A legjobb mozgásformák hátfájásra és ízületi problémákra

2017. február 24.

A legjobb mozgásformák, melyek hátfájdalom, porckorong- és ízületi problémák esetén segítenek

A legjobb mozgásformák hátfájásra és ízületi problémákra 750

Ajánlott sportok, ha a háta fáj vagy porckorong problémái vannak

Gyakran a rossz izomfelépítés és görcsös merevség miatt alakulnak ki hátfájdalmak. Ez kialakulhat akár a folyamatos ülőmunka, nagyobb túlsúly és a mozgásszegény életmód következtében is. A mozgás e negatív folyamat ellen hat: rendszeres sporttal izomtömeg építhető fel, a támasztó elemek, izmok edződnek, a görcsös merevség oldódik. A rendszeres sport a hátfájást gyakran olyan pozitívan tudja befolyásolni, hogy a fájdalomcsillapító szükségtelenné válik vagy jóval kisebb dózisban kell szedni. Hátfájás és porckorong problémák esetén minden olyan sport szóba jöhet, amely stabilizálja a gerincoszlopot és a testtartást és a koordinációt javítja. A testi edzettségtől függően nyújtógyakorlatoktól kezdve koordinációs gyakorlatokon át egészen a célzott erősítő edzésig (pl. speciális háttréning vagy tai chi) válogathatunk. Kiegészítésként nagyszerűek a kitartást igénylő sportok, melyek a hát- és hasizomzat egyenletes igénybevételével járnak: a hátúszás, gyorsúszás, túrázás, nordic walking vagy sífutás.

Hogyan sportoljunk?

Már hetente egy, 60-90 perces háttréning és célzott gyógytorna is enyhíti a panaszokat, de ha tartós eredményt szeretnénk elérni, érdemes hetente 3-5 alkalommal 30-60 perces kitartást igénylő sportot is űzni.

Mit kerüljünk?

Minden sportot, ami gyors, hirtelen irányváltoztatást igényel vagy a gerincoszlop rázkódásával, a törzs túlzott csavarodásával vagy erős, rövid időtartamú terheléssel jár. Nem ajánlott az alpesi sízés, a lovaglás, a tenisz, a squash, a tollaslabda vagy túl intenzív és nem szakember által felügyelt kondizás.

Mire ügyeljünk?

Folyamatos hátfájás esetén előzőleg vizsgáltassuk ki magunkat, hogy megtudjuk, panaszaink hátterében pontosan mi áll. A legjobb megkérni a gyógytornászt, hogy mutassa be a kedvező és a rossz mozgássorokat, és a mindennapokban is ügyeljünk a hátkímélő mozdulatokra. Ha a gyakorlatok fájdalmat okoznak, abba kell őket hagyni. Különösen az erősítő edzés során fontos, hogy a testtartást és a gyakorlatok szabályos véghezvitelét szakértő edző ellenőrizze és korrigálja.

Ajánlott mozgásformák ízületi problémák esetén

Mozgás nélkül gyorsabban elkopnak az ízületek. A jól edzett izmok, szalagok és inak védik és tehermentesítik az ízületeket, vagyis a sport lelassíthatja vagy akár meg is állíthatja az ízületi kopást, a fájdalmakat, ezen kívül a gyulladást csillapíthatja.

Ízületi problémák esetén minden olyan mozgásforma ajánlott, amely kiegyensúlyozott, egyenletes-folyamatos mozgásokat igényel és az ízületek csekély terhelésével jár. Ilyen mozgásforma az úszás, az aquajogging, a kerékpározás, a séta, a nordic walking, a túrázás, a gimnasztika vagy a koordinációs edzés. A mérsékelt erősítő edzés célzottan erősítheti a problémás területeket.

Hogyan sportoljunk?

Kezdetben elegendő hetente háromszor 30 perc, majd ez a mennyiség lassan emelhető heti legalább 5 alkalomra. Kiegészítésképpen a legjobb napi 10-15 percig néhány fizioterápiás gyakorlat végzése.

Mit kerüljünk?

Az ugrást, szökdelést vagy gyors, hirtelen (fékező) mozgásokat, melyek nagy erőbehatást jelentenek az ízületekre. Kerüljük a joggingot kemény talajon, az alpesi sízést vagy a gyors aerobikot, hasonlóképpen a gyors labdajátékokat, mint a squash, kézilabda, futball.

Mire ügyeljünk?

A fájdalmat okozó gyakorlatokat ne erőltessük! Heveny ízületi gyulladás esetén konzultáljunk orvosunkkal! Járjunk gyógytornászhoz és az általa bemutatott gyakorlatokat otthon is végezzük rendszeresen! Ízületi panaszok esetén különösen ügyelni kell a megfelelő lábbelire, adott esetben segíthetnek a támasztó kötések vagy talpbetétek.

Mi a különbség nátha és influenza között?

Mi a különbség nátha és influenza között?

Nátha és influenza – ezt a két megnevezést igen gyakran halljuk a betegségekkel tarkított őszi-téli időszakban. Ugyan mindkettőt vírus okozza, egyáltalán nem szabad összetéveszteni őket, hiszen lefolyásuk és esetleges szövődményeik is eltérőek lehetnek. De mégis hogyan dönthetjük el, hogy egy egyszerű náthával van dolgunk, vagy influenzásak lettünk?

szklerózis multiplex

A szklerózis multiplex

A szklerózis multiplex egy autoimmun betegség, amelyben saját anyagait idegenként azonosítja az immunrendszer, ezért megtámadja azokat.

Dengue-láz tünetei és kezelése

Dengue-láz tünetei és kezelése

A Dengue-láz nevű vírusos betegsége a Dengue nevű vírus okozza, ami szúnyogcsípéssel terjed.

beteg mozgatása

Beteg mozgatása otthon, szakszerűen

Előfordul, hogy egy nehezebb műtét után a lábadozási időszakban vagy súlyosabb megbetegedés esetén a beteg akár hosszabb ideig is ágyhoz van kötve. Amikor otthon is lehet őt ápolni, akkor a családtagok, ismerősök segítségére van szükség például abban is, hogy mozgassák. De hogyan lehet ezt helyesen csinálni és mikre érdemes figyelni ilyenkor?

Megfázás gyerekkorban – Fő a megelőzés!

Megfázás gyerekkorban – Fő a megelőzés!

Ahogy beköszönt az ősz, egyre gyakoribbá válnak a felső légúti megbetegedések. Ez nem véletlen, hiszen a nyirkos, hűvös környezet jót tesz a kórokozók szaporodásának és terjedésének. Ráadásul fogékonyabbak is vagyunk a fertőzésekre, hiszen kevesebbet mozgunk és kevesebb vitaminhoz jutunk. Így vannak ezzel a gyerekek is, akiknél nem is olyan nehéz megelőzni a náthát, kezelni pedig szintén könnyű lehet!

Összes cikk Egészség A-Z témában