5 fiatalító antioxidáns forrás – Így szépülhet belülről!

2017. január 7.

Kapcsolódó tünetek:

ráncos arcbőr

Ezek a hétköznapok legkönnyebben hozzáférhető antioxidáns forrásai

antioxidáns forrás

Az antioxidánsok többféle vegyületcsoportot foglalnak magukban: többek között vitaminokat, ásványi anyagokat, karotinoidokat, polifenolokat, enzimeket. Szerepük a szervezetben vagy a külső környezetben keletkező szabadgyökök semlegesítése. Ebből adódóan több olyan egészségi probléma ellen hatásosnak bizonyultak, amelyek a szabad gyökök okozta oxidatív károsodásból erednek vagy azzal kapcsolatosak (például: szív- és érrendszeri, valamint daganatos elváltozások). Aki szeretné szervezete és külseje fiatalságát minél tovább megőrizni, érdemes belülről, sejtszinten építkeznie, s ebben nyújtanak számára hatékony segítséget az antioxidánsok. Összeszedtük, mely forrásokból juthatunk hozzá legegyszerűbben ezekhez az értékes vegyületekhez.

Hétköznapi antioxidáns források

1. Gyümölcsök és zöldségek

A zöldségekben és gyümölcsökben található, antioxidáns tulajdonságú biológiailag aktív hatóanyagok védenek a szív-ér rendszeri betegségek ellen (vérnyomás és vérzsír szint szabályozása, az erek működésének javítása), csökkentik számos betegség kockázatát. A gyümölcsökben akár 5–10 különféle flavonoid is megtalálható, amelyek főként a gyümölcshéjban és levelekben halmozódnak fel, mivel szintézisüket a fény stimulálja.

Tipp: Együnk minél többféle és minél több színű, idényjellegű, friss, nyers vagy kíméletes konyhatechnológiával elkészített zöldséget és gyümölcsöt! A zöldségeket röviden, roppanósra pároljuk! A gyümölcsöket ne hámozzuk meg! Igyunk frissen préselt leveket, mivel a gyümölcs- és zöldséglevek flavonoidtartalma magasabb, azáltal, hogy a levek kinyerése folyamán további flavonoidok szabadulnak fel.

2. Vörösbor

A vörösbor a vörös szőlő héjából származó rezvetratrol tartalma miatt ajánlott, ám mint minden alkoholtartalmú italt, a vörösbort is csak mértékkel fogyasszuk! Számos vizsgálat tanúsítja, hogy a polifenolok bizonyos fokú védelmet nyújtanak az érelmeszesedés, a szívkoszorúér-betegség ellen. A vörösbor és a bor katechintartalma a vérrögképződés ellen is jótékonyan hat és csökkenti a szívinfarktus bekövetkezésének kockázatát.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Tipp: A kulturált alkoholfogyasztás jegyében, jó minőségű vörösborból alkalmanként legfeljebb 1-2 decinyit fogyasszunk, maximum ötször hetente!

3. Tea

A tea kockázatok nélkül fogyasztható ital. A benne levő katechineknek több mint a felét az epigallokatechin-gallát nevű vegyület teszi ki, amely hússzor erősebb hatású antioxidáns, mint a C-vitamin. Egyre több vizsgálat mutatja, hogy a teában megtalálható polifenolok fertőzésellenes anyagok is. Például a tea katechinjei nemcsak a gyomor-bél rendszeri fekélybetegségért okolható Helicobacter pylori, hanem a Mycobacterium tuberculosis, a Bacillus cereus, az Escherichia coli O157 és a Legionella pneumophila szaporodását is gátolják. Ezen kívül gomba- (Candida albicans) és vírusellenes (HIV, herpes simplex, parainfluenzavírus, adenovírus) hatásukról is beszámoltak.

Tipp: Legyen a tea része mindennapi életünknek! Naponta legalább 3 csészényit fogyasszunk belőle! Váltogassuk a típusokat: a fekete, a zöld, a vörös és a fehér teát, és ha konkrét panaszaink vannak, alkalmazzuk a gyógyteákat is! A fekete és a zöld egyaránt ajánlott, bár koffeintartalmát (különösen a koffeinre érzékenyek számára) és az egyéb egészségi hatásokat tekintve a zöld teát célszerű előnyben részesíteni.

4. Kávé

Sokan a kávéivást még mindig a káros szenvedélyek közé sorolják, holott már jó ideje közismert, hogy élénkítő hatása mellett számos egyéb olyan tulajdonsággal is rendelkezik, amelyek kifejezetten előnyösek. Mind a koffeintartalmú, mind a koffeinmentes kávéban és a fekete- és zöldteában található polifenolok kedvező hatást gyakorolnak az egészségünkre, többek között a szellemi frissesség megőrzésére. A kávésav antioxidáns hatású, és gátolja a daganatok kifejlődését, segíti a sejtnövekedés szabályozását, csökkentve a gyulladást és növelve a daganatos sejtek önpusztítását.

Tipp: Instant helyett válasszuk a frissen főzött kávét! Az instant kávé antioxidáns tartalma ugyanis alatta marad a főzött kávéénak. Nem kell félni a kávétól, de a mértékletesség fontos, hiszen az egyéni reakciók eltérhetnek a nagy átlagtól, különösen a koffein vérnyomásra, pulzusra kifejtett hatásait tekintve! Napi 2-3 csészénél ne fogyasszunk többet belőle!

5. Kakaó és csokoládé

A csokoládét kellemes íze mellett a benne található kakaó vérkeringést javító flavanoltartalma is értékessé teszi. Az utóbbi években számos kutatás foglalkozott a kakaó-, csokoládéfogyasztás kedvező szerepével a kognitív funkciók javításában, megőrzésében, a demencia kialakulásának megelőzésében, a már kialakult hanyatlás lassításában.

Tipp: A magas kakaótartalmú (legalább 50 %-os) csokoládé rendszeres fogyasztása (naponta 1-2 kocka) mind a kognitív képességek megőrzésének, mind a szellemi hanyatlás megelőzésének eszköze lehet. Vizsgaidőszakban, stresszes munka esetén javítja a teljesítményt, ha figyelünk a mértékletességre, hiszen még a legjobb minőségű csokoládé is tartalmaz valamennyi hozzáadott cukrot és természetes eredetű zsiradékot (kakaóvaj formájában), amit az étrendbe beépítve, nem pedig nassként javasolt fogyasztani.

Szervezetünk gumija, a kollagén

Szervezetünk gumija, a kollagén

A kollagén egy olyan fehérje, melyet szervezetünk aminosavak segítségével képes előállítani. Többek közt a bőrünk rugalmasságáért felel, de számos más jótékony hatása is van.

Bőrünk őre a hialuronsav2

Bőrünk őre: a hialuronsav

Mindannyiunk rendelkezik vele, s mindannyian elveszítjük egy idő után, majd lázasan küzdünk, hogy hiányát pótoljuk. A bőrünk fiatalságáért felelős, természetes anyagot, a hialuronsavat mutatjuk most be.

Terhességi csíkok – 5 tipp, hogy tüntessük el őket

Terhességi csíkok – 5 tipp, hogy tüntessük el őket

A várandósság a női lét egyik legszebb időszaka, annak ellenére, hogy nem mindig felhőtlen. Gyakran jár rosszullétekkel, a testünk megváltozik, és sok esetben terhességi csíkok is megjelennek a bőrünkön.

A napégés kockázatai és kezelése

A napégés kockázatai és kezelése

A bronzbarnán ragyogó külső érdekében csak napozunk és napozunk, végül pedig rákvörös és fájó bőrt kapunk helyette. Sokunk még ma sem figyel oda a leégés elkerülésére, pedig a kellemetlenségen túl súlyos egészségügyi veszélyt is hordoz magában.

Az idén is Cosmo-díjat nyert a Skincode

Az idén is Cosmo-díjat nyert a Skincode

A 2019-es Cosmo Beauty Awards-on az olvasók szavazatai alapján „a legjobb szemránckrém” díjat a Skincode Essentials fiatalító szemkörnyékápoló krémünk nyerte el, mely itthon kizárólag a BENU Gyógyszerárakban kapható.

Összes cikk Életmód témában