Jóból is megárt a sok – a túl sok alvás okai és okozatai

2017. július 31.

Kapcsolódó tünetek:

fáradtság

Az alvás nagyon fontos szervezetünk számára, ilyenkor pihen és regenerálódik testünk. Legtöbb esetben kialvatlansággal fordulnak szakemberhez a betegek, de előfordul, hogy valaki mormota módjára aluszékonnyá válik. A túlságosan sok alvás rejtett betegségek tünete lehet, főleg, ha hirtelen és tartósan jelentkezik, és komoly betegségek okozójává is válhat.

Az alvásigény egyénenként változik, függ az életkortól, a napi aktivitástól, az életkörülményektől és az egészségi állapottól. A szakemberek egybehangzó véleménye szerint egy egészséges felnőtt ember alvásszükséglete napi 7-9 óra. A tartósan ennél kevesebb és több alvással eltöltött idő egyaránt nem jó.

A túl sok alvás hátterében megbújó betegségek:

  • Alvási apnoé: alvás közben időnként kimarad a légzés, ami megszakítja a normál alvásritmust, így az érintett csak hosszabb idő alatt tudja kipihenni magát – ha ez egyáltalán sikerül.
  • Alvászavar: egyre több ember szenved kisebb vagy nagyobb alvászavarban, melynek köszönhetően többször felébred éjszakánként, így nem tud elég mélyen és pihentetően aludni.
  • Depresszió: Ezt a betegséget a közöny, a rosszkedv, a pesszimista világlátás és a levertség mellett speciális alvászavar is jellemzi.
  • Vérszegénység: tipikus tünete a fáradtság, erőtlenség és emiatt a sok alvásra való igény.
  • Daganatos megbetegedés: ha a megnövekedett alvásszükséglet mellett azt is észrevesszük, hogy állandóan fáradtak, kimerültek vagyunk, egy-egy testrészünkben fájdalmat érzünk, forduljunk orvoshoz! Érdemes egy alaposabb kivizsgálásnak alávetnünk magunkat.

Betegségek, melyek összefüggést mutatnak a túl sok alvással:

  • Depresszió: számos vizsgálat bebizonyította, hogy a túl sok alvás megnöveli a depresszió és a különféle hangulatzavarok kialakulásának kockázatát.
  • Agyi funkciók romlása: ez főképp idősebb embereket veszélyeztet, ha a normálisnál tartósan több időt töltenek alvással. Leginkább a kognitív képességekre van rossz hatással és a memóriát rontja.
  • Cukorbetegség: a normálisnál több alvás megkétszerezi a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét. Ezt még tetézi az, ha az illető egyébként is túlsúlyos, helytelenül táplálkozik, keveset mozog, dohányzik és öröklött hajlama is van a betegségre.
  • Testsúlygyarapodás, elhízás: a túl sok alvás a testsúly alakulását is kedvezőtlenül befolyásolja, attól függően persze, hogy az illető mennyire aktív életet él és hogyan táplálkozik.
  • Szív- és érrendszeri betegségek: számos, főképp tengerentúlon végzett kutatás alátámasztotta: ha tartósan 8 óránál többet alszunk, megnő a szívbetegségek kockázata.

Mint az élet területén mindenhol, az alvás esetében is a mértékletesség az irányadó. Egy-egy kimerítő nap vagy kialvatlan időszak után nyugodtan vegyük birtokba hosszabb időre a hálószobát, de ha azt tapasztaljuk, hogy tartósan és csillapíthatatlanul sok alvásra van igényünk, forduljunk orvoshoz.

ásítás okai

Miért ásítunk?

Az ásítás általános és természetes jelenség, szinte észre sem vesszük, ha megtörténik. Ez egy reflex, ami valóban ragadós, ám sok legenda kering az okaival kapcsolatban. Ráadásul van pár betegség, aminek a gyakori ásítás a jele is lehet.

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

Ez történik a szervezetünkkel, ha letesszük a cigit

Annak, aki aktív dohányos, elképzelni is nehéz lehet, mi történne azután, hogy elszívta élete utolsó szál cigarettáját. Sokan már a nikotinhiány első gondolatától is visszariadnának attól, hogy megpróbáljanak leszokni. Pedig ezen felül is elképesztő változások mennek végbe a szervezetben, ha leszokunk a cigiről. Ráadásul ezek mind a javunkra válnak.

Tippek a mély és pihentető alvásért

Íme néhány tipp a mély és pihentető alvás érdekében!

Fogamzásgátlás 40 felett

Sok esetben az életkoron is múlik, hogy milyen fogamzásgátló módszereket alkalmazhatunk. Változó lehet így nem csak az eseti vagy külső, de a belső és akár hormonális megoldások kiválasztása és hatékonysága is. Különösképpen azért, mert idővel a nőknek már a változókori jelenségekre is figyelniük kell. Összegyűjtöttük, mely módszerek azok, melyeket biztonsággal és hatásosan lehet segítségül hívni ebben az életszakaszban is.

Összes cikk Alvás témában