A legfontosabb vitaminok

2016. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

Vitaminhiány

A megfelelő vitaminok fogyasztásával a dús, erős hajért, az ép körmökért és a szép bőrért sokat tehetünk.

Melyek azok a vitaminok, amelyek nélkülözhetetlenek bőrünk, hajunk és körmeink egészsége szempontjából?

Ahogyan bőrünk, úgy a hajunk is árulkodik egészségi állapotunkról és életkorunkról. Az elhalt vagy károsodott hajhagyma külsőleg alkalmazható készítményekkel nem állítható helyre. A fejbőr és haj egészségéhez szükséges fehérjéket, ásványi anyagokat, vitaminokat és nyomelemeket kiegyensúlyozott táplálkozással, szükség esetén vitaminkészítmények szedésével tudjuk pótolni. A felvett tápanyagok a vérkeringés útján jutnak el a hajhagymákhoz.

A rendszeres ápolás ellenére sokaknak okoz problémát a körmök töredezése. Az ok gyakran a helytelen étkezési szokásokban, a vitamin hiányban keresendő.

Kiegyensúlyozott étrenddel sokat tehet bőre egészségének megőrzéséért is. Orvosi kezelést igénylő bőrbetegségek (pl. neurodermatitisz, pikkelysömör, akne) esetén is kiemelten fontos odafigyelni a megfelelő tápanyagokban gazdag étrend betartására.

A-vitamin: serkenti a haj növekedését, puhává teszi azt. Megakadályozza a körmök töredezését, hozzájárul gyors növekedésükhöz. Megtalálható a sárgarépában, a tejtermékekben, a halolajban és a paprikában. Mivel az A-vitamin vízben oldódik, túladagolható, ezért ha vitaminkészítmények formájában szedi, arra kell figyelnie, hogy a napi adag ne lépje túl az 1,5 mg-ot!legfontosabb_vitaminok_nk

Béta-karotin: belsőleg véd a napsugarak káros hatásaitól. Megtalálható a sárgarépában, a brokkoliban és a kajszibarackban. Természetesen, ha szervezetünk kellően el van látva béta-karotinnal, akkor sem szabad megfeledkeznünk bőrünk külső védelméről a veszélyes napsugarakkal szemben! Tavasztól őszig használjon fényvédő termékeket, csecsemők és kisgyerekek védelmére különösen oda kell figyelni!

B2-vitamin (riboflavin): erősíti a bőr ellenállóképességét. Megtalálható a tejtermékekben, a gabonafélékben, a halakban, a borsóban és a tojásban.

B3- (niacin), B5– (pantoténsav) és B6-vitamin (piridoxin): erősítik a hajat és a bőrt, szabályozzák a faggyútermelést, a hajhagymákban fontos anyagcsere-folyamatokat aktiválnak. Megakadályozzák a gyulladásokat, és hozzájárulnak a fejbőr egészségéhez. Bőrnyugtató hatásuk is van. Fontos forrásuk az élesztő, a hüvelyes zöldségek, a karfiol, a brokkoli, a tojássárgája és a halhús.

B12-vitamin: segíti a bőr, a haj és a körmök regenerálódását. Forrásai: halak, tej és tejtermékek.

C-vitamin: szükséges a haj növekedéséhez, illetve a haj egészségéhez nélkülözhetetlen vas hajhagymákhoz jutását is elősegíti. Erősíti a kötőszöveteket, szabályozza a bőr nedvességtartalmát. Nagy mennyiségben megtalálható a citrusfélék gyümölcsében.

E-vitamin: lassítja a ráncképződést, erősíti a kötőszöveteket. Forrásai: növényi olajok, gabonafélék, tojás, hal.

H-vitamin (biotin): erőssé és fényesé teszi a hajat, megelőzi a hajszálak töredezését és a hajhagymák gyulladását. Megelőzi a körmök töredezését. A H-vitamin puhává teszi a bőrt és megakadályozza a gyulladásos folyamatok kialakulását. Megtalálható pl. a tejtermékekben és a tojássárgájában.