Ez történik a testünkkel, ha nem alszunk eleget

2017. július 8.

Kapcsolódó tünetek:

fáradtság, alvászavar

Szinte népbetegségnek számít napjainkban az alváshiány, pedig nagyon fontos, hogy kellő időt fordítsunk a pihenésre. Annak ugyanis, ha szervezetünk nem tud kellően regenerálódni és felkészülni egy újabb napra, akár súlyos következményei is lehetnek.

A mostanában környezetünkben látható és tapasztalható ’rohanó életstílus’ velejárója, hogy nagyon sokan egyszerűen nem tudnak, vagy kifejezetten nem is akarnak eleget aludni. A legtöbb embernek napi 7-8 óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy teste optimálisan működjön, ám sajnos jellemző, hogy ennél kevesebbet, akár csak napi 4-6 órát alszunk.

Természetesen más az, ha valaki csak egyszer-egyszer, például egy sokáig elhúzódó esemény vagy éppen utazás, esetleg munka miatt alszik keveset, mint az, amikor mások rendszeres alváshiányban szenvednek. Az előbbitől figyelmetlenek, kótyagosak lehetünk vagy fájhat a fejünk, utóbbitól viszont kellemetlenebb, akár súlyos problémák is kialakulhatnak.

Gyengülő védekezőképesség

Növeljük a betegségek kialakulásnak kockázatát azzal, ha rendszeresen csak hat órát, vagy még annál is kevesebbet pihenünk. A kutatók kísérletek sorával bizonyították már, hogy még egy egyszerű megfázást is könnyebben kapnak el azok, akik nem alszanak eleget.

Gyorsabb bőröregedés

Bőrünk szépségének szempontjából nagyon fontos az, hogy alvás közben regenerálódni tudjon és erejét megőrizze a környezeti hatásokkal szemben. Akiknél alváshiány áll fenn, hamarabb megjelenhetnek bőrükön a ráncok, melyeket nehezebb is kezelni. Ugyanakkor lassabban gyógyulnak a sebeik, és a hegek eltűnése is hosszabb folyamat.

Fejfájás és figyelemhiány

Főleg azoknál erősít rá az alváshiány a fejfájásra, akik egyébként is hajlamos rá. Náluk viszont gyakoribbá és erősebbé is teheti a tüneteket. Emellett a másokra is veszélyes, figyelemhiányos állapot is felléphet, amit a lassabb idegműködés okoz. Éppen ezért, ha fáradtan vezetünk, baleseteket is okozhatunk.

Szédülés

Az emberek 1/3 a fáradtságra szédüléssel reagál, mely minden veszélyével és negatív hatásával jelentkezhet, ha kialvatlanok vagyunk.

Ingerlékenység, depresszió

A kialvatlanság rossz érzés, ami az ember hangulatára is rátelepszik, így nem meglepő, ha ilyen esetben kifejezetten depressziós tüneteket mutat valaki. Felléphet még jellemzően ingerlékenység is, hiszen nem tudunk úgy odafigyelni másokra, ahogy szeretnénk, az empátia pedig szintén nem az extrán fáradt emberek erőssége.

Szívpanaszok és magas vérnyomás

A folyamatos alváshiány maga is vezethet magas vérnyomás kialakulásához, hiszen sokkal több stressz hormon jelenik meg ilyenkor a szervezetben. De a már meglévő vérnyomás-problémákat is súlyosbíthatja, ahogyan a szívbetegségek kialakulásának kockázatát is növeli.

A fentiek mellet számos további élettani következménye lehet annak, ha nem fordítunk elég időt a pihenésre. Ne kockáztassunk! Ha nehezebben alszunk el, kérjük szakember segítségét, keressünk gyógyszeres vagy éppen természetes megoldást a problémára. Vagy tartsunk be olyan apróságokat, hogy lefekvés előtt egy-két órával már nem eszünk nehezebb ételt, nem iszunk kávét vagy alkoholt, illetve nem sportolunk.

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Túl kevés vagy túl sok – Számít, mennyit alszunk!

Legtöbbször vagy túl sokat alszunk vagy túl keveset. Általábban utóbbi a jellemző. Pedig az alvás mennyisége kimondhatatlanul fontos.

Füldugó: mikor és miért érdemes használni?

Füldugó: mikor és miért érdemes használni?

A füldugó egy nagyon egyszerű és okos találmány, aminek kezdetleges változatait az emberiség már nagyon-nagyon régóta használja. Leginkább azért alkalmazzuk, hogy a kellemetlen zajokat kiszűrjük vele, de nem csak a hallás, hanem a fül védelmének szempontjából is nagyon hasznos lehet.

Ez történik a szervezetünkkel, ha letesszük a cigit

Annak, aki aktív dohányos, elképzelni is nehéz lehet, mi történne azután, hogy elszívta élete utolsó szál cigarettáját. Sokan már a nikotinhiány első gondolatától is visszariadnának attól, hogy megpróbáljanak leszokni. Pedig ezen felül is elképesztő változások mennek végbe a szervezetben, ha leszokunk a cigiről. Ráadásul ezek mind a javunkra válnak.

Tippek a mély és pihentető alvásért

Íme néhány tipp a mély és pihentető alvás érdekében!

Nincs több forgolódás! Hatékony elalvást segítő tanácsok

Aki valaha átélte, pontosan jól tudja, mennyire nyomasztó és idegesítő, amikor a békés álomba zuhanás helyett órákig csak vergődünk az ágyban. Hasztalan próbálunk álmot csalni a szemünkre, messze elkerülnek az álommanók bennünket.

Összes cikk Alvás témában