5 fiatalító antioxidáns forrás – Így szépülhet belülről!

2017. január 7.

Kapcsolódó tünetek:

ráncos arcbőr

Ezek a hétköznapok legkönnyebben hozzáférhető antioxidáns forrásai

antioxidáns forrás

Az antioxidánsok többféle vegyületcsoportot foglalnak magukban: többek között vitaminokat, ásványi anyagokat, karotinoidokat, polifenolokat, enzimeket. Szerepük a szervezetben vagy a külső környezetben keletkező szabadgyökök semlegesítése. Ebből adódóan több olyan egészségi probléma ellen hatásosnak bizonyultak, amelyek a szabad gyökök okozta oxidatív károsodásból erednek vagy azzal kapcsolatosak (például: szív- és érrendszeri, valamint daganatos elváltozások). Aki szeretné szervezete és külseje fiatalságát minél tovább megőrizni, érdemes belülről, sejtszinten építkeznie, s ebben nyújtanak számára hatékony segítséget az antioxidánsok. Összeszedtük, mely forrásokból juthatunk hozzá legegyszerűbben ezekhez az értékes vegyületekhez.

Hétköznapi antioxidáns források

1. Gyümölcsök és zöldségek

A zöldségekben és gyümölcsökben található, antioxidáns tulajdonságú biológiailag aktív hatóanyagok védenek a szív-ér rendszeri betegségek ellen (vérnyomás és vérzsír szint szabályozása, az erek működésének javítása), csökkentik számos betegség kockázatát. A gyümölcsökben akár 5–10 különféle flavonoid is megtalálható, amelyek főként a gyümölcshéjban és levelekben halmozódnak fel, mivel szintézisüket a fény stimulálja.

Tipp: Együnk minél többféle és minél több színű, idényjellegű, friss, nyers vagy kíméletes konyhatechnológiával elkészített zöldséget és gyümölcsöt! A zöldségeket röviden, roppanósra pároljuk! A gyümölcsöket ne hámozzuk meg! Igyunk frissen préselt leveket, mivel a gyümölcs- és zöldséglevek flavonoidtartalma magasabb, azáltal, hogy a levek kinyerése folyamán további flavonoidok szabadulnak fel.

2. Vörösbor

A vörösbor a vörös szőlő héjából származó rezvetratrol tartalma miatt ajánlott, ám mint minden alkoholtartalmú italt, a vörösbort is csak mértékkel fogyasszuk! Számos vizsgálat tanúsítja, hogy a polifenolok bizonyos fokú védelmet nyújtanak az érelmeszesedés, a szívkoszorúér-betegség ellen. A vörösbor és a bor katechintartalma a vérrögképződés ellen is jótékonyan hat és csökkenti a szívinfarktus bekövetkezésének kockázatát.

Tipp: A kulturált alkoholfogyasztás jegyében, jó minőségű vörösborból alkalmanként legfeljebb 1-2 decinyit fogyasszunk, maximum ötször hetente!

3. Tea

A tea kockázatok nélkül fogyasztható ital. A benne levő katechineknek több mint a felét az epigallokatechin-gallát nevű vegyület teszi ki, amely hússzor erősebb hatású antioxidáns, mint a C-vitamin. Egyre több vizsgálat mutatja, hogy a teában megtalálható polifenolok fertőzésellenes anyagok is. Például a tea katechinjei nemcsak a gyomor-bél rendszeri fekélybetegségért okolható Helicobacter pylori, hanem a Mycobacterium tuberculosis, a Bacillus cereus, az Escherichia coli O157 és a Legionella pneumophila szaporodását is gátolják. Ezen kívül gomba- (Candida albicans) és vírusellenes (HIV, herpes simplex, parainfluenzavírus, adenovírus) hatásukról is beszámoltak.

Tipp: Legyen a tea része mindennapi életünknek! Naponta legalább 3 csészényit fogyasszunk belőle! Váltogassuk a típusokat: a fekete, a zöld, a vörös és a fehér teát, és ha konkrét panaszaink vannak, alkalmazzuk a gyógyteákat is! A fekete és a zöld egyaránt ajánlott, bár koffeintartalmát (különösen a koffeinre érzékenyek számára) és az egyéb egészségi hatásokat tekintve a zöld teát célszerű előnyben részesíteni.

4. Kávé

Sokan a kávéivást még mindig a káros szenvedélyek közé sorolják, holott már jó ideje közismert, hogy élénkítő hatása mellett számos egyéb olyan tulajdonsággal is rendelkezik, amelyek kifejezetten előnyösek. Mind a koffeintartalmú, mind a koffeinmentes kávéban és a fekete- és zöldteában található polifenolok kedvező hatást gyakorolnak az egészségünkre, többek között a szellemi frissesség megőrzésére. A kávésav antioxidáns hatású, és gátolja a daganatok kifejlődését, segíti a sejtnövekedés szabályozását, csökkentve a gyulladást és növelve a daganatos sejtek önpusztítását.

Tipp: Instant helyett válasszuk a frissen főzött kávét! Az instant kávé antioxidáns tartalma ugyanis alatta marad a főzött kávéénak. Nem kell félni a kávétól, de a mértékletesség fontos, hiszen az egyéni reakciók eltérhetnek a nagy átlagtól, különösen a koffein vérnyomásra, pulzusra kifejtett hatásait tekintve! Napi 2-3 csészénél ne fogyasszunk többet belőle!

5. Kakaó és csokoládé

A csokoládét kellemes íze mellett a benne található kakaó vérkeringést javító flavanoltartalma is értékessé teszi. Az utóbbi években számos kutatás foglalkozott a kakaó-, csokoládéfogyasztás kedvező szerepével a kognitív funkciók javításában, megőrzésében, a demencia kialakulásának megelőzésében, a már kialakult hanyatlás lassításában.

Tipp: A magas kakaótartalmú (legalább 50 %-os) csokoládé rendszeres fogyasztása (naponta 1-2 kocka) mind a kognitív képességek megőrzésének, mind a szellemi hanyatlás megelőzésének eszköze lehet. Vizsgaidőszakban, stresszes munka esetén javítja a teljesítményt, ha figyelünk a mértékletességre, hiszen még a legjobb minőségű csokoládé is tartalmaz valamennyi hozzáadott cukrot és természetes eredetű zsiradékot (kakaóvaj formájában), amit az étrendbe beépítve, nem pedig nassként javasolt fogyasztani.

5 szépséggyilkos szokás, amiről azonnal szokjon le!

Ezek a szokások veszélyeztetik leginkább bőre szépségét és egészségét!

A legjobb téli bőrápoló tippek 50 felett

A legjobb téli bőrápoló tippek 50 felett

Így ápolja bőrét a hideg napokon, ha elmúlt 50 éves.

A bőrfiatalítás bajnokai – Íme, 5 bőrszépítő csodaszer

Mindannyian vágyunk rá, hogy bőrünk egészséges és sugárzó legyen és az is maradjon. Ebben segítenek a következő hatóanyagok, amelyek a bőrfiatalítás bajnokai.

Az 5 legjobb bőrfiatalító tipp

Következzen 5 hatékony bőrfiatalító tippünk!

A hialuronsavról

Szinte ismeretlen anyag, amely már nélkülözhetetlen a gyógyászatban.

Összes cikk Életmód témában