A prebiotikum jótékony hatásai

2019. július 9.

Kapcsolódó tünetek:

hasmenés

A probiotikus baktériumok a természetes bélflóra helyreállítását segítik, továbbá támogatják az emésztést és az immunrendszert. A prebiotikumok pedig ezen bacilusok életfeltételeit javítják, szaporodását serkentik.

A prebiotikum jótékony hatásai

A prebiotikum jótékony hatásai

A prebiotikumok

Az emberi bélrendszer fontos lakói közé tartoznak a probiotikus baktériumok, melyek megakadályozzák a kórokozók elterjedését, kialakítják, illetve egyensúlyban tartják az egészséges bélflórát. Egyes probiotikumoknak azonban még ennél is több pozitív hatásuk van. Például serkentik az immunsejtek aktivitását, továbbá védekező anyagokat termelnek a betegségeket okozó bacik ellen.

Az alábbi négy kritériumnak kell megfelelniük a prebiotikumoknak:

  1. A prebiotikum nem élő szervezet.
  2. Rezisztensnek kell lenniük a gyomorsavval és az emberi szervezet más emésztőnedveivel szemben, annak érdekében, hogy emésztetlenül eljussanak a vastagbélbe.
  3. A bélflórának fel kell tudnia dolgozni a prebiotikumokat.
  4. Pozitív hatással kell lenniük legalább egy, az egészségünket serkentő bélbaktérium aktivitására vagy szaporodására.

Prebiotikumokkal a probiotikumokért

Az egészségünkre rendkívül jó hatással van, ha a különféle probiotikumok, mint például a bifidobaktériumok, jól érzik magukat a bélrendszerünkben. Ebben pedig nagy szerepük van az olyan prebiotikumoknak, mint a cukormolekulák, az inulin és az oligofruktóz, melyek az élelmiszerek emészthetetlen összetevői. Utóbbiakat leginkább a bifidobaktériumok képesek felhasználni, aminek következtében emelkedik a hasznos bélbaktériumok száma.

A prebiotikumok hatása

A bifidobaktériumok növekedésének következtében semmi esélyük az olyan betegségeket okozó bacilusok elszaporodásának, mint például az E. coli vagy a különböző vírusok. Mindemellett pedig javítanak az emésztésünkön. Fogyasszunk legalább naponta 8 gramm prebiotikumot annak érdekében, hogy elbúcsúzhassunk az esetleges székrekedéstől, illetve a belek lassú működésétől.

Ezen pozitívumokon kívül a ballasztanyagok tovább képesek javítani az egészségünkön, ugyanis hatásukra a szervezetünk sokkal jobban fel tudja használni a kalciumot, aminek következtében nagymértékben javul csontjaink sűrűsége. A prebiotikumok továbbá csökkentik a vastagbélrák, illetve a metabolikus szindróma kialakulásának a kockázatát. Utóbbi egy rendkívül elterjedt betegség, amire magas vérnyomás, elhízás, magas vércukorszint és kóros vérzsír összetétel jellemző.

Prebiotikus ételek

Az olyan prebiotikumokat, mint az inulint és az oligofruktózt, annak érdekében adják hozzá sok élelmiszerhez, hogy magasabb legyen ballasztanyag tartalmuk, azaz egészségesebbek legyenek. Nagyon sok péksüteményben, tejtermékben, gyümölcslében, felvágottban, müzliben, müzliszeletben, édességben és csecsemő tápszerben megtalálhatók.

Jobb választás azonban, ha olyan élelmiszereket fogyasztunk, melyek természetes úton tartalmazzák ezeket a jótékony hatású prebiotikumokat. Ezek közé tartoznak a különféle gabonatermékek, a spárga, a cikória, a hagyma, a fokhagyma, az articsóka, a banán, a csicsóka és a fekete gyökér.

A megfelelő mennyiség

Annak érdekében, hogy száz százalékosan kiélvezhessük a prebiotikumok pozitív hatásait, nagyon lényeges, hogy a megfelelő mennyiséget fogyasszuk belőlük. Ez minimum 5 grammot jelent naponta. Akár többet is bevihetünk a szervezetünkbe, de rendkívül fontos, hogy ne vigyük túlzásba, ugyanis puffadást és hasmenést is eredményezhetnek. Azoknál, akiknek alapból érzékenyebbek a bélrendszerük, akár napi 10 gramm is okozhat ilyen panaszokat. Általában azonban a napi 10 gramm prebiotikumot is jól viselik az emberek.

Hatásos ételek hasmenés és gyomorrontás esetére

Hatásos ételek hasmenés és gyomorrontás esetére

Számtalan oka lehet annak, ha hasmenéssel és gyomorrontással kell megküzdenünk. A túlzott mértékű étel fogyasztása, ételmérgezés, vírusos vagy bakteriális fertőzés, de akár a stressz is rossz hatással lehet beleink egészséges működésére.

A laktózérzékenység jelei és kezelése

A laktózérzékenység jelei és kezelése

A laktózintolerancia vagy tejcukor-érzékenység egy, a szervezetben lévő enzim, a laktáz hiánya miatt jelentkező tünetegyüttes, amely a lakosság 30 százalékát is érintheti. Nézzük, melyek a betegség jelei, és hogyan kezelhetjük az állapotot.

Hasmenés stresszhelyzetben – Hogyan előzzük meg?

Hasmenés stresszhelyzetben – Hogyan előzzük meg?

A hasmenés különösen kellemetlen jelenség, mely rengeteg betegség tüneteként jelenhet meg, és egy rossz ebédtől az idegen helyen fogyasztott csapvízig számtalan dolog válthatja ki. Akár egy stresszes szituáció is. De mi a teendő ilyenkor?

Székrekedés idegen helyen – Mit tehetünk ellene?

Székrekedés idegen helyen – Mit tehetünk ellene?

A probléma nem csak kellemetlen és frusztráló, de igen gyakori is: felmérések szerint az emberek közel 40 százaléka szenved székrekedéstől kisebb-nagyobb utazásai alatt. De mivel küzdhetünk ellene, és hogy tehetjük gördülékenyebbé legközelebbi utunkat?

Így ne zavarjuk meg emésztésünket karácsonykor!

Így ne zavarjuk meg emésztésünket karácsonykor!

Egész évben odafigyelünk az étkezésre, a mozgásra, a helyes emésztésre aztán jönnek az ünnepek, és képesek vagyunk 3 nap alatt tönkre tenni mindezt. De hogyan ne borítsuk fel a jól működő rendszert? Mit tegyünk, illetve mit NE, hogy az emésztésünk karácsonykor is rendben legyen? Erre adunk most hasznos tanácsokat!

Összes cikk Emésztőrendszer témában