Táplálékpiramis

2016. október 27.

Kapcsolódó tünetek:

ásványianyag-hiány

A rossz táplálkozási szokások betegséget okozhatnak.

Egészségünk megőrzéséhez vitaminok, ásványi anyagok, szénhidrátok, fehérjék, és zsírok kellenek. Az élelmiszerek tápanyagtartalma különbözik, önmagában egyikük sem tartalmazza elegendő mennyiségben azokat az összetevőket, melyekre szükségünk van, ehhez szükség van a változatos, kiegyensúlyozott étrendre.

Energiaigény

Az energiaszükséglet egyénenként változik, és több tényezőktől függ, úgy mint életkor, nem, anyagcsere gyorsasága, és az általános erőnlét. A bevitt táplálékok helyes aránya nem függ a mindenkori kalóriaszükséglettől. Egy élsportoló és egy nyugdíjas energiaszükséglete ugyan eltérő, de mindkettőjüknek ugyanolyan arányban nélkülözhetetlenek a különféle tápanyagok.

Az általános ajánlás szerint az egyén életéhez, munkájához alkalmazkodó energiaszükségletet 12%-át fehérjéből, maximum 30%-át zsírból, és 58%-át szénhidrátból kell fedezni.

Táplálékpiramis

Az élelmiszereket élettani szempontból öt csoportra osztják. Eszerint:

  • taplalekpiramis301kenyér- és gabonafélék, beleértve a rizst és a burgonyát is (összetett szénhidrátok);
  • zöldségfélék, melyek szinte minden étrendben kulcsszerepet játszanak a bennük lévő vitaminok, ásványi anyagok, rostok és szénhidrátok miatt;
  • gyümölcsök: friss, aszalt és konzervgyümölcsök, kompótok és gyümölcslevek;
  • hús, hal és húspótlók, például kemény héjú gyümölcsök, hüvelyesek, tojás (fehérjék);
  • tej és tejtermékek;
  • zsíros és cukrozott ételek (egyszerű szénhidrátok) ide tartoznak a vajak, margarinok, olajok, tejszín, burgonyaszirom, sütemények, édességek, cukor stb.

A kiegyensúlyozott étrend alkotóelemei:

  • összetett szénhidrát naponta hatszor;
  • gyümölcs vagy zöldség naponta ötször;
  • tej vagy joghurt naponta kétszer;
  • fehérje naponta kétszer;
  • napi legfeljebb 15-25 g zsír, olaj.

Gyakorlati alkalmazás

Az irányelvek betartása a gyakorlatban könnyebb, mint amilyennek elsőre tűnik. Az egyensúlyt nem feltétlenül kell minden étkezésnél betartani, elég, ha az étrend összességében egy-két hét átlagát tekintve harmonikus.

Akkor is táplálkozhatunk helytelenül, ha sokat eszünk, ugyanakkor a táplálkozás helyes arányainak be nem tartása is elhízáshoz vezethet, mely elősegíti a szív- és érrendszeri-, a cukorbetegség és az ízületi panaszok kialakulásának kockázatát.

Ezekkel az ételekkel együk magunkat egészségesre!

Mi kerüljön a tányérra? Egészséges, tápláló falatok, tele vannak vitaminnal!

Étvágytalanság – mire utal?

A probléma mögött sokféle ok állhat, a banálistól a súlyos kórképekig.