A B-vitaminokról

2016. október 27.

Aminkor B-vitaminról beszélünk, nem egy vitaminról, hanem többről beszélünk.

A B-vitaminokat komplexnek is nevezzük, hiszen ezek az anyagok sosem önmagukban, hanem mindig közösen fordulnak elő az egyes élelmiszerekben. A salátában és a gabonafélékben tulajdonképpen az összes B-vitamin megtalálható, de a sörélesztő is nagy mennyiségben tartalmazza ezeket az anyagokat. Mivel a B-vitaminok közösen fejtik ki a hatásukat, semmit sem érünk el azzal, ha pusztán egyfajta B-vitamint szedünk, felszívódásuk is jobb, mint külön-külön. Ezért is érdemes a patikákban vitaminkomplexet vásárolni.bvitamin301

Miért fontos a B-vitamin?

A B-vitaminokról általánosan elmondható, hogy nélkülözhetetlenek az idegrendszer megfelelő működéséhez és fejlődéséhez, valamint a hajunk, bőrünk és körmeink egészségéhez. Az emésztőrendszer számára is fontos: javítja és fokozza az emésztőszervek működését, segít a méregtelenítésben. Nem mellékesen az izmok felépítésében és működésében is meghatározó a szerepük.

A B vitaminok fajtái:

  • B1-vitamin (tiamin)
  • B2-vitamin (riboflavin)
  • B3-vitamin (niacin)
  • B5-vitamin (pantoténsav)
  • B6-vitamin (piridoxin)
  • B7-vitamin (biotin)
  • B9-vitamin (folsav)
  • B12-vitamin (kobalamin)
  • Kolin
  • Inozit
  • PABA (para-amino-benzoesav)

A B-vitaminok hiánya

A vitaminhiányt okozhatja az

  • alkoholfogyasztás,
  • feszívódási zavar.

A B-vitaminok hiányának tünetei leginkább idegrendszeri, bőrgyógyászati, emésztőrendszeri és pszichiátriai tünetekben jelentkezik.

A B1-vitamin hiánya és tünetei

A B1 (tiamin) vitaminhiány leginkább egyoldalú táplálkozás alatt alakul ki, hiánytünetei kezdetben jellegzetesek, étvágytalanság, gyengeség, hányinger, étvágytalanság súlyosabb hiánya esetén izomgyengeség, reflexzavarok fordulhatnak elő. A B1-vitamin hiánya súlyos sokideg-gyulladást okoz, mely ödémával, szív- és érrendszeri tünetekkel társulhat.

A B2-vitamin hiánya és tünetei

A B2 (riboflavin) vitamin a sejtek anyagcseréjében kulcsfontosságú. Hiánytünetei a szájnyálkahártya-gyulladás, és a repedezett ajkak.

A nikotinsav-hiánya és tünetei

A nikotinsav segíti a szervezet számára kinyerni az energiát a szénhidrátokból, zsírokból és a fehérjékből. Oxidációs folyamatokat irányító enzimek része. A nikotinsavat a szervezet is előtudja állítani, a táplálékkal való bejuttatása nem mindig megfelelő, mert igen rossz hatásfokú a felszívódása. A szájon át alkalmazott fogamzásgátlók tovább rontják a felszívódását. Hiányának tünetei a mentális problémák, hasmenés és a bőrirritáció.

A B6-vitamin hiánya és tünetei

A B6-vitamin a fehérjék lebontásában, az aminosavak anyagcseréjében játszik szerepet. Az idegsejt és a hámszövet működését szabályozza. A szájon át szedhető fogamzásgátlók, egyes antibiotikumok és a szív-és érrendszeri gyógyszerek csökkenik a B6-vitamin hatását. Hiánytünetei lehetnek az agy és az idegrendszer érzékenysége, görcsös rohamok, hányás és hasmenés. A túlzott faggyútermelés miatt a bőr elváltozik.

Pantoténsav hiánya és tünetei

A pantoténsav szerepet játszik a zsír lebontásában, és a női- férfi nemi hormonok előállításában, csökkenti a stresszt. Bár az emberre nem jellemző, hogy pantoténsav hiánya lépjen fel, a lábujjak zsibbadását, bizsergését okozza.

A B12-vitamin hiánya és tünetei

A B12 (kobalamin) vitaminnak a nukleinsav anyagcsere szabályozásában van szerepe részt és a vörösvérsejtek képződéséhez szükséges. Hiánytünetei a vérszegénység, nyálkahártya-gyulladás, valamint gyomor-bélrendszeri, és idegrendszeri zavarok.