Így kell helyesen fogat mosni!

2017. július 31.

Kapcsolódó tünetek:

fogszuvasodás, fogfájás

A fogmosás a napi rutin része gyerekkorunktól kezdve – egy kötelező dolog, amire gyakran már oda sem figyelünk rendesen. Pedig, ha nem jól csináljuk, még árthatunk is vele fogainknak vagy például az ínyünknek. De mégis hogyan kell jól csinálni? Elmondjuk, mire figyelj, ha helyesen akarod mosni a fogaid!

A fogmosást naponta legalább kétszer elvégezzük – ébredés után és lefekvés előtt. Szánunk rá nagyjából két percet, de egyet biztosan, mert az oviban ezt tanították; van egy kedvenc fogkefénk, néha váltunk fogkrémet és ezzel általában el is van intézve. Persze van, aki még fogselymet, vagy különféle szájöblítőket is használ, esetleg extra fehérítőt, de a fogmosás akkor is rutin, mindennapjaink része. Éppen ezért is fordul elő, hogy nem figyelünk rá oda kellően és akár hosszú évek óta nem csinálunk jól közben az egyes apróságokat.

Meddig és hányszor?

A napi két fogmosás elegendő lehet, ha kellő ideig, azaz legalább két percig, de akár annál is tovább tart. Akkor viszont, ha a fogorvos javasolja, lehet gyakrabban, akár többször is fogat mosni, ami főleg különféle fogegészségügyi problémák miatt lehet ajánlott. Amikor viszont savas ételt fogyasztunk legalább olyan fél óra teljen el az étkezés és a fogmosás között, hogy a fogzománc ne sérülhessen.

Mivel?

A lényeg az, hogy jó minőségű, közép-kemény sörtéjű fogkefével, ami még jó állapotban van. Ez azt jelenti, hogy a sörtéi még nem állnak össze-vissza. Általában olyan 3 havonta érdemes lecserélni a fogkefét, de van, akinél tovább is bírhatja. Az elektromos fogkefe is hasonlóan jó, azzal viszont érdemes 2 percnél tovább fogat mosni, mert kisebb a feje. A fogmosás után fontos lehet még a fogköz tisztítása is, amihez használhatunk erre alkalmas kefét, illetve fogselymet is.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

A fogkrém kiválasztása azon múlik, milyen plusz funkcióra lehet esetleg szükségünk. Vannak például kifejezetten a jó leheletet elősegítő, fogfehérítő vagy éppen a fogak védelmét növelő termékek. A lényeg azonban a fluor, ami segít eltávolítani a plakkot. Azonban a választás során ne feledkezzünk meg a fogíny védelméről sem!

Hogyan?

A szánkat nem kell nagyra nyitni fogmosáskor, éppen elég csak résnyire, úgy az izmok nem fekszenek rá a hátsó fogakra, és azokat is rendesen elérhetjük a fogkefével. A fogak rágófelszínét sikáljuk át alaposan, olyan 15-20 alkalommal, de ne feledkezzünk meg az oldalsó részről sem az íny felső részével. Három foganként haladjunk szintén 15-20 súrolással és itt körkörös mozdulatokkal dolgozzunk, hogy a lepedéket mindenhonnan eltávolítsuk, és ez ne lehessen oka például ínybetegségeknek. Erre elektromos fogkefe esetében is ügyelni kell.

Fogmosás után ajánlott ellenőrizni a fogak tisztaságát, ami úgy tehetünk meg, hogy fogainkat nyelvünkkel átsimítjuk. Ha sima a felület, akkor jó munkát végeztünk. De használhatunk olyan tablettát is, ami jelzi, ha maradt plakk a fogakon.

Betiltják az amalgám fogtömést

Betiltják az amalgám fogtömést

Az Európai Unió a higanyos lázmérők után az amalgám fogtömések száműzetését tűzte ki célul. Tavaly július elseje óta ugyanis tilos ennek az anyagnak a használata.

Mit jelent, ha fogmosáskor vérzik a fogunk?

Mit jelent, ha fogmosáskor vérzik a fogunk?

A fogínyvérzés nem jár fájdalommal, azonban igen kellemetlen, továbbá komoly következményei is lehetnek. Utána kell járni az okoknak, nehogy valami nagyobb probléma legyen belőle.

Most akkor egészséges a csokoládé vagy sem?

Most akkor egészséges a csokoládé vagy sem?

Az elmúlt időszakban egyre népszerűbbé váltak a szuperételeken alapuló étrendek, és mi is sok helyen találkozhattunk olyan szalagcímekkel, amelyek a csokoládé egészségünkre gyakorolt pozitív hatásáról szóltak. De vajon hihetünk nekik?

A vörösbor véd a fogszuvasodástól

A vörösbor véd a fogszuvasodástól

Eddig is számos jótékony egészségügyi hatását ismertük, de most egy újabb okot találtak a tudósok arra, hogy teljes nyugalommal fogyaszthassunk el esténként egy pohárral kedvenc vörösborunkból.

Fájdalomcsillapító fajták

Fájdalomcsillapító fajták

A fájdalom sokféle lehet, és nem mindig van szükség a csillapítására. Ám, amikor már nagymértékben zavarja közérzetünket és mindennapjainkat is, akkor be kell avatkozni és fájdalomcsillapító szükséges. De mikor, milyen módszer a leghatékonyabb?

Összes cikk Egészség A-Z témában