A legjobb gluténmentes lisztek listája

2016. augusztus 15.

Kapcsolódó tünetek:

felfúvódás, hasmenés

Melyik típusú lisztet válasszuk?

A lisztérzékenység

A lisztérzékenység kiváltásáért a glutén egy speciális fehérjéje, a gliadin a felelős, amely a kalászos gabonanövényekben (árpa, búza, rozs) található, károsító hatását a vékonybél nyálkahártyáján és a bélbolyhokban fejti ki. A keletkező toxikus anyag teljesen vagy részben elpusztítja a nyálkahártya felszíni sejtjeit és a bélbolyokat, így csökkenti a tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok felszívódását. Bár a vékonybélnek egyéb funkciói is vannak, de a felszívódás az, ami leginkább károsodik ebben a betegségben.

Gluténmentes lisztek

A gluténmentes liszteket nem csak azoknak érdemes fogyasztani, akik gluténintoleranciában szenvednek, hanem azoknak is, akik egészségesebbé szeretnék tenni táplálkozásukat.

Kukoricaliszt

Az E-vitaminban gazdag kukoricaliszt a gluténmentes táplálkozás egyik fő alapanyaga, hiszen nem tartalmazza a problémát okozó fehérjét. Jól alkalmazható sütemények készítéséhez édeskés ízének köszönhetően.

Chia

A chia Mexikóban és Guatemalában őshonos növény, amelynek a magját őrlik lisztté. A chiamag nagyon tápláló, tele van omega-3 zsírsavval, rosttal, kalciummal és fehérjével. Chialisztet otthon is elő lehet állítani, a magokat egyszerűen le kell darálni.

Rizsliszt

Young happy mother and her adorable curly toddler daughter wearing blue dress baking a pie together in an oven in a white sunny kitchen with modern appliances and devicesA finomra őrölt rizsből készült liszt nem csak kenyerek és különféle tészták készítéséhez alkalmas, hanem sűrítőanyagként is kiváló. Viszonylag jól alkalmazható a búzaliszt helyettesítésére, de kevés tojás és margarin tartalmú süteményeknél érdemes magasabb zsiradék tartalmú lisztekkel keverni!

Hajdinaliszt

A hajdinalisztből készítenek kenyeret, pogácsát, és süteményeket is. Magas rosttartalmának köszönhetően sokáig teltségérzetet biztosít, rendszeressé teszi az emésztést, kiemelkedő magnézium és kálium tartalma a megfelelő ásványi anyag ellátottsághoz is hozzájárul.

Kókuszliszt

A kókuszlisztnek alacsony a szénhidrát tartalma, viszont élelmi rostban nagyon gazdag. Elsősorban édességek készítéséhez lehet jól felhasználni. Használatánál azonban ügyelni kell arra, hogy rengeteg vizet vesz fel.

Quinoa

Rendkívül könnyen emészthető, tartalmazza az összes fontos aminosavat, valamint gazdag cink-, rost-, folsav-, vas- és magnézium, B1-, B2-, B3-, C- és E-vitaminban, béta-karotinban. A quinoából készülhet kása, köret, saláta, a belőle készült lisztet pedig mogyoróra hajazó íze miatt inkább desszertekhez ajánlott használni úgy, hogy a megadott lisztmennyiség negyedét helyettesítjük vele.

Gesztenyeliszt

Remekül használható – többek között- édes sütemények elkészítéséhez. A gesztenyeliszt ízéhez remekül passzolnak a dióban, a mandulában, a mézben, a csokoládéban, a mogyoróban és a  fenyőmagban rejlő aromák.

Mandulaliszt

A mandulaliszt kalciumban, E-vitaminban és egyszeresen telített zsírsavakban gazdag. Leginkább süteményekhez használják, a manapság nagyon menő macaron alapja, de panírozáshoz is érdemes kipróbálni.

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

Amit feltétlenül tudnia kell a laktóz intoleranciáról!

5 fontos tudnivaló, ha érzékeny a tejcukorra!

Illóolajok emésztési zavarokra

Illóolajok emésztési zavarokra

Ezeket az illóolajokat használja, ha emésztési problémákkal küzd!

A legfontosabb tudnivalók a Crohn-betegségről

A legfontosabb tudnivalók a Crohn-betegségről

A Crohn-betegség tünetei, kezelése és a gyógyulási esélyek.

A puffadás okai – Ezek állhatnak a hátterében!

A puffadás okai – Ezek állhatnak a hátterében!

A haspuffadás okai, megelőzése és kezelési lehetőségei.

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

9 tipp, hogy az ünnepek alatt is egészséges maradjon!

Segítünk, hogy ezúttal elkerülje az emésztőrendszeri panaszokat és a betegségeket!