Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

2016. szeptember 1.

Kövesse természetes bioritmusát! Eláruljuk, mikor sportoljon, pihenjen vagy tanuljon!

Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

Napindító hormonok

 

Mivel reggel hat és hét óra között megnövekszik az aktivitást segítő adrenalin és noradrenalin szintje, egyúttal a fény hatására csökken a jó alváshoz szükséges melatonin hormon termelődése, ekkorra célszerű időzíteni az ébredést. Az első étkezést is rögtön reggel a legjobb beiktatni, hiszen a tápanyagok lebontását segítő fő stressz hormon, a kortizol szintje ilyenkor tetőzik. Jó tudni azonban, hogy önmagában ez nem elég, fizikai aktivitás is kell a bevitt energia elégetéséhez. A kortizol egyébként az idegrendszer éberségéért és az izomzat tettrekészségéért is felelős, ráadásul a vércukorszintet is megemeli, hogy több tápanyag jusson a sejteknek, izomzatnak.

A sport ideje

Szintén a hormonális hatások következtében hajnali egy és három óra között jelentős vérnyomásesés lép fel. A kora reggeli órákra azonban kiegyenlítődik a vérnyomáskilengés, így ez az időszak már a testedzésre is alkalmas, napközben pedig szintén bármikor sportolhatunk.

Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

A tanulás ideje

 

Tanuláshoz, az ismeretek elmélyítéséhez a késő délutáni időszak a legideálisabb, hiszen a kognitív funkciókat befolyásoló hormonok, így az adrenalin szintje is ilyenkor erre a legalkalmasabb. Persze előfordulhat kivétel is, aki például éveken át sokat utazik az iskolába és reggelente útközben tanul, valószínűleg később is könnyebben végez szellemi munkát korán reggel.

A pihenés ideje

 

A növekedési hormon szintje éjszaka a legmagasabb, az alvás pedig ennek szerepét erősíti. Mivel ez nemcsak a testmagasság, hanem az izomtömeg növekedését is szabályozza, a felnőtteknek is törekedniük kell arra, hogy éjjelre időzítsék a pihenést. Ezt egyébként az éberségért felelős kortizol hormon alacsony szintje is segíti, ebből éjfélkor mérhető a legkevesebb.

A bioritmus módosulás okai

 

Bár a hormonális bioritmus genetikailag kódolt, nagyobb időeltolódás vagy huzamosabb nappali-éjszakai váltott műszakú munka esetén módosulhat. Ez azonban – bár hosszú távú hatása egyelőre nem ismert – az egész szervezetre negatív hatással van, hiszen ellentétes a belső óránk természetes ritmusával. Ezért ha máskor nem, hosszabb szabadság ideje alatt érdemes nappal ébren lenni, éjszaka pedig pihenni. Ha pedig az időeltolódás miatt nem tudunk átállni a nappali ébrenlétre, ajánlott az éjszakai alvást segítő melatonin hormont tablettával pótolni, ennek hiánya ugyanis más hormonok működésében is zavart okozhat.

Leghatékonyabb megoldások a derékfájás kezelésére

Leghatékonyabb megoldások a derékfájás kezelésére

A derékfájdalom napjainkban már-már népbetegséggé nőtte ki magát. Mivel nem mozgunk annyit, rengetegen végeznek ülőmunkát, és a stressz is mindennapjaink részévé vált, sokakat érhet el ez az egészségügyi probléma.

frontérzékenység

Frontérzékenység – tanácsok a frontokra érzékenyeknek

A frontérzékenység rendkívül gyakori egészségügyi probléma, aminek hatása és tünetei egyénenként eltérőek lehetnek. De mit tehetünk a tünetek enyhítése és a felkészülés érdekében?

Mennyi idő alatt bomlik le az alkohol?

Mennyi idő alatt bomlik le az alkohol?

Mennyi idő alatt távozik a szervezetünkből az alkohol? A kérdés többször is felmerülhet és nem kizárólag az autóvezetés kapcsán.

Hideg-, melegfront, kettősfront hatásai

Hideg-, melegfront, kettősfront hatásai

8 hatás, melyet az időjárás változása gyakorol testünkre. Gondolta volna, hogy ez mind az időjárás miatt van? Az eső és a nyári téli időjárás nem csak hangulatunkat, de szervezetünk működését is befolyásolja.

Ezek a teendők mérgezés esetén

Ezek a teendők mérgezés esetén

A mérgezés sajnos nem ritka jelenség, ami lehet enyhébb, de akár életveszélyes is, és számtalan ok kiválthatja. A mérgezések nagy része véletlen történik és fontos, hogy minél hamarabb segítséget kapjon elszenvedőjük annak érdekében, hogy a méreganyag egészségkárosító hatásait csökkenthessük. De mit tehetünk elsősegélyként ilyen esetben?