A téli sportok veszélyei

2016. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

rándulás, ficam

Egyre népszerűbbek a téli sportok, de sokféle sérülés lehetősége áll fenn.

A síelőknek és snowboardozóknak tisztában kell lenniük azzal, mennyire súlyos sérülés veszélyének teszik ki magukat, ha nem gondoskodnak a kellő védelemről. Az ilyen típusú sportok – jellegükből adódóan – a sérülések azonnali orvosi ellátást igényelnek.

Fej- és térdsérülések

A legáltalánosabban előforduló sérülés a fejsérülés, ez akár halálos kimenetelű is lehet. Lesiklás nagy sebességgel, illetve a körültekintés hiánya rendkívül súlyos fej- vagy nyaksérülésekhez, akár agyrázkódáshoz vezethet. Oda kell figyelni a többi sportolóra, valamint a sebességet is kellően kell megválasztani.

teli_sport_veszelye301A sí- és vagy snowboardbalesetek 25-40 százalékában térdsérülés lép fel, ez nem csupán fájdalmas, de az esetek nagy többségében azonnali műtétet is igényel, ilyen a térdízületi porc szakadása például, ez erős fájdalommal jár és műtéti eljárást von maga után. Az elszakadt ínszalagokra ugyanez érvényes.

Mindenképpen meg kell említeni azt is, hogy az ilyen sportbalesetekből való felépülés hónapokat, sőt esetekben akár egy évet is igénybe vehet.

Ha síelés vagy snowboardozás alatt behajlítjuk a térdet, csökkenthetjük az azokra nehezedő terhelést, nem mellékesen pedig, ha elesünk, nem küzdve az eséssel, csökkenthetjük a térdsérülés rizikóját.

A korcsolyázásnál a sebesség a rizikófaktor és nem mellesleg a többi korcsolyázó, itt ios fontos megemlíteni, hogy figyeljünk a környezetünkben lévőkre, a jégpályák állandó „kísérői” a töréses sérülések.

Biztonsági óvintézkedések:

  • Ha lehet, partnerrel induljunk a lejtőnek, legyünk látható távolságban egymástól.
  • Mindig lassú sífutással kezdjünk, melegítsünk be rendesen!
  • Maradjunk a pályán, kerüljük az olyan helyeket, ahol lavinaveszély van (gyér növényzetű, meredek lejtő).
  • Ellenőrzött, jó állapotú, biztonságos felszerelést használjunk!
  • Mindig ellenőrizze a kötést!
  • Mindig tartsunk pihenőt!

A hidegnek is megvan a maga kockázata

Hidegben a testhő kicsit lejjebb megy, bár nem sokat, de viszonylag megterhelő a szervezet számára, ezért ha valaki fagypont alatt akar mozogni, orron át vegye a levegőt, ezáltal az jobban felmelegszik, míg a tüdőbe jut. A tüdő egyébként ebben az időszakban sebezhetőbb, fogékonyabb a fertőzésekre.

Fontos a sál és a „lélegző” réteges öltözet viselete. Télen jobban kell figyelni a megfelelő bemelegítésre is.

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Az alábbi szabályok betartásával a hideg évszakban is nyugodtan edzhet a szabadban!

Mozgás 50 felett

Érdemes-e 50 felett bármilyen mozgásformát elkezdeni? A válasz egyértelműen igen!

Tombol a síszezon

A síelés hagyományos téli sport, azonban balesetveszélyes is.

A melegítés és nyújtás fontos!

Sok kellemetlen és makacs sportsérüléstől kímélhetjük meg magunkat.

Rándulás? Ficam? Van megoldás

Miért jó a fekete nadálytő? A sportolók tudják...

Kulcsszavak: , , , ,