. A szilva gazdag A-, B-, és C-vitamin forrás, a nyomelemek közül elsősorban a hormonháztartásra és a bőrre is jótékonyan ható cinket, valamint káliumot, kalciumot, foszfort , vasat és magnéziumot is tartalmaz. A szilvában található klorogénsav és kvercetin pusztítja a káros szabadgyököket, semlegesíti a környezeti rákkeltő anyagokat.

  • Tipp: Ha lassú az emésztése, a szilva segít, hiszen magas rosttartalmának köszönhetően elsőrendű emésztésserkentő és kiváló méregtelenítő, vízhajtó, a máj és a vesék működését is magasabb sebességre kapcsolja.