Miért fontos a D-vitamin?

2016. október 28.

A D-vitamin (kalciferol) kulcsfontosságú csontrendszerünk egészsége szempontjából. A zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik

A D-vitamin hiányának a fogak és csontok látják kárát: D-vitamin-hiány esetében nő a csontritkulás és a csontok deformálódásának kockázata. Mennyi D-vitamin ajánlott és hogyan viheti be szervezetébe a szükséges D-vitamin-mennyiséget?

A D-vitamin elnevezés több olyan, zsírban oldódó anyagot jelöl, amelyek a szervezet kalciumháztartásának szabályozásában játszanak fontos szerepet. D-vitaminból kétféle típust különböztetnek meg: D2- és D3-vitamint. A D2-vitamin inkább növényekben lelhető fel, míg a sokkal aktívabb D3-vitamin elegendő mennyiségű napfény – egészen pontosan ultraibolya fény – hatására jön létre szervezetünkben.

Mi okozhat D-vitamin-hiányt?

D-vitamin-hiányos állapotot okozhat, ha túl kevés időt töltünk a napon, de kiválthatja a nem megfelelő táplálkozás is. Egyes esetekben a szervezet D-vitamin-igénye növekedhet; ide sorolható a terhesség, szoptatási időszak. D-vitamin-hiányt okozhat emellett a vese vagy a pajzsmirigy, mellékpajzsmirigy nem megfelelő működése is.

A D-vitamin-hiány tünetei és következményei

Amennyiben a szervezetben a szükségesnél kisebb mennyiségben van jelen a D-vitamin, csontritkulás, csontlágyulás alakulhat ki. Kisgyermekek esetében csökkenhet a csontok szilárdsága, csontdeformitások fordulhatnak elő, felnőttek esetében könnyebben törhetnek a csontok, a már előfordult csonttörések nehezebben gyógyulhatnak, és gyors tempóban romolhatnak a fogak is. A D-vitamin hiányára utalhatnak emellett az egyre gyakrabban jelentkező izomgörcsök is.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk?

A 2012-es magyar állásfoglalás szerint egy napra javasolt dózis D-vitaminhiány megelőzésére:

  • Csecsemők: 400-1000 NE
  • Gyermekek: 600-1000 NE
  • Serdülők: 800-1000 NE
  • Felnőttek: 1500-2000 NE
  • Várandós nők: 1500-2000 NE

(NE: Nemzetközi Egység, 40 NE 1 mikrogrammnak felel meg.)

Hogyan pótolhatjuk a D-vitamint?

miert_fontos_a_dvitamin_nkA legnagyobb mennyiségben bőrünk állítja elő a D-vitamint, de egyes élelmiszerek is gazdagok e vitaminban: a halmáj-olajokban, a tejben és tejtermékekben, valamint a májban és tojásban nagyobb koncentrációban található meg.

Azokban az évszakokban, amikor kevesebb a napsütéses órák száma – ősztől tavaszig –, és ebből adódóan kevesebb időt töltünk a szabadban, fokozottan fennáll a D-vitamin-hiány kialakulásának kockázata, ám az sem számít ritka jelenségnek, hogy a hiányos állapot a nyári hónapokban jelentkezik, amikor a rendkívül magas hőmérséklet és a fokozott ultraibolya-sugárzás miatt óvakodunk a napfénytől.

Az ősztől tavaszig terjedő időszakban különböző – patikákban kapható – táplálékkiegészítők fogyasztásával tanácsos kiegészíteni a természetes forrásokat, hogy a csontritkulás és a vele együtt járó csonttörések kockázatát elkerüljük.

Az Ön számára ideális termék kiválasztásához és annak adagolásához mindenképpen forduljon kezelőorvosához, gyógyszerészéhez!