Ezért nem megoldás a tejmentes étrend, ha laktózérzékeny!

2016. szeptember 1.

Kapcsolódó tünetek:

émelygés, hányás, hasmenés

Sokan anélkül állapítják meg magukról a betegséget, hogy orvos megerősítette volna a diagnózist, pedig ez veszélyes lehet!

Ezért nem megoldás a tejmentes étrend, ha laktózérzékeny!

Mi a laktózintolerancia?

A laktózintolerancia egy emésztési zavar, aminek lényege, hogy a laktózérzékeny emberek nem tudják maradéktalanul megemészteni, azaz lebontani a tejcukrot. Az ehhez szükséges laktáz (nem összetévesztendő a laktóz, azaz tejcukor szóval) enzimből ugyanis nem termelődik elegendő a szervezetükben. Ha pedig a tejcukor nem a vékonybélben szívódik fel, hanem emésztetlenül továbbjut a vastagbélbe, ott zsírsavakká és hidrogéngázzá bomlik le – ez okozza a puffadást, hasmenést, bélgörcsöket. A tünetek enyhék és súlyosak is lehetnek, az egyéni különbségeket a laktáz enzim különböző mennyisége illetve hiánya okozza.A veleszületett, vagyis elsődleges laktóz intolerancia nagyon ritka, de sajnos jellemző a másodlagos, ilyenkor a kor előrehaladásával alakul ki a betegség.

Hogyan diagnosztizálható?

Az öndiagnózis azért veszélyes, mert az egyszerűnek tűnő következtetés (ha tejet iszom, tüneteim vannak) téves lehet. Puffadást okozhatnak ugyanis az ülőmunka, a mozgáshiány, illetve más emésztőszervrendszeri betegségek is, mint az irritábilis bélszindróma, a lisztérzékenység, vagy a gyulladásos bélbetegségek. Ezért a kivizsgálás elengedhetetlen, mielőtt diétába kezd valaki. A vizsgálat (hidrogén kilégzési teszt), mellyel megállapítható, hogy laktózérzékeny-e valaki, teljesen fájdalommentes. Ha az orvos kimondta a diagnózist, két megoldás van: diéta vagy enzimpótlás (rágótabletta vagy csepp formájában). A diéta laktózmentes étrendet jelent. A laktózmentes tejet, tejterméket fogyaszthatja a beteg, mivel ezekbe a szervezetből hiányzó laktáz enzimet teszik bele, így már az élelmiszerben elbontják a laktózt.

Ezért nem megoldás a tejmentes étrend, ha laktózérzékeny!

Mi tartalmaz laktózt?

Érdemes tudni, hogy a tejben van a legtöbb tejcukor (1 dl tejben 5 gramm laktóz van), a tejtermékekben kevesebb: 100 gramm túróban 3 g laktóz, a savanyított (joghurt, tejföl) termékekben még kevesebb, a kefirben a legkevesebb. A friss sajtokban (pl. gomolya és krémsajtok) minimális laktóz van, az érleltekben (füstölt, trappista, ementáli, camembert, penészesek, lágy sajt) pedig semmi. A közhiedelemmel ellentétben a kecske- és juhtej is tartalmaz laktózt és ugyancsak laktóztartalmú a zöldborsó és számos sonka, felvágott. A laktózmentes tejben pedig ugyanannyi cukor van, mint a normál tejben, csak bontva, erre a cukorbetegeknek figyelni kell!

A tej fogyasztásának elhagyása azért nem helyes megoldás, mert a tejtermékek a legjobb kalciumforrások (a sajtban van a legtöbb). A termékcsoport nélkül a szervezet kalcium szükségletét nem lehet biztosítani. A dietetikusok ezért határozottan azt képviselik, hogy napi fél liter tej vagy ennek megfelelő tejtermék fogyasztása ajánlott, akár laktózmentes formában vagy direkt enzimpótlással.

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

Segítünk, hogy ezúttal elkerülje az emésztőrendszeri panaszokat és a betegségeket!

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

7 tipp a puffadtság, a gyomorrontás, hasmenés és a pluszkilók elkerüléséhez

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

5 hatásos étkezési szokás, amely megerősíti immunrendszerét!

Mikor, mit és milyen színűt együnk az egészségünk megőrzése érdekében?

Ezeket igya, hogy erős legyen az immunrendszere!

Ezeket igya, hogy erős legyen az immunrendszere!

Az őszi, téli fertőzéses időszakban nem mindegy, hogy mennyit és mit iszunk, de még az sem, hogy mikor, hiszen mindez hatással van immunrendszerünkre.

Megy a hasa a gyereknek? Így kezelje!

Megy a hasa a gyereknek? Így kezelje!

7 bevált módszer a hasmenés kezelésére.