5 egészségügyi állítás, ami már nem helytálló

2018. október 13.

Mindannyiunk fejében él pár alapvető fáma, amelyek segítségével meghozzuk a mindennapok során az egészségünkhöz kapcsolódó döntéseket. De vajon mindegyik ilyen elraktározott irányelvünkben bízhatunk? Mutatunk ötöt, melyekben már nem kellene.

5 egészségügyi állítás, ami már nem helytálló

5 egészségügyi állítás, ami már nem helytálló

Több fehérje, több energia

A fehérjék stabil, lassan égő kalóriákat biztosítanak a szervezet számára, ezért is ajánlottak az energia- és vércukorszintet hirtelen felturbózó, majd leejtő szénhidrátokkal (például finomított cukrokkal) szemben azoknak, akik le szeretnének adni pár kilót. Azonban a fehérjék esetében sem mindegy, hogy honnan érkeznek: a legtöbb fejlett ország felmérései azt mutatják, hogy az emberek túl sok állati fehérjét fogyasztanak. Ez a sav-bázis egyensúly felborítása mellett a testben megemelkedett mértékű gyulladásos reakcióhoz is vezet, amelyek pedig összefüggésben állnak a legtöbb krónikus betegség kialakulásával is. A napi fehérjeszükséglet körülbelül 50 grammra tehető – ennek például egyetlen 120 grammos hamburgerhús már több mint a felét tartalmazza. Ezért például ha a reggelinkben és az ebédünkben már jelen volt a hús, akkor vacsoránkat már vegetáriánusra célszerű tervezni.

A kávé dehidratál

A koffeinről köztudott, hogy vizelethajtó hatású, tehát gyorsabban kell tőle meglátogatnunk a mellékhelyiséget. Azonban a kávé és más koffein tartalmú italok igenis számítanak a napi folyadékbevitel szempontjából, semmivel sem kevésbé, mint például a víz – ezt több kutatás is bebizonyította már.

’Etesd a lázat, éheztesd a megfázást!’

Teljes mértékben tévhit, hogy bármilyen betegség esetén koplalnunk kellene, hiszen a testnek folyamatosan szüksége van a tápanyagokra és az energiára, különösen egy vírus vagy baktérium elleni harc esetén. Az egyetlen alkalom, amikor koplalásra kerülhet sor, ha gyomorpanaszaink vannak, és nem marad meg bennünk az étel. Hidratáltnak maradni persze ugyanilyen fontos, de azért is szükséges a folyadék mellett ételt is a szervezetbe vinnünk, mivel a betegség alatt felborult folyadék- és elektrolitegyensúly rendbehozásához az élelmiszerekben található ásványi anyagokra is nagy szüksége van szervezetünknek.

A horkolás normális dolog

Hacsak nem vagyunk megfázva, nem kellene túl nagy hangzavart csapnunk alvás közben. A horkolás nem a mély, pihentető álmot és a jó alvást jelzi, hanem például valamilyen légúti problémát, ami később akár alvási zavarokhoz is vezethet. Ha horkolunk, legjobb, ha ennek okairól kikérjük orvosunk véleményét, mivel az obstruktív alvási apnoe több krónikus betegséggel is összefüggésben áll, ilyenek például a magas vérnyomás és a kettes típusú cukorbetegség.

’Már nem leszek allergiás!’

Sajnos a különféle ételallergiák egyre nagyobb mértékben vannak jelen az egészségügyi problémák között, és egyelőre a kutatók sem tudták megválaszolni a tendencia miértjeit. Az allergiák manapság senkit sem kímélnek, kialakulhatnak bármelyik életkorban, olyan étellel kapcsolatban is, amelyet rendszeresen fogyasztottunk, és az egészen enyhétől az igen súlyos tünetekig bármit produkálhatnak. Ezért ha nem alakult ki eddig semmilyen allergiánk, akkor sem érezhetjük magunkat biztonságban.