A csontritkulás megelőzése

2016. november 4.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

Mi az, amit ön is megtehet egészsége érdekében?

Az oszteoporózist (csontritkulást) sok esetben csak akkor diagnosztizálják, amikor – a csontok csökkent tömege miatt – fájdalmas és lassan gyógyuló csonttörések következnek be. Ne várja meg a törések bekövetkezését, előzze meg az oszteoporózist!

Oszteoporózisról akkor beszélünk, ha hosszabb távon több csontszövetünk hal el, mint amennyi termelődni képes. A csontrendszer anyagcseréje – egészséges szervezet esetében – a kb. 35. életévig megfelelően működik, azaz nem jellemző a nagyobb mennyiségű csonttömeg-vesztés, ám ezután egyre kisebb mennyiségben termelődik csontszövet, ha csak nem tesszük meg a megfelelő óvintézkedéseket.

Az oszteoporózis szempontjából természetesen az sem mindegy, hogy felnőttkorra milyen csonttömeg alakul ki, mivel minél szilárdabb és teherbíróbbak a csontok, annál kisebb a korai oszteoporózis kialakulásának kockázata.

Kiket érinthet az oszteoporózis?

Az oszteoporózis kialakulására a következő tényezők hajlamosítanak:

  • Családi halmozottság – akinek családjában fordult már elő oszteoporózis, veszélyeztetettebbnek számít.
  • Nem – a nők esetében gyakoribb a betegség, ám az oszteoporózis nem csak a nők betegsége!
  • Életkor – az életkor előrehaladtával nő a rizikó.
  • A D-vitamin-hiány és a kevés kalciumbevitel emeli a kockázatot.
  • Vízhajtók és/vagy szteroidok fogyasztása, ízületi megbetegedések szintén emelik a rizikót.
  • A pajzsmirigy- és mellékpajzsmirigy-túlműködés oszteoporózisra hajlamosít.

Az oszteoporózis megelőzési lehetőségei

hogyan_elozheto_meg_nkNagyon fontos szem előtt tartania, hogy az oszteoporózis megelőzésére jóval a csonttörések előtt van lehetősége az alábbiak figyelembevételével.

A rendszeres testmozgás elengedhetetlen a csonttömeg megőrzése és a csontok egészsége szempontjából. Egészséges, változatos táplálkozással szintén sokat tehet a megelőzésért: étrendje összeállításakor ügyeljen arra, hogy kalciumban gazdag összetevőkből állítsa össze menüjét. Fogyasszon sok halfélét, olajos magvakat, babot vagy káposztát.

Az oszteoporózis kockázatának csökkentése szempontjából nagyon fontos az is, hogy szervezete elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jusson. A tengeri halak, a tej és tejtermékek, a tojás és a vaj különösen gazdag D-vitaminban, ám a szervezet – elegendő napfény hatására – saját maga is képes a D-vitamin előállítására.

Az aktuális kutatások ugyanakkor a napsugárzás egészségre káros hatásaira hívják fel a figyelmet, amelynek D-vitamin-hiányos állapot lehet a következménye, amely által jelentősen nő az oszteoporózis kialakulására való esély.

A D-vitamin- (és kalcium)hiány megelőzésére kiválóan megfelelnek azok az étrendkiegészítő termékek, amelyek recept nélkül érhetők el a patikákban. Fontos ugyanakkor szem előtt tartania, hogy a megfelelő étrendre és a szükséges testmozgásra emellett is figyelmet kell fordítania, s azt se felejtse el, hogy az ön számára leginkább ajánlott termék kiválasztásához, konzultáljon kezelőorvosával vagy gyógyszerészével.

Agyfrissítő tippek - Így őrizheti meg elméje fiatalságát!

Agyfrissítő tippek – Így őrizheti meg elméje fiatalságát!

Íme néhány bevált módszer, illetve a 10 legjobb agyserkentő élelmiszer a szellemi fittségért 50 éves kor felett.

Magas vérnyomás

A magas vérnyomás népbetegség. Az idejében felismert betegség jól kezelhető, és így az életet veszélyeztető szövődmények is elkerülhetőek.

Csontritkulás

A csontritkulás

Sokszor már csak akkor diagnosztizálják, amikor megtörtént az első csonttörés.

Az egészséges csontokért

Harmincöt év felett a szervezet több csontot bont le, mint amennyi képződik.

Nyomelemek 50 felett

Nyomelemek 50 felett

Az életkor előrehaladtával öregszik a szervezet is, a fizikai és szellemi teljesítőképesség gyengül.