A jó emésztésért

2016. október 27.

Kapcsolódó tünetek:

felfúvódás, hasfájás, akut has

Íme, néhány tipp, melyekkel könnyíthet emésztőrendszeri panaszain.

Fontosak a rostok

A székrekedés kialakulásának meggátolásában és az emésztés gyorsításában nagy szerepe van a rostoknak. Étrendünk nagy részét jó, ha ezek teszik ki:

  • zöldségek,
  • gyümölcsökkel,
  • teljes kiőrlésű gabonák.

Az emberi szervezetnek 20-35 gramm rostra van szüksége naponta, ez nemcsak az emésztést támogatja, hanem segít megelőzni a túlsúly, a szív- és emésztőrendszeri betegségek kialakulását, és meggátolja a vércukorszint-ingadozást.

Székrekedés ellen

emesztes_ht301A kellő mennyiségű és minőségű (!) folyadék fogyasztása, segít a szervezetnek megszabadulni a káros anyagoktól, és meggátolja a székrekedés kialakulását. Folyadékot legfőképp a víz, a zöldség- és gyümölcslevek jelentik, de bizonyos élelmiszerekkel (pl. levesek) is pótolhatók. Tudni kell, hogy a kávé és az alkohol is vízelvonó hatású.

Mozogjon!

Szakértők szerint a rendszeres testmozgás, segít a legtöbb kisebb emésztési problémán, mint a puffadás vagy székrekedés. Emellett csökkenti a stresszt is, mely szintén sok emésztési probléma okozója.

Probiotikumok

Ezek élő mikroorganizmusok, melyeket sokszor adnak joghurtokhoz vagy akár gyümölcslevekhez. Egyes tanulmányok szerint a probiotikumok hatásosak hasmenés, és gyulladásos bélbetegségek (IBD) ellen. Hogy pontosan mennyi probiotikumra van szükségünk, eltérnek a vélemények, érdemes szakember véleményét kikérni.

Egészséges táplálkozás

A legjobb megoldás, ha távol tartjuk étrendünktől az emésztési problémákat okozó élelmiszereket, így a szénsavas üdítőitalokat, babot, a nehéz, zsíros ételeket, a sajtokat. Másoknak a savas élelmiszerek (citrusfélék, kávé, tea) okoznak problémát.

Tegye le a cigarettát!

Nincs olyan testrész, melynek ne ártana a dohányzás, ennek megfelelően az emésztőrendszerben is nyomot hagy. Gyengíti a nyelőcső végén lévő záróizmot, így reflux kialakulásához vezethet. A dohányosoknál nagyobb a fekélyek, és a Crohn–betegség kialakulásának rizikója is.

Kevesebb alkoholt!

Az alkohol zavart okoz a savtermelésben és zavart okoz a tápanyagok felszívódásában. A túlzásba vitt alkoholfogyasztás gyomorégést, hasmenést, májproblémákat, hosszú távon nyelőcsődaganatot is okozhat.

A tejtermékek is okozhatnak gondot

Vannak, akik nem tudják megemészteni a tejtermékekben található tejcukrot, a laktózt. Erre utalhat a tejtermékek fogyasztása után fellépő rosszullét, vagy túlzott gázképződés is. Ha ilyen jellegű problémát tapasztal, csökkentse a tej, sajt, jégkrém és egyéb készítmények fogyasztását!

Mikor forduljon orvoshoz?

Egyeztessen orvosával, ha emésztési problémák lépnek fel a mindennapjaiban! Azonnal forduljon orvoshoz, ha nyelési panaszai vannak, illetve véres vagy fekete székletet tapasztal, valamint erős hasi fájdalmak esetén, és ha hirtelen fogyást tapasztal. Ezek komoly emésztőrendszeri betegségekre utalnak.

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

5 fontos tudnivaló, ha érzékeny a tejcukorra!

Illóolajok emésztési zavarokra

Illóolajok emésztési zavarokra

Ezeket az illóolajokat használja, ha emésztési problémákkal küzd!

A puffadás okai – Ezek állhatnak a hátterében!

A puffadás okai – Ezek állhatnak a hátterében!

A haspuffadás okai, megelőzése és kezelési lehetőségei.

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

Segítünk, hogy ezúttal elkerülje az emésztőrendszeri panaszokat és a betegségeket!

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

A leggyakoribb emésztőrendszeri problémák karácsonykor

7 tipp a puffadtság, a gyomorrontás, hasmenés és a pluszkilók elkerüléséhez