Derékfájdalom – Mi a legjobb mozgásforma?

2017. augusztus 24.

A háziorvosok nagyon gyakran találkoznak erős, elhúzódó derékfájással, hiszen az emberek nagy részénél életük során legalább egyszer előfordul ez a probléma és nem is csak az idősebb korosztályt érinti. De milyen mozgásforma ajánlott a fájdalom enyhítésére és a baj megelőzésére? Egyáltalán szabad-e mozgatni a derekunkat, amikor nagyon fáj?

derékfájdalom

A derékfájdalomnak számos kiváltó oka lehet, de ezek közül szerencsére csak kevés olyan van, ami súlyosabb betegséggel függ össze és tulajdonképpen indikátor jellegű. A legtöbb esetben inkább deréktáji diszkomfortérzésről beszélhetünk . A fájdalom a gerinc egyes elemeinek eltéréseiből (csigolyák, porckorongok, kisízületek), vagy a környező izmok és szalagok megfeszüléséből indul ki. Ez a fájdalom kialakulhat egyetlen rossz mozdulat hatására is, de akkor is jelentkezhet, ha sokat ülünk egyhelyben, rossz testtartással. Természetesen a gerinctáji problémák idősebb korban gyakoribbak a kopások miatt, de a fiatalabbaknál sem ismeretlenek, hiszen nagyon sokan végeznek olyan ülőmunkát, vagy fizikai munkát, ami nincsen jó hatással erre a területre.

Lehet-e mozgatni?

Amikor jelentkezik a fájdalom, akkor a legfontosabb, hogy a derekat nyugalomba helyezzük és pihentessük olyan kényelmes testtartásban, hogy az izmok ellazulhassanak. Segíthet ilyenkor a masszírozás, ami inkább kilazítás, és a helyileg használható fájdalomcsillapító kenőcsök. Súlyosabb esetekben szájon át szedhető fájdalomcsillapító gyógyszerek használatára is szükség lehet. A terhelést, mozgatást, csak pár nappal később szabad megkezdeni, amikor már nem érez a beteg erősebb fájdalmat, illetve, amikor már pontosan tudjuk, mi okozza a panaszokat. Elsődlegesen gyógytornával érdemes indulni, aminek célja a nyújtás és a terhelés fokozatos növelése úgy, hogy idővel minél nagyobb kiterjedésű mozgásokat lehessen végezni. Jó, ha szakember irányítja ezeket a kezdeti lépéseket!

Melyek a legjobb mozgásformák?

Már a megelőzésben nagyon hasznos a rendszeres testmozgás, főleg azoknak, akik naphosszat ülnek. Abban pedig, hogy az erős fájdalom ne újuljon ki, szintén a mozgás lehet nagy segítségünkre. Választhatjuk például a gyakori kerékpározást, normál tempóban, nem kifejezetten hosszú távokon, ügyelve a helyes testtartásra. Fontos, hogy hűvösebb időben védjük a derekunkat erre fejlesztett termékekkel. Aki inkább úszna, annak kifejezetten ajánlott a hátúszás, mert így nem a törzs elfordításával veszünk levegőt és nagyon jót tesz a derékfájdalomtól görcsös izmoknak.

Otthon is végezhetünk egyszerű, de annál hatásosabb tornagyakorlatokat. Ilyen például, amikor háton fekve hajlított térdünket a mellkasunkhoz húzzuk és pár másodpercig így is tartjuk, majd ugyanezt a másik térdünkkel is megismételjük és a gyakorlatot a térdeinket váltogatva többször is elvégezzük. Ugyanebben a fekvő testhelyzetben megtehetjük azt is, hogy a karjainkat oldalra fektetjük nyújtva, majd először mindkét térdünket a jobb oldalra fordítjuk és megérintjük velük a talajt, és ezt a gyakorlatot fordítva is megismételjük, majd elvégezzük többször.

Ne feledkezzünk el a bemelegítésről sem, bármilyen mozgást végzünk! A fokozatosság elvét is tartsuk szem előtt – ezzel elkerülhető az újabb éles fájdalom és a sérülés is.

Ha nem múló, erős fájdalmaink vannak, forduljunk orvoshoz!

A hátfájás okai és kezelése

A hátfájás okai és kezelése

A hátfájás nagyon gyakori probléma, ami több dologból is eredhet. Jó pár oka lehet annak, ha az Ön háta rendszeresen fáj, feszül.

Kevés szabadidő? Így mozogjon eleget a mindennapokban!

Egészségünk szempontjából nagyon fontos, hogy rendszeres mozgással is karban tartsuk a testünket. Ez nem csak megjelenésünk miatt lehet fontos, hanem sokféle betegség és mozgásszervi probléma megelőzésének szempontjából is elengedhetetlen. De mit tegyünk, ha alig akad időnk rá? Olyan tippeket gyűjtöttünk, melyek segítségével belecsempészhetjük a mozgást mindennapjainkba.

A legjobb mozgásformák hátfájásra és ízületi problémákra

A legjobb mozgásformák, melyek hátfájdalom, porckorong- és ízületi problémák esetén segítenek

Mozgásszervi problémák megelőzése gyermekkorban

Ezek a mozgásszervi problémák már gyermekkorban megelőzhetőek! 5 módszer, amely tényleg segít!

Összes cikk Mozgásszervi problémák témában