A helyes fogyókúra

2013. július 31.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

A fogyókúra célja a test zsírtartalmának csökkentése, valamint az elért testtömeg megtartása.

Fontos, hogy a fogyókúra során fokozottan figyeljünk arra, hogy szervezetünk semmilyen tápanyagban, vitaminokban és ásványi anyagban ne szenvedjen hiányt, hiszen anyagcserezavarok alakulhatnak ki.

Az első, és legfontosabb dolog, hogy ne vigyünk be több kalóriát, mint amire szükségünk van, emellett életvitelünk része legyen a megfelelő, rendszeres testmozgás. Az étrend legyen kiegyensúlyozott, energia– és zsírszegény (de nem zsírmentes!), krisztalloid szénhidráttól mentes, valamint fehérjében, teljes kiőrlésű gabonákban és diétás-rostban gazdag. A bevihető energiamennyiséget napi 4-5-szöri étkezéssel fogyasszuk el.

Különösen fontos a megfelelő folyadékbevitel energiamentes italokkal, hiszen az étkezések előtt elfogyasztott víz hozzájárul a teltségérzet kialakításához, emellett a diétás rostok folyadékkal együtt tudják kifejteni telítő hatásukat.

A vitaminhiány veszélyes

diet301A diéta során törekedni kell a vitaminhiány elkerülésére, ezért ajánlott komplex multivitaminok- és ásványi anyag készítményt fogyasztani amellett, hogy az étrend gerincét a diétás-rost gazdag zöldségek, és az alacsony szénhidráttartalmú gyümölcsök teszik ki. K-vitamin hiány alakulhat ki, ha zsírfelszívódást gátló készítményt szedünk, így tehát ajánlott ezen készítmények elhagyása, vagy a K-vitamin pótlása.

A B2-vitamin gyomorproblémák, görcsök enyhítésére alkalmas, valamint csökkenti a fáradtság érzését. A B6-vitaminok fokozzák a zsíranyagcserét, emellett szabályozzák a koleszterinszintet is, a pantoténsav pedig lebontja a káros zsírsavakat. A C-vitamin az anyagcsere helyes működéséhez elengedhetetlen.

Az omega-3 és omega-6 zsírsavak szükségesek a szervezet normális működéséhez, ezért ajánlott halolaj vagy lenmagolaj táplálékkiegészítő fogyasztása, amelyek kedvező irányba mozdítják a vér koleszterin értékeit. Az L-karnitin fokozza a zsírégetést, napi fogyasztása 500 mg mennyiségű lehet. Az ásványi anyagok közül a krómról mutatták ki, hogy elősegíti a testtömeg csökkentést, szabályozza a vércukorszintet és a magas vérnyomást. A magnézium szintén elengedhetetlen a vércukorszint szabályozásában.

Az anyagcserét gyorsítják a zöld teák, ezért fogyasztásuk ajánlott, elsősorban a hűvösebb hónapokban. A maté teák teltségérzetet adnak, csökkentik a vércukorszintet és a vérnyomást, enyhe vízhajtó hatással rendelkeznek. Különböző étvágycsökkentő készítmények (pl. tabletták, szájspray-k) is segíthetnek a testtömeg karbantartásában, válasszunk természetes hatóanyagokat tartalmazó készítményeket, amelyek nem okoznak mellékhatásokat.

A gyógyszereket, és gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményeket kizárólag orvosi konzultáció mellett alkalmazzuk. Óvakodjunk azon csodaszerektől, amelyeket nem megbízható forrásból (pl. televízión, telefonon, vagy interneten keresztül) vásárolunk, hiszen klinikailag nem bizonyított a hatásuk, és nem várt mellékhatásokat okozhatnak.