Várandós? Ezeket egye karácsonykor!

2016. december 20.

7 tipp, hogyan étkezzen az ünnepek alatt, ha gyermeket vár.

Várandós Ezeket egye karácsonykor! 750

  1. A kismamáknak fokozottan oda kell figyelniük a megfelelő folyadékbevitelre, ami napi két liter, nem cukrozott és nem túl hideg italt, például frissen facsart gyümölcs- és zöldségleveket, ásványvizet, teát jelent. Az alkoholt ilyenkor jobb kerülni. Bármilyen csábító is a forralt bor, válasszunk inkább valamilyen zamatos, fűszeres teát! Ha mégis szeretnénk koccintani a többiekkel, akkor válasszunk jó minőségű vörösbort, amelyből ritkán egy-egy deci nem árt a babának.
  2. A karácsony a finom ételekről is szól, de ne essünk abba a csapdába, hogy ilyenkor degeszre tömhetjük magunkat, hiszen úgyis kettő helyett eszünk. Ez az állítás ugyanis nem igaz. Bizonyított tény, hogy a terhesség kilenc hónapja alatt napi maximum 200-300 kalóriával emelkedik meg a test napi kalóriaszükséglete. Ráadásul a növekvő baba nyomhatja a gyomorszájat, s ha tele van a gyomor, a kettő együtt nagyon kellemetlen tüneteket okozhat. A legjobb megoldás, ha mindenből eszünk egy kóstolónyi mennyiséget, így az ízélmény sem marad el és elkerülhetjük a feszítő, diszkomfortérzést is.
  3. A terhesség kezdeti szakaszában a legtöbb kismama émelyeg, érzékeny az erős illatokra. Ezt a hormonális változások okozzák, illetve védő funkciója is van, hogy az anyuka ne egyen olyan ételeket, melyek veszélyeztethetik a babát. Émelygés esetén karácsonykor is ajánlott megfogadni a jól bevált tanácsot, hogy sose legyen üres a gyomor. Naponta többször, kis adagokat fogyasszunk, és könnyű ételeket, alaposan megrágva. Estére javasolt a fehérjedús, könnyű vacsora, napközben pedig ropogtassunk sós kekszet, ropit, kétszersültet, gyömbéres kekszet. A gyömbér és a borsmentatea nagyszerűek émelygés ellen. Az émelygés elleni küzdelemben kiváló segítséget nyújthat még a jeges gyümölcsök szopogatása, jeges italok óvatos kortyolgatása is.
  4. A hal kiváló étel kismamák számára! Tele van a baba és a mama számára is hasznos tápanyagokkal, ezen felül könnyen emészthető (főként a tengeri és a folyami ragadozó halak húsára igaz ez). A zsírosabb halászlé azonban nem biztos, hogy a legjobb választás. Húsok tekintetében a könnyebb emésztésű csirkét és pulykát érdemes előnyben részesíteni, de van, aki kifejezetten a vörös húsokat kívánja, szervezete megnövekedett vasigénye miatt. Bármilyen húsról is legyen szó, a legfontosabb szabály, hogy mindig legyen alaposan átsütve!
  5. Sok kismama ízlése változik meg a terhességgel: a legtöbben arról számolnak be, hogy el nem tudják viselni azoknak az ételeknek, italoknak az illatát, amelyek pedig addig a kedvenceik voltak. Vannak, akik a kávét kerülik, mások a tejtermékekre nem bírnak ránézni. Ez utóbbiak közül pedig kifejezetten hasznos a natúr joghurt gyümölcsökkel, zabpehellyel, a túró és a kemény sajtok. Kerülni kell viszont a lágy és a penészes sajtokat (például a brie, a camembert, feta sajtot)!
  6. Érdemes kerülni a földimogyorót, ami karácsonykor magában vagy sütemények alkotórészeként kerülhet az asztalra. A földimogyoró-fogyasztás ugyanis növeli a születendő baba mogyoróallergiájának valószínűségét. Ha tudjuk, hogy nekünk vagy párunknak élelmiszerallergiája, szénanáthája, ekcémája vagy asztmája van, a terhesség során ne együnk földimogyorót és kerüljük azokat az allergéneket, melyek nálunk problémát okoznak!
  7. Kerüljük a savas dolgokat és a túl sok finomított szénhidrátot! Az ingadozó vércukorszint károsan befolyásolja a baba fejlődését, túlsúlyt és cukorbetegségre való hajlamot okozhat. Bánjunk csínján a cukorral és az édességekkel, fogyasszuk mértékkel a kalóriadús fogásokat! Az édesség utáni vágyunkat enyhítsük gyümölcsökkel és gyümölcs alapú desszertekkel!

Összes cikk Baba-mama, gyermeknevelés témában