Mit tegyünk gyakori szédülés esetén?

Mit tegyünk gyakori szédülés esetén?

Kapcsolódó tünetek:

A szédülés lehet szervi eredetű, többnyire neurológia, kardiovaszkuláris vagy anyagcserei betegség tünete, de sokszor stressz következtében is jelentkezhet. A gyakori szédülés valójában tájékoztatást ad az egészségi állapotunkról. Épp ezért olyan fontos, hogy ne bagatellizáljuk el ha gyakran szédülünk, hiszen ennek számos oka lehet.

Szédülés – A leggyakoribb kiváltó okok

Sokkal gyakrabban szédülünk, mint gondolnánk. Ezek súlyossága, hossza és intenzitása segíthet egy diagnózis felállításában. Mivel a szédülés csak egy érzés, nehezen mérhető, ennek ellenére több fajtáját különböztetik meg a szakemberek. A diagnózis felállítása során az életkornak is nagy szerepe van, minél idősebb valaki, annál gyakrabban léphet fel szédülés. Akut szédülés okai:
  • Szívritmuszavarok
  • Alacsony vérnyomás
  • Alacsony vércukorszint
  • Agyi keringési zavarok
  • Mentális betegségek, például depresszió, szorongás
  • Tériszony
  • Túl gyors felkelés az ágyból
  • Rövid ideig tartó látászavar
  • A látóideg megbetegedése
  • Stressz
  • Izomfeszülés
  • Az egyensúlyszervnek vagy az idegnek a károsodása
  • A perifériás idegrendszer megbetegedése
  • Alkoholizmus
  • Vestibularis migrén
A legtöbb esetben nem lehet azonnal megállapítani, hogy mi váltotta ki az akut szédülést, hiszen viszonylag gyorsan el is múlik magától. Idősek esetében mindössze a bizonytalan állás és járás marad meg. Mi tehetünk szédülés esetén? Feküdjünk le! Ha hirtelen ránk tőr a szédülés, akkor minél előbb feküdjünk le, a lábainkat pedig polcoljuk vagy emeljük fel. Ennek köszönhetően a vér ismét a szívünk felé kezd el áramolni, és a vérnyomásunk is növekszik. Ilyenkor nyugodtan csukjuk be a szemünket, és tegyünk egy hideg, nedves borogatást a homlokunkra. Fókuszáljunk! Keressünk egy pontot a falon és fókuszáljunk rá. Ez ugyan nem segít a szédülés ellen, de legalább a látásunk stabilizálódik, amitől megnyugszunk. Mély be- és kilégzés Ha mély levegőt veszünk, jelentősen javítjuk az agyunk oxigénellátását, aminek hatására ellazul az idegrendszerünk, ettől pedig enyhül a szédülés. Figyeljünk arra, hogy lassan és nyugodtan lélegezzünk be és ki. Egy pohár víz Egy viszonylag enyhe szédülés esetén már sokszor az is javít a helyzeten, ha iszunk egy pohár vizet, ugyanis a folyadék felgyorsítja a keringésünket. Jegyezzük fel A gyakori szédülés kiváltó okainak a megállapításához sokban segít, ha minden apró részletet feljegyzünk, így pontosan fogjuk tudni, hogy mikor, milyen intenzitású és tartamú volt a szédülés. Egy ilyen naplónak köszönhetően a szakorvos munkáját is nagyon megkönnyíthetjük. Keressünk fel egy szakorvost Amennyiben jelentősen megváltozik a szédülések gyakorisága és intenzitása, akkor mindenféleképpen keressük fel háziorvosunkat, aki vagy rögtön tisztázza a szédülés eredetét, vagy tovább küld minket  neurológushoz, fül-, orr- gégészhez vagy kardiológushoz. Amennyiben a szédülés hátterében pszichés tényezők fennállása igazolható, akkor indokolt pszichoterapeuta felkeresése.
2021. május 15.

Akciós ajánlataink

Kapcsolódó cikkek