Tombol a síszezon

2016. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

rándulás, ficam

A síelés hagyományos téli sport, azonban balesetveszélyes is.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a technikai, a fizikai felkészültséget és a védőszerelés jelentőségét.

Leginkább a kezdők, de sokszor a tapasztaltabbak is alábecsülik a sportággal járó nehézségeket. A síelés megerőltető sport, ahol a sérülések kockázata nem csekély.

Erősíteni is kell

A sígimnasztika a szezonra való felkészülés elengedhetetlen részét kell, hogy képezze, melyet javasolt elkezdeni a már hónapokkal előtte. A szezonban is naponta nap ajánlott kezdés előtt és a nap végén is. Nyújtógyakorlatok és a könnyű kocogás segít meggátolni az izomgörcsök kialakulását. Érdemes síoktató tanácsát kikérni, aki a síelési tanácsok mellett javasol felkészítő és levezető gyakorlatokat egyaránt.

Vészhelyzetek is adódhatnak

A síbalesetek többsége a harmadik nap környékén következik be. Ennek az a háttere, hogy nem melegít be rendesen és/vagy nem készült fel fizikálisan a szezonra, általában ekkorra fárad el. Leggyakrabban a térd, az ízületek, a váll és a fej sérül, de általánosnak tekinthető a húzódás, a szalagszakadás, valamint a horzsolásos sérülések.

A védőfelszerelésről

A fentebb említett felkészültség mellett a védőfelszerelésre is kiemelt feladat hárul, ugyanis a tapasztalt önmagában senkit nem véd meg a sérülésektől.

siszezon301A léceknek, a cipőknek és a kötéseknek hibátlannak kell lenniük, rendszeresen ellenőrizni kell őket. A kötést egyéni beállítást követel meg: ha túl laza könnyen kioldódik. Kezdők vagy ritkán síelők szakkereskedésben vagy oktatótól kérhetnek segítséget, de síruházati boltokban is kaphatnak tanácsot. Akinek saját felszerelése van, rendszeresen ellenőrizze, ellenőriztesse a beállításokat. Figyelem! Csak sérülésmentes felszereléssel vágjunk neki a lejtőknek! Azon pályákon is javasolt sisak viselése, ahol egyébként nem előírás, ez praktikus, hiszen védőfunkciója mellett melegen is tart és a napsütéstől is óv.

Nem gondolnánk, de a lejtőkön nagy a napégés veszélye lévén, a hó és a jég visszaveri a napfényt. A hidegtől sem árt védeni magunkat, olyan fényvédő krémet érdemes vásárolni, mely a hideg ellen is óv. A jó síszemüveg káros napsugaraktól, valamint a huzat általi kötőhártya-gyulladástól véd.

Alkoholt ne!

Sokan szívesen fogyasztanak alkoholt a síelés idején, ez komoly balesetekhez vezethet, mivel hatására romlik a koordinációs készség, nő a reakcióidő.

Aki alkoholt fogyaszt, veszélyezteti önmaga és a sípályán tartózkodó többi ember épségét, nem mellékesen az alkoholtartalmú italok és a hideg időjárás együttesen növelik a szívinfarktus és a stroke kockázatát.

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Az alábbi szabályok betartásával a hideg évszakban is nyugodtan edzhet a szabadban!

Mozgás 50 felett

Érdemes-e 50 felett bármilyen mozgásformát elkezdeni? A válasz egyértelműen igen!

A téli sportok veszélyei

Egyre népszerűbbek a téli sportok, de sokféle sérülés lehetősége áll fenn.

A melegítés és nyújtás fontos!

Sok kellemetlen és makacs sportsérüléstől kímélhetjük meg magunkat.

Rándulás? Ficam? Van megoldás

Miért jó a fekete nadálytő? A sportolók tudják...