Fogzománc károsító ételek és szokások

2017. május 9.

Kapcsolódó tünetek:

fogszuvasodás, fogfájás

A következő ételek, italok és szokások egyáltalán nem tesznek jót a fogaknak, sőt kifejezetten károsítják a fogzománc anyagát. Mit tehetünk fogaink épségének megőrzéséért?

  1. Rágcsálnivalók

A chips, a ropi a szájban lévő baktériumokkal érintkezve roncsolja a fogak külső rétegét. Ráadásul magas keményítőtartalmuk miatt könnyen beleragadnak a fogakba, fogközökbe és a következő fogmosásig ott is maradhatnak.

  1. Üdítőitalok

A cukros, szénsavas üdítőitalok foszforsavat tartalmaznak, és ha sokáig szürcsölgetjük őket, sokáig is érintkeznek a fogfelülettel. Hasonlóképpen veszélyes lehet a savas, 100 %-os gyümölcslevek kortyolgatása is.

  1. Alkohol

Az alkoholos italok meglepően sok cukrot tartalmaznak (különösen az üdítőszerű, alacsonyabb alkoholtartalmú, színes italok, az édes bor, a gyöngyöző bor, a pezsgő, a koktélok, a likőrök) és nagyon magas a savtartalmuk is. A savas italok pedig közismerten károsítják a fogzománcot, ezáltal a baktériumok könnyebben megtámadhatják a fogakat.

  1. Citrusfélék

A citrusfélék citromsavat tartalmaznak, amely nagy mennyiségben roncsolja a fog felső zománcréteget és a foggyökereket. Egyes kutatások szerint a citromban, narancslében található savak sokkal inkább kikezdik a fogzománcot, mint a peroxidok, amelyeket egyes fehérítő fogkrémek tartalmaznak.

  1. Salátaöntetek, savanyúságok

A legtöbb öntet tartalmaz balzsamecetet és cukrokat. Bár az ecetnek számos jó tulajdonsága van, de magas savtartalma viszonylag rövid időn belül roncsolja a fog legfelső zománcrétegét, és ugyanez igaz a savanyúságokra.

Ha fogaink sárgulni kezdenek, éleik áttetszőek, kisebb mélyedéseket tapasztalunk a felszínükön, és hidegre, melegre érzékennyé válnak, ezek a jelek arra utalnak, hogy fogzománcunk elvékonyodott.

Mit tehetünk fogzománcunk védelme érdekében?

  • Lehetőség szerint kerüljük a szénsavas, cukros üdítőket. Ha mégis ezeket választjuk, ne lassan, szívószálon szürcsöljük, hanem viszonylag gyorsan nyeljük le, hogy a lehető legrövidebb ideig érintkezzenek a fogzománccal. Az üdítőket, édességeket lehetőleg főétkezések után fogyasszuk, amikor már amúgy is alacsonyabb a száj PH értéke és ne az étkezések között.
  • Mérsékeljük a vörösbor, az ecet, a rágcsálnivalók, a savas gyümölcsök, savanyúságok fogyasztását. A savas gyümölcsök pl. alma károsító hatását mérsékelhetjük, ha sajttal fogyasztjuk. A 100 %-os gyümölcsleveket vízzel hígítva, szintén ne lassan kortyolgatva igyuk.
  • Evés, ivás után várjunk legalább fél órát a fogmosással, így elkerülhető a meggyengített zománcréteg felsértése.
  • Válasszunk fluoridtartalmú fogkrémet, amely elősegíti a meggyengített fogzománc újbóli megerősítését és megakadályozza a fogzománc – fogmosás okozta – további kopását.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Stop a nassolásnak – Így küzdd le a nassolás elleni vágyat!

Megebédelünk, de kis idő múlva ránk tör a sóvárgás, a vágy egy léleksimogató íz után. Egy ideig parancsolunk a késztetésnek, ellenállunk, amely aztán fölényes győzelemmel leteper bennünket. Az áhított örömérzet azonban pár perc múlva elillan, s nem marad más, csak a bűntudat.

A várandós szájhigiénia és a fogápolás 5 szabálya

Fogápolás várandósan, azaz 5 szabály, amelyek betartásával elkerülhetőek a kellemetlenségek!

A műtét utáni otthoni fájdalomcsillapítás lehetőségei

Milyen lehet a műtét utáni fájdalom, és mit tehetünk a minél hatékonyabb fájdalomcsillapítás érdekében?

Vitaminok az egészséges fogakért és szájüregért

Az egészséges szájnyálkahártya és fogazat fenntartásához az alábbi vitaminok nélkülözhetetlenek.

Fogyínyvérzés okai, megelőzése, kezelése

Fogyínyvérzés okai, megelőzése, kezelése

A gyakori fogínyvérzés valódi okai, megelőzése és kezelése.

Összes cikk Egészség A-Z témában