A melegítés és nyújtás fontos!

2016. november 2.

Kapcsolódó tünetek:

rándulás, ficam

Sok kellemetlen és makacs sportsérüléstől kímélhetjük meg magunkat.

Nagyon sok – főként kezdő – sportoló hagyja ki, illetve sieti el a mozgást megelőző bemelegítést és felejti el a sportolás utáni nyújtást, pedig ezek segítségével rengeteg kellemetlen és makacs sportsérüléstől kímélhetjük meg magunkat.

A bemelegítés élettani hatásai

301_227_fekvotamasz_oregA bemelegítés alatt több szervrendszert kell nyugalmi állapotból, munkahelyzetbe hozni, melyek az intenzív mozgás végrehajtását teszik lehetővé. Ezek a mozgásszervek, a keringés, a légzőszervek, de és az idegrendszer.

A mozgásformától függően a bemelegítés 4 lehetséges, általános és speciális összetevője:

  • Először 10-20 perc egészen könnyű tempójú, azaz lassú futás /1-3 km/;
  • Aztán sokoldalúan képző és fokozatosan növekvő intenzitású bemelegítő gimnasztika /8-12 perc/;
  • Speciális, futó-bemelegítés verseny vagy résztávos edzés előtt /60 méteres repülők stb./
  • Nyújtás, azaz stretching futás előtt, de az edzés után még fontosabb /10 perc/.

A bemelegítés legfontosabb hatásai

  1. A passzív, és az aktív mozgatórendszer működése változáson megy át, így lehetővé teszi a fokozott megterhelés elviselését.
  2. Az izmok vérellátásának megnő, rugalmasabbá válnak, szakítószilárdságuk megnövekszik. A hideg izomzat könnyebben szenved húzódásos, szakadásos sérüléseket!
  3. A szívműködés erőteljesebb lesz, növekszik a pulzusszám. Fokozódik a vér oxigénszállító kapacitása.
  4. A légzés erősödik, a légzésmélység megemelkedik. A vérbe juttatható oxigén mennyisége megnő.
  5. A test hőszabályozásának, munkára való átállása az egyik legjellemezőbb, és legfontosabb változás. A verejtékezés megindul, a túlmelegedés megelőzésében fontos ez.

Nyújtás

A nyújtás növeli a hajlékonyságot, javítja a teljesítményt, csökkenti a sérülések előfordulásának rizikóját. Megfelelő nyújtással megelőzhetők a sportsérülések, elkerülhető az izmok kötötté válása. Elősegíti az izmok jobb vérellátását is, fontos, hogy a nyújtógyakorlatok a mozgást kísérő, lezáró mozzanata legyen. Figyelem! A helytelen nyújtógyakorlat inkább árt, mint használ.

Ha megtörtént a baj

A melegítés és a nyújtás sem garantálja a sportsérülések elkerülését, de helyesen csinálva, nagyobb az esély a megelőzésükre. Könnyebb sportsérülések kezelésére is ajánlható a Voltaren Dolo, mely hatékonyan csökkenti az izom és ízületi fájdalmakat, valamint a hátfájást.

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Így sportoljunk télen! A téli edzések 7 szabálya

Az alábbi szabályok betartásával a hideg évszakban is nyugodtan edzhet a szabadban!

Mozgás 50 felett

Érdemes-e 50 felett bármilyen mozgásformát elkezdeni? A válasz egyértelműen igen!

A téli sportok veszélyei

Egyre népszerűbbek a téli sportok, de sokféle sérülés lehetősége áll fenn.

Tombol a síszezon

A síelés hagyományos téli sport, azonban balesetveszélyes is.

Rándulás? Ficam? Van megoldás

Miért jó a fekete nadálytő? A sportolók tudják...