Így hidratálja szervezetét futás közben!

2017. május 20.

A 7 legfontosabb tudnivaló a hidratációval kapcsolatban, ha a futást választjuk.

Ha a jó idő közeledtével a benti edzésekről futásra váltunk, a megfelelő futócipő és edzésterv mellett fontos odafigyelni a helyes, egészséges hidratálásra is. Edzés közben az izzadással a szervezet jelentős mennyiségű folyadékot és ásványi anyagot veszíthet – egy óra intenzív edzés testsúlytól függően akár 1-2 liter folyadékveszteséggel is járhat. Ha ezt nem pótoljunk megfelelően, fokozott fáradékonyság, szédülés alakulhat ki, csökkenhet a teljesítmény és hamarabb alakulhatnak ki izomgörcsök. Ahhoz tehát, hogy testünkből kihozhassuk a maximumot és megfelelően regenerálódhasson, fontos a helyes folyadékbevitel.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

A 7 legfontosabb tudnivaló a hidratációval kapcsolatban, ha a futást választjuk:

  1. A sportolással járó folyadékveszteséget érdemes előre kompenzálni és feltölteni a folyadéktereket: ehhez az edzés előtti fél órában fogyasszunk körülbelül fél liter vizet, kisebb adagokban elosztva.
  2. Az elvesztett vizet folyamatosan érdemes pótolni. Edzés közben, izzadékonyságtól, testsúlytól és a mozgás intenzitásától függően negyedóránként kb. 1-2 dl fogyasztása javasolt, az azt követő 30 percben pedig 2,5 dl vizet érdemes fokozatosan meginni.
  3. Futás közben a komfortérzet érdekében kevesebb vizet fogyasszunk! A legjobb, ha negyedóránként 1-2 korttyal tartjuk frissen magunkat.
  4. A verejtékkel számos ásványi anyag és nyomelem – például nátrium, kalcium, kálium, magnézium – távozik a szervezetből, amelyek pótlása nélkülözhetetlen. Sportoláshoz érdemes ezért ásványvizet vagy izotóniás italt fogyasztani, esetleg a vizünkbe tehetünk kifejezetten sportoláshoz kifejlesztett, a legfontosabb nyomelemeket és ásványi anyagokat tartalmazó pezsgőtablettát.
  5. Reggeli edzés esetében különösen fontos a megfelelő hidratálás, mivel előtte egész éjszakán át nem jutott folyadékhoz a szervezet. A folyadékpótlás ilyenkor beindítja az anyagcserét, és „felébreszti” a szervezetet. Ha reggel futni indulunk, ébredés után igyunk meg egy nagy pohár ásványvizet!
  6. Egyeseket zavarhat, ha edzés közben túl sok a folyadék a hasában, esetleg fél attól, hogy gyakrabban pisilnie kell és nem lesz rá lehetőség. Ilyen esetben érdemes inkább kevesebb folyadékot bevinni, és fokozatosan kitapasztalni, mennyi víz fogyasztása esik jól edzés közben.
  7. Hosszabb táv esetén még fontosabb odafigyelni az izzadással elveszített folyadék és ásványi anyagok pótlására. Míg 100 méter lefutása az egyéni tényezőktől függően kb. 1,5 deciliter folyadékveszteséggel is járhat, addig 10 km esetén ez akár 1,5 liter is lehet. Ha növeljük a megszokott futótávunk, vigyünk magunkkal több ásványvizet!
Hámló arcbőr – Ez állhat mögötte

Hámló arcbőr – Ez állhat mögötte

A bőr testünk első védelmi vonala, ezért épsége fontos a különféle környezeti ártalmak, kórokozók elleni védekezésben. Az egészséges bőr hidratált, ép és vízzel telített. Sokan szenvednek azonban hámló, irritált, sebesülésre hajlamos bőrüktől.

Naptej kisokos – Tippek, típusok és faktorszámok

Naptej kisokos – Tippek, típusok és faktorszámok

Nyáron gyakran elfeledkezünk bőrünk védelméről, pedig komoly egészségügyi következményei is lehetnek ennek. Bár bőrünk védelmi rendszerrel rendelkezik, egy átlagos felnőtt csak 20 percet tud eltölteni direkt napfényben leégés nélkül.

Folyadékpótlás a melegben – Mennyit és hogyan?

Folyadékpótlás a melegben – Mennyit és hogyan?

A hőség miatti ártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges, napi 2-4 liternyi folyadékfogyasztás, ezért a megfelelő folyadékbevitelre a nagy melegben fokozottan figyeljünk. Azonban a túlzott vízfogyasztással is vigyáznunk kell.

A nyári bőrápolás legfontosabb szabályai

A nyári bőrápolás legfontosabb szabályai

Az év legszebb időszakában nincs is jobb időtöltés, mint lenge ruhában a szabad ég alatt pihenni, olvasni vagy zenét hallgatni. Ekkor azonban fokozottan kell figyelnünk bőrünk védelmére és ápolására.

Fényvédelem sportolás közben

Fényvédelem sportolás közben

Elérkezett a szép nyári idő, így nem meglepő, ha egyre többen vesszük a természet felé az irányt, ha sportolásra kerül a sor. Azonban a nyári edzések alatt elengedhetetlen, hogy extra figyelmet fordítsunk bőrünk védelmére. Mutatjuk is, hogyan.

Összes cikk Életmód témában

Kulcsszavak: , , ,