A hideg veszélyei

2013. november 13.

Akár egy síelés vagy téli túra alkalmával is károsíthatja szervezetünket a hideg. Nem árt felkészülni, nem árt felismerni időben a tüneteket, és nem árt tudni, mit tegyünk!

A hideg hatása a szervezetre

A hűvös időben bőrünk hajszálerei fokozatosan összehúzódnak, így csökkentve a hőleadást. Tartós hideghatásra az érösszehúzódás egyre intenzívebb, majd egyes, leginkább a kiálló, fedetlen vagy szívtől távol lévő testrészek keringése kisebb-nagyobb zavart szenved. Így szerezhetünk könnyen fagyási sérülést az orron, fülön vagy a lábujjakban. Nem árt tudni, hogy a szél jelentősen csökkenti a hőleadást, így a szeles időben a levegő hőmérséklete akár 5-10 fokkal is hidegebbnek tekintendő. Ha hosszú ideig tartózkodunk a hidegben, vagy jelentős a már említett szél, elkezdődik a szervezet szisztémás kihűlése, amely szintén komoly figyelmet igényel.

BENU Online Gyógyszertár ajánlata:

Fagyási sérülések

A fagyási sérüléseknek több fokozatát különítjük el. Legenyhébb esetben csak a bőr legfelső, ún. hámrétege érintett. A bőrfelület fehéres sárgássá válik, zsibbadó, bizsergő érzés kísérheti. Következő fázisban az érintett testfelület megduzzad, akár hólyagok is jelentkezhetnek. Súlyos hideg301fagyásról beszélünk, ha a bőr színe viaszossá válik és/vagy váladékozik.

Még súlyosabb esetben sötét elszíneződés, üszkösödés indul el. A megelőzési tanács ismerős, öltözzünk rétegesen, védjük kiálló testrészeinket, mozgassuk ujjainkat! Abban az esetben, ha megtörtént a baj, a sérültet kísérjük lehetőleg meleg helyre! Távolítsuk el az érintet testrészről az ékszereket (pl. gyűrű), ezek tovább akadályozzák a keringést. A felmelegítést fokozatosan végezzük! Tilos a hirtelen hőhatás! Ne tegyük forró víz alá, ne érintsük a meleg kályhához! Kerüljük a dörzsölést! Takarjuk be, vagy 20-25 fokos vízbe áztassuk kezdetben, ez fokozatosan emelhető 40-45 fokig.

Kihűlés

Kihűlés nemcsak hideg vagy szélhatás következtében alakulhat ki. Valamennyi traumás sérült, továbbá az eszméletlen, ájult beteg is kihűlés veszélyének van kitéve. Előzzük meg! Ha tartósan dolgozunk, mozgunk, sportolunk a szabadban, öltözzünk rétegesen!. A kihűlés kezdeti jele a didergés és a libabőr, illetve a sápadt bőr. Második stádiumban a remegés megszűnik, az érintett fáradékony, visszahúzódó, szótlan.

Egy téli kirándulás, egy barlangtúra során ez könnyen észrevehető társunkon, ha kellőképpen odafigyelünk. A későbbiekben a pulzus- és légzésszám csökken, a bőr kékes-lilássá válik, izommerevség, majd eszméletvesztés következik be. Ha testünk úgynevezett maghője (mellkasi hőmérséklete) 30 Celsius-fok alá süllyed, már komoly életveszély alakul ki. Az alkohol nem segít! Nemcsak nem segít, hanem kifejezetten fokozza a hőleadást, így kerüljük!. A bajba jutott személyt vigyük meleg helyre, majd kezdjük meg a fokozatos felmelegítését! A fagyási sérülésekhez hasonlóan itt is veszélyes a hirtelen felmelegítés!