A csontritkulás megelőzése természetesen

2017. július 12.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

A csontritkulás nem ismeretlen fogalom, nagyon sok embert érint, főleg az életkor előrehaladtával. Olyan jelenségről van szó, aminél kifejezetten fontos a megelőzés, hiszen amikor már jelentkeznek a tünetek, nehezen lehet visszafordítani a folyamatot. Éppen ezért fontos, hogy minél többet tegyünk csontjaink egészségének megőrzéséért, teljesen természetes módszerekkel is!

Csontritkulásnak, vagy tudományos nevén oszteoporózisnak nevezzük azt, amikor a csontok mésztartalma és tömege annyira csökkent, hogy attól könnyebben bekövetkeznek a csonttörések és akár spontán is kialakulhatnak. A csontképző és a csontlebontásért felelős sejtek munkája összehangolt és életünk során változik. Fiatalabb korunkban inkább a csontépítés erősebb, majd később ez átfordul és normális jelenség, hogy a csontok tömege olyan évi 4-5 százalékkal fogyni kezd. Azonban amikor a csontképzés és bontás egyensúlya megbomlik és a csökkenés mértéke ennél nagyobb, már csontritkulásról beszélhetünk.

A csontritkulás lehet elsődleges és másodlagos. Előbbit nőknél a változó kor vagy mindkét nemnél az öregedés hozhatja elő, utóbbit pedig például egyes betegségek vagy gyógyszerek. A csontritkulás a menopausa miatt jobban érinti a nőket, de befolyásolhatják megjelenését alkati, illetve öröklött tényezők is. Azt viszont tudni kell, hogy amikor már megjelent, akkor ugyan javítható a csonttömeg kezelésekkel, ám maximum 5%-ban építhető vissza. Éppen ezért mindennél fontosabb a megelőzés.

Egészséges életmód

Azt mondják a szakemberek, hogy gyakorlatilag már gyerekkorban el kell kezdeni az elsődleges megelőzést. Vagyis azt az odafigyelést, ami biztosítja, hogy a csonttömeg az elérhető maximumon legyen. Ehhez elengedhetetlen a sok mozgás, sport és úgy általában az egészséges életmód, amit később is érdemes folytatni.

Amíg csontunk inkább épül – de úgy egyébként is – mellőzzük a dohányzást, a túlzott alkoholfogyasztást, és mozogjunk eleget. Utóbbi kifejezetten növelheti a csonttömeget. Emellett ügyeljünk a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelre, a kalcium és a kellő ásványi anyagok fogyasztására.

Táplálkozás

Az előbbiekben említettük, hogy a megelőzés szempontjából fontos a megfelelő tápanyagbevitel is. Az egyik lényeges összetevő a kalcium, amiből szervezetünk szükséglete életkoronként eltérő. Hogy biztosítsuk a kellő mennyiséget, együnk sok tejterméket, brokkolit, csonthéjast, vagy kelkáposztát és igyunk kalciumban gazdag ásványvizeket. Érdemes a kalciumbevitelt a vacsorához időzíteni, mert alvás közben épül majd be leghatékonyabban a szervezetbe.

Hasonlóan hasznosak az egyéb ásványi anyagok is, mint a magnézium, a réz, a stroncium, a mangán és a fluorid. Ezek hiánya a csontok minőségi és mennyiségi mutatóit is ronthatja, így a napi betevőt meg kell adni belőlük a szervezetünknek. Figyelni kell azonban arra, hogy ha túl sokat fogyasztunk, annak kellemetlen hatása is lehet.

Nélkülözhetetlen ugyanakkor a megelőzésben néhány vitamin is. A főszerepet a D-vitamin játssza, ami a kalcium beépülését segíti. Már napi 15 perc napozással segíthetjük szervezetünk D-vitamin termelését, de pár élelmiszer, mint a tej, a tojássárgája, a máj vagy több halféle is nagyobb mennyiségben tartalmazza. Teljes kiőrlésű liszttel B6-vitamint vihetünk be, ami gyorsíthatja a törések gyógyulását, és segíti az egészséges csontállomány fenntartását. Illetve a csontanyagcseréhez a K-vitamin elengedhetetlen, de a C-vitaminnak is van szerepe a csontritkulás megelőzésében. Mégpedig azzal, hogy a csontok kollagén állományát hivatott fenntartani.

A vashiány tünetei és kezelése

A vashiány tünetei és kezelése

A vashiány vérszegénységet okoz, ami súlyos problémákhoz is vezethet. A vas a vörösvérsejtek hemoglobinjában és több enzimünkben is jelen van, így alacsony szintje az egész szervezetet érinti.

Vitaminkisokos – Mit, mennyit, mire?

Vitaminkisokos – Mit, mennyit, mire?

A vitaminok olyan anyagok, amelyek elengedhetetlenek szervezetünk mindennapi egészséges működéséhez. Cikkünkben összeszedtük, melyek közülük a legfontosabbak, mire használja őket testünk, és mennyi az ajánlott mennyiség belőlük.

A zsírban oldódó vitaminok szerepe

A zsírban oldódó vitaminok szerepe

A vitaminokat két különböző csoportba soroljuk. Vannak a vízben, illetve a zsírban oldódók. Lássuk, hogy pontosan melyek a zsírban oldódó vitaminok, és mik a jellemzőik.

Vastartalmú ételekkel elkerülhető a vashiány

Vastartalmú ételekkel elkerülhető a vashiány

A vas elengedhetetlen nyomeleme a szervezetünknek, melyet állati és növényi vastartalmú ételekből is fedezhetünk. Tudjon meg cikkünkből mindent a vasról.

A vashiány veszélyei

A vashiány veszélyei

A vashiány világszerte az egyik leggyakoribb egészségügyi probléma. Tünetei a fáradékonyságtól kezdve az étvágytalanságon át a koncentrációs zavarokig terjedően rendkívül sokrétűek.

Összes cikk 50 felett témában