Dobozba zárt napfény: D-vitamin

2016. október 28.

A D-vitamin jelentős szerepet játszik élettani folyamatainkban.

A legtöbb sejt felszínén és sejtmagjában is megtalálható a D-vitamin receptora. Az egyik leginkább multifunkcionális vitamin, elősegíti a csontképzést és lassítja a lebontás folyamatát, növeli az izomerőt, gyulladás és vérnyomás csökkentő hatású, valamint kedvezően befolyásolja az inzulin kiválasztást. Mégis, rendkívül gyakori probléma a D-vitamin hiány. A helyzetet súlyosbítja, hogy gyakran nem ismerik fel idejében, hogy az egyes egészségügyi problémák hátterében a nem megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitel, vagy felszívódási zavar áll. A zsírban oldódó vitaminok közé tartozi

A napfény erejenapfeny301

A táplálékkal bevitt D-vitamin a vékonybélben szívódik fel. A biológiailag aktív forma a máj, illetve a vese hidroxiláló enzimjei hatására jön létre. A fentiekből következik, hogy a D-vitamin bevitelének hiánya és a D-vitamin aktivációjának zavara elégtelen D-vitamin ellátottsághoz, csökkent D-vitamin hatáshoz vezet. A napfény-expozíció csökkenése, legyen az oka a légszennyezettség (nagyvárosok), a test nagy részét befedő ruházat, fényvédők alkalmazása, alacsony napsütéses órák száma (különösen a téli időszakban), otthoni életmód szintén csökkenti e létfontosságú vitamin szervezetbe kerülését.

A D-vitaminhiány tünetei

Mindezeket figyelembe véve szomorú tény, hogy a D-vitamin hiányban szenvedők aránya minden korosztályban nagyon magas. Megdöbbentő adat, hogy az enyhébb D-vitamin hiány a fiatalok átlag 88 százalékát érinti! A felismerést nehezíti, hogy a D-vitamin hiány “nem fáj”, nincs olyan pontosan körülhatárolt tünet, amely jelezné meglétét. Sok apró jel azonban figyelmeztető lehet. A fáradékonyság, csökkenő erőnlét, gyakoribb megfázások, mind mind apó vészcsengőként jelzik, szükség lenne a megfelelő mennyiségű és minőségű D-vitamin pótlásra. Különösen a téli hónapokban minden korosztályban ajánlott napi rendszerességgel a dobozba zárt napfényhez, vagyis a tabletta formátumú D-vitamin készítményhez fordulni. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy az elérhető D-vitaminok közül melyiket választjuk. A szakmai ajánlások szerint a D-vitamin napi ajánlott bevitele 2000 nemzetközi egység, tehát válasszunk olyan készítményt, amelyik ezt tartalmazza.

Külön is ajánlott pótolni

Gyakori tévhit, hogy a multivitaminok megfelelő mennyiségben tartalmazzák e fontos vitaminfélét. Bár, különösen a téli hónapokban egy összetett multivitamin szedése nagyon ajánlott, a D-vitamint külön is pótolni kell. A mennyiség mellett azt is figyelembe kell venni, hogy milyen D-vitaminra van szüksége szervezetünknek. Míg fiatal, egészséges emberek számára az úgynevezett natív D-vitamin tökéletesen elegendő az egészség és a fittség megőrzéséhez, addig idősebbeknél, különösen akkor, ha valamilyen emésztőszervi megbetegedésben szenvednek, máj, vagy vese funkciós zavaraik vannak mindenképpen az aktív D-vitamin bevitel javasolt, amely vitaminforma a felszívódási zavarok esetén is biztosítja a megfelelő minőségű D-vitamin ellátást.