5 ok, amiért igenis szükség van a probiotikumra

2016. augusztus 15.

Kapcsolódó tünetek:

hasfájás, akut has, hasmenés

A probiotikumok nélkülözhetetlenek szervezetünk egészséges működéséhez. Íme 5 ok, amikor érdemes immunrendszerünket probiotikum szedésével támogatni.

Mi a probiotikum?

A probiotikum elnevezés több baktériumtörzs jótékony baktériumait jelöli, melyekkel születésünktől szimbiózisban élünk. Ez a megközelítőleg 1-2 kilogrammnyi baktériumtömeg, melynek nagy része a vastagbél területén helyezkedik el, immunrendszerünk fontos részét képezi. Az anyatejnek –annak hiányában a probiotikus tápszernek – azért is van akkora jelentősége, mert hatására alakul ki az újszülött egészséges baktériumflórája, amely teljesen egyedi, akárcsak az ujjlenyomat.

Mitől borul fel az egyensúly?

A betegség miatt szedett antibiotikum nem csak a kórokozókat pusztítja el, hanem a hasznos baktériumok nagy részét is. Az egészséges bélflóra egyensúlyának felborulásához vezethet a folyamatos stresszterhelés, a helytelen táplálkozás, mozgásszegény életmód és bármilyen, az emésztőszervrendszert érintő gyulladásos folyamat pl. vírusfertőzés.

Hogyan hatnak a probiotikumok?

A hasznos baktériumok és a kórokozók versengenek a tápanyagért és a bélfalon található kötődési helyekért. Minél több a hasznos mikroorganizmus a bélcsatornában, annál kevesebb táplálék és kötődési hely jut a kórokozóknak vagyis probiotikumok rendszeres szedésével jelentősen csökkenthetjük a megbetegedés esélyét. A probiotikumok segítenek visszaszorítani a kórokozók szaporodását, és fokozni az immunrendszer működését.

Beautiful young smiling woman holding a bottle and pointing on it while standing against white background

5 ok, amikor érdemes probiotikumot szedni

  • A probiotikumok szedése különösen ajánlott ősszel és télen, a vírusos, fertőzéses időszakokban, a megbetegedések elkerülésére és nyáron, külföldi utazás előtt és alatt, amikor idegen baktériumkörnyezetbe kerülünk
  • Kifejezetten javasolt kisgyerekeknek, amikor új, az eddigitől teljesen eltérő baktériumflórájú közösségbe kezdenek járni, szervezetük védekező- és alkalmazkodó képességének erősítésére
  • Már csecsemőknek is adható, hiszen hosszútávon alkalmazva csökkenthető az allergiás megbetegedések súlyossága, ugyanakkor a hasmenést, kiszáradást okozó vírusok támadásai is nagyobb eséllyel kivédhetők
  • Vizsgálatok támasztják alá, hogy a lactobacillus GG – amely a hasznos baktériumok egyik csoportja – véd a légúti fertőzésekkel szemben, illetve jelentősen csökkenti a megbetegedés valószínűségét
  • Antibiotikus kezelés, gyulladásgátlók szedése alatt és azt követően a probiotikumok segítenek regenerálni és visszaállítani a bélflóra egyensúlyát

Hogyan pótoljuk a probiotikus baktériumokat?

Természetes módon főként savanyított tejtermékekben, joghurtban, kefírben, lágy sajtokban, káposztában találhatók meg, de ezek csak akkor képesek életben maradni szervezetünkben, ha megfelelően táplálkozunk. Az alkohol, a dohányzás, a finomított szénhidrátok, a zsírok és a mesterséges adalékanyagok fogyasztása pusztítja őket. A bélflóra egészségének megőrzésében kiemelten fontos a rendszeresség az étkezésekben, a gyümölcs- és zöldségfogyasztás és a megfelelő rost- és folyadékbevitel.

  • Tipp: A probiotikumok patikai készítmények formájában is elérhetők, kaphatók por és folyékony változatban is, ampullaként, kapszulában, káros mellékhatásuk nem ismert.
A folyadékvesztés veszélyes lehet

A folyadékvesztés veszélyes lehet!

A hasmenés és a hányás főleg a folyadék- és sóháztartást veszélyezteti.