Ezért legyen minél többet mezítláb gyermekünk

2018. szeptember 12.

Kapcsolódó tünetek:

lábizom gyengeség

Az emberiség csak az elmúlt évszázadokban szokta meg a mindennapos cipőviselést, azonban egy közelmúltban készült kutatás szerint, lehet, hogy az egészségünknek inkább ártottunk vele. Milyen előnyökkel jár, ha gyermekünk csupasz lábakkal rohangál?

A rendszeresen cipőben és az inkább mezítláb járók lábainak szerkezetében kialakult különbségeket már az elmúlt 100 év során is vizsgálták. Sőt, dr. Phil Hoffman már 1905-ben figyelmeztetett a divatos lábbelik viselésének lehetséges hátrányaira, mondván: ezek hajlamosak összenyomni a láb első felét. Eredményei rámutattak, hogy az általában cipőt viselőknek keskenyebbé válik a lábfeje, íve pedig egyenesebb lesz, ez pedig azt eredményezi, hogy járás közben nagyobb nyomás éri a sarkat és talppárnát. Ezzel szemben akik úgy nőttek fel, hogy rendszeresen jártak mezítláb, szélesebb lábfejjel rendelkeznek, így a rájuk nehezedő súly sokkal egyenletesebben oszlik el, juttatva a nyomásból a láb szélső részeire és a lábujjakra is.

Bár azt még nem kutatták részletesen, hogy a cipő viselése milyen hatással van a koordinációra vagy a sportbalesetek kockázatára, az előbb említett eredmények miatt a józan ész azt diktálja a tudósok számára, hogy mezítláb felnőni egészségesebb. Több egyszerű és könnyen belátható érv is szól a csupasz lábak mellett. Egyrészt mivel a sarok nagyon érzékeny a fájdalomra, mezítláb futva hajlamosak vagyunk inkább a lábak középső és elülső részén landolni a lépések között, ezzel nagyobb felületet biztosítva a lábainkra nehezedő nyomásnak. Másrészt ahhoz, hogy ne a sarkunkra érkezzünk, a lábaknak közelebb kell lenniük a testhez, így a mezítláb futóknak rövidebbé válnak lépéseik. Ez kevésbé kinyújtott lábakat és jobban a talaj felé mutató lábfejet igényel. A lábak inkább hajlított pozíciója edzettebb térdízületeket és erősebb térdet körülvevő izmokat, a lábfejek futás közbeni szöge pedig rugalmasabb bokaízületeket eredményez.

Ma azonban a legtöbben – az állandóan hordott futócipőknek köszönhetően – kinyújtott lábbal a sarkukra érkeznek futás közben. Így a landolás által generált nyomást a lábaknak ez a keményebb ízületekből és csontos vázból álló része nyeli el, izmainknak pedig sokkal kevesebb dolga lesz. Valószínűleg ez az egyik oka annak is, hogy a legtöbb, futóknál előforduló sportsérülés is olyan területeket érint, amelyek inkább csontosak, és nem az ilyenféle nyomás elviselésére ’vannak tervezve’ (például sípcsont, térdcsontok).

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Egy közelmúltbeli tanulmány szintén megerősíti az eddigi feltételezéseket. Az angliai Leeds Beckett Egyetem kutatói 714 új-zélandi gyermek cipőviselési szokásairól gyűjtöttek adatokat, és vizsgálták a lábbelik hatását a gyermekek fejlődésében, akiknek mintegy 45 százaléka ideje nagy részét mezítláb tölti. Új-Zélandon, ahol megszokott, hogy idejük nagy részét cipő nélkül töltik a gyermekek, a globális felmérések szerint az egyik legalacsonyabb a lábakban megjelenő fájdalom és ízületi problémák kockázata.

6 elváltozás a lábon, amire érdemes figyelni

6 elváltozás a lábon, amire érdemes figyelni

Néha elegendő lenne csak lepillantanunk a lábainkra, hogy kiderítsük milyen egészségügyi probléma állhat panaszaink hátterében. Íme, 6 betegség és azok tünetei.

Összes cikk Aktuális, érdekességek témában