Mit ne tegyünk fogmosáskor?

2017. július 31.

Bár jobb esetben hosszú évek óta naponta többször is tesszük, sokan mégis helytelenül. Íme néhány fontos tudnivaló, avagy mit NE tegyünk fogmosáskor!?

A tiszta, ápolt száj nem csak esztétikus látvány, de higiénikus és jó közérzetet is nyújt. A fogmosás mindennapos, mellékes rutin sokak számára, így előfordul, hogy rossz szokások rögzülnek belénk, melyeknek hosszútávon káros hatásai lehetnek. Nézzük, mit NE tegyünk, ha fogmosásról van szó.

1. Bármilyen fogkefe megfelel nekünk, lényeg, hogy olcsó legyen – a jó minőségű fogkefe a legalapvetőbb feltétele a helyes fogmosásnak és a hosszútávon egészséges fogaknak. Ne spóroljunk rajta! A piacon különböző méretű, kialakítású és sörtéjű kefék közül választhatunk. A fogkefe fejméretének illeszkednie kell a szánk méretéhez: túlságosan nagy kefével nem férünk hozzá a szűkebb helyekhez és sérülést is okozhatunk ínyünkön. Ha alulméretezett fogkefével állunk neki fogaink tisztításának, nagy eséllyel elaprózzuk a feladatot. A sörték legyenek puhák, semmiképpen se vegyünk túl keményet, mert az felsértheti ínyünket és a fogzománcot is károsíthatja. A teljesen egyenes sörtéjű kefe helyett, inkább vásároljunk ferdét. Fontos az ergonómiailag megfelelő nyél és a csúszásmentes borítás is.

2. Hosszában sikáljuk fogainkat: a fogmosást a rágófelszínek tisztításával kell kezdeni alul és felül, melyet valóban vízszintes, súroló mozdulatokkal ajánlott mosni. A belső és külső felszíneket viszont az így felől seprő és körkörös mozdulatokkal szabad csak tisztítani.

3. Rövid idő alatt összecsapjuk fogaink mosását: minimum 2, de lehetőleg 3 percig kell tartania a fogmosásnak, ennél rövidebb idő alatt biztosan nem tudunk alapos munkát végezni. Csak így tudjuk a lehető legtöbb lerakódást és szennyeződést eltávolítani a fogakról és a fognyakakról, megelőzni a fogszuvasodást, az ínygyulladást és a fogkőképződést.

4. Naponta csak egyszer mossunk fogat: egy nap során minimum kétszer, de inkább háromszor vagy akár minden étkezés után ajánlott a fogkefénket a kezünkbe venni.

5. Ritkán cseréljük le fogkefénket: 2-3 havonta új kefét kell vásárolni, de akkor mindenképpen, amikor már kis mértékben elferdültek, elhajlottak a sörtéi. Ez esetben ugyanis nem hatékony a fogmosás és sokkal nagyobb az ínysérülés veszélye. Megfázás, betegség és szájfertőzések esetén azonnal cseréljük le fogkefénket, mivel a kefe szálai között esetlegesen megbújó kórokozók újrafertőzéshez vezethetnek.

6. Vizesen, zárt helyen tároljuk: a fogkefét mindig alaposan ki kell öblíteni meleg folyóvízzel és nyílt helyen megszáradni hagyni. Időnként nem árt, ha kitesszük közvetlen napfény hatásának, amely fertőtleníti, mert könnyen elszaporodhatnak rajta a baktériumok.

7. Fogmosás közben tv-t, telefont nézegetünk, járkálunk: ha fogat mossunk, figyeljünk, koncentráljunk csak arra. Kizárólag így lesz eredményes és sérülésmentes a fogmosásunk.

8. Elhagyjuk az esti fogmosást: a lefekvés előtti fogtisztításnak van a legfontosabb szerepe. Alvás közben kevesebb fogakat védelmező nyál termelődik, így a cukortartalmú lepedék sokkal tovább maradhat savas, és alvás közben rongálja a fogakat.

A leghatékonyabb tippek fogkő ellen

A leghatékonyabb tippek fogkő ellen

A szájápolás elengedhetetlen része a mindennapoknak, hiszen mindenkinek csak egészséges és szép fogakkal lehet teljes a megjelenése. Ha a fogak romlani kezdenek, azonnal fogorvoshoz érdemes fordulni, de az alapos és rendszeres szájápolás képes megelőzni a fogproblémák nagy részét.

Így kell helyesen fogat mosni!

A fogmosás a napi rutin része gyerekkorunktól kezdve – egy kötelező dolog, amire gyakran már oda sem figyelünk rendesen. Pedig, ha nem jól csináljuk, még árthatunk is vele fogainknak vagy például az ínyünknek. De mégis hogyan kell jól csinálni? Elmondjuk, mire figyelj, ha helyesen akarod mosni a fogaid!

Milyen sűrűn és mikor kell fogat mosni?

Ha helyesen akarunk fogat mosni, akkor többféle szempont is van, amire figyelnünk kell. Nem elegendő ugyanis a megfelelő fogkefe, fogkrém, vagy éppen fogselyem kiválasztása, hiszen az se mindegy, hogy mikor mosunk fogat, mennyi ideig és milyen sűrűn tesszük mindezt. Próbáljuk eloszlatni a tévhiteket és megtalálni a legoptimálisabb megoldást!

Stop a nassolásnak – Így küzdd le a nassolás elleni vágyat!

Megebédelünk, de kis idő múlva ránk tör a sóvárgás, a vágy egy léleksimogató íz után. Egy ideig parancsolunk a késztetésnek, ellenállunk, amely aztán fölényes győzelemmel leteper bennünket. Az áhított örömérzet azonban pár perc múlva elillan, s nem marad más, csak a bűntudat.

Fogzománc károsító ételek és szokások

A következő ételek, italok és szokások egyáltalán nem tesznek jót a fogaknak, sőt kifejezetten károsítják a fogzománc anyagát. Mit tehetünk fogaink épségének megőrzéséért?

Összes cikk Életmód témában