Mindig fáradt? Íme 5 hatásos tipp fáradtság ellen!

2016. december 5.

Kapcsolódó tünetek:

immunrendszer gyengesége, fáradtság

Az első, aminek érdemes utánajárni, hogy a fáradtságot mi okozza, hiszen ennek ismeretében veheti fel ellene a harcot. Vannak azonban olyan módszerek, amelyek mindig segítenek.

Tippek fáradtság ellen

A fáradtság típusai

Normális fáradtság

Ha rengeteget dolgozik, sok stressz éri, előfordulhat, hogy év végére tartalék-erőforrásai kimerülnek. Ez a szervezet természetes reakciója és ilyen esetben nem kell mást tenni, mint elég időt hagyni a testnek a regenerálódásra, időben lefeküdni és eleget pihenni.

Fizikai fáradtság

A túl intenzív sporttevékenység, egy megerőltetőbb edzés vagy ha nagyobb kihagyás után újból elkezd sportolni, fáradtságot válthat ki, amelyhez társulhat erős izomláz, fizikai gyengeség, rosszkedv és különös módon álmatlanság is. Ha rendszeresen mozog, ez nem történik meg, éppen ezért nem szabad abbahagyni a testedzést!

Szellemi fáradtság

Akár a test és az izmok, úgy az agy is elfáradhat. Erre utal, ha ingerült, nehezen összpontosít, a memóriája lassabb, elfelejt dolgokat. Az agynak, mint a többi szervnek szüksége van megfelelő tápanyagokra, főleg cukorra, melynek az agy az egyik legnagyobb fogyasztója, valamint zsírsavakra, vitaminokra (különösen a B-vitaminokra) és oxigénre.

Helytelen táplálkozás okozta fáradtság

Ha nem megfelelően táplálkozik, a teste jelezni fog: gyakran fáj a feje, szédül, puffad, nehéznek érzi magát. Változatos táplálkozással a szervezet raktárainak kiürülése megakadályozható és elkerülhető a hiánybetegségek kialakulása, melynek egyik figyelmeztető jele a folyamatos fáradtságérzet.

Kronobiológiai fáradtság

Ez a típusú fáradtság akkor jelentkezik, ha felborul a test természetes biológiai órájának működése, mert valami összezavarta, például éjszakai munka, virrasztás, álmatlanság, utazás. A megoldás az lehet, ha kialakít egy napi ritmust, amelyhez szervezete alkalmazkodik egy idő után.

5 tipp fáradtság ellen

1. Vegyen hideg-meleg vizes váltózuhanyt!
Kezdje a reggelt váltott, hideg-meleg vizes zuhanyzással, ami felpezsdíti a vérkeringést és elűzi az álmosságot!

2. Sétáljon vagy mozogjon 5-10 percet!
Reggel, amikor kikel az ágyból, tornáztassa át a testét! Ugyanez igaz napközben, a munkahelyén is. Csináljon néhány fekvőtámaszt, esetleg pár guggolást! A legjobb, ha be tud iktatni egy gyors sétát a szabadban, hiszen már 10 perc a friss levegőn is felfrissíti annyira, hogy éberebb legyen.

3. Menjen friss levegőre vagy szellőztessen!
Sokszor az elhasznált levegő, az oxigénhiány okoz fáradtságot. A munkahelyén óránként szelőztesse át az irodát, hogy a kilégzéssel a levegőbe került szén-dioxid eltávozhasson, helyét pedig az oxigéndús levegő vehesse át!

4. Igyon kávét, de mértékkel!
A kávéban található koffein 15-30 perc alatt hatni kezd, pár óráig hat, ezután azonban már nem érezhető a hatása. Naponta két-három kávénál többet nem érdemes elfogyasztani, ugyanis aki rendszeresen kávézik, hozzászokik és egy idő után már nem is reagál olyan érzékenyen a koffeinre. Lefekvés előtt semmiképp ne igyon koffeintartalmú italt (kávét, teát, energiaitalt), mert az megzavarja az egészséges alvást.

5. Sziesztázzon!
Egy kis szundikálás a napközbeni fáradtság legjobb ellenszere. 15 perc szunyókálás már segíthet, de 30 percnél semmiképp ne legyen több! A délutáni szieszta jótékony hatása 4-5 órán keresztül kitart, mielőtt újra jelentkezik a fáradtság.

+1 hasznos tanács: Ha sokszor fáradt napközben, vagy állandóan kimerültnek érzi magát, forduljon orvoshoz, aki egy alapos kivizsgálással utánajárhat, hogy mi okozza a fáradtságot!

ásítás okai

Miért ásítunk?

Az ásítás általános és természetes jelenség, szinte észre sem vesszük, ha megtörténik. Ez egy reflex, ami valóban ragadós, ám sok legenda kering az okaival kapcsolatban. Ráadásul van pár betegség, aminek a gyakori ásítás a jele is lehet.

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

Ez történik a szervezetünkkel, ha letesszük a cigit

Annak, aki aktív dohányos, elképzelni is nehéz lehet, mi történne azután, hogy elszívta élete utolsó szál cigarettáját. Sokan már a nikotinhiány első gondolatától is visszariadnának attól, hogy megpróbáljanak leszokni. Pedig ezen felül is elképesztő változások mennek végbe a szervezetben, ha leszokunk a cigiről. Ráadásul ezek mind a javunkra válnak.

Tippek a mély és pihentető alvásért

Íme néhány tipp a mély és pihentető alvás érdekében!

Jóból is megárt a sok – a túl sok alvás okai és okozatai

Az alvás nagyon fontos szervezetünk számára, ilyenkor pihen és regenerálódik testünk. Legtöbb esetben kialvatlansággal fordulnak szakemberhez a betegek, de előfordul, hogy valaki mormota módjára aluszékonnyá válik. A túlságosan sok alvás rejtett betegségek tünete lehet, főleg, ha hirtelen és tartósan jelentkezik, és komoly betegségek okozójává is válhat.

Összes cikk Alvás témában