A diétás étrend aranyszabályai

2021. február 17.

Kapcsolódó tünetek:

elhízás

Annak érdekében, hogy a szervezetünk egészséges legyen, energiára és számos tápanyagra van szüksége. Mindegy, hogy fogyni szeretnénk vagy egyszerűen jobban szeretnénk táplálkozni, az alábbi szabályokat kell hozzá betartanunk.

A diétás étrend aranyszabályai

A diétás étrend aranyszabályai

A diétás étrend aranyszabályai

Elegendő zöldség és gyümölcs

A szervezetünknek szüksége van bizonyos tápanyagokra ahhoz, hogy rendesen tudjon működni. Ezek közé tartoznak az úgynevezett mikrotápanyagok, mint például a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek. Ezek legjobb forrásai a zöldségek és a gyümölcsök. Utóbbiak a bélrendszerre is jótékonyan hatnak, amit magas rosttartalmuknak köszönhetnek. Épp ezért ajánlott minden nap legalább 5 adag gyümölcsöt (kb. 250 g) és zöldséget (kb. 400 g) fogyasztanunk.

Jó szénhidrátok fogyasztása

A szénhidrátok szintén rendkívül fontosak a szervezetünknek, hiszen energiát adnak, továbbá mikrotápanyagokat és rostokat tartalmaznak. A hosszúláncú szénhidrátok bizonyulnak a legjobb választásnak, épp ezért nyugodtan együnk burgonyát, teljes kiőrlésű termékeket, zöldségeket, gyümölcsöket és magokat.

A rövidláncú szénhidrátok fogyasztását kerüljük, ugyanis ezekkel kevés tápanyagot, viszont annál több kalóriát juttatunk a szervezetünkbe. Ide sorolandó a fehér liszt, az édességek és a cukros üdítők.

Elegendő fehérje

Az élelmiszerekben található fehérjére azért van szükségünk, mert segítik a szövetek felépítését és megújulását, továbbá fontos szerepük van az enzimek termelésében, illetve számos más folyamatban. Általánosságban elmondható, hogy testsúlykilogrammonként 1 gramm fehérjét kell bevinnünk a szervezetünkbe. Ez a mennyiség változhat. Ha például rendszeresen sportolunk, akkor többre van szüksége a testünket, mivel az izomépítéshez elengedhetetlen.

Egészséges zsírok

A zsírok nagyon fontos alkotóelemei a sejteknek: az agyunkban építőelemként szolgálnak, ezen kívül pedig számos zsírban oldódó vitamin (A, D, E és K) miatt van szükségünk ezekre az egészséges zsírokra. Leginkább telítetlen zsírsavakat fogyasszunk, és csak kevés telített zsírsavat. Ehhez együnk mogyorót, avokádót és olívaolajat, továbbá olyan esszenciális zsírsavakról se feledkezzünk meg, mint az Omega-3, hiszen azt nem tudja előállítani a szervezetünk.

Állati eredetű élelmiszerek

Az állati eredetű élelmiszerek is jótékonyan hatnak a szervezetünkre, de nagyon fontos, hogy milyen típusúakat fogyasztunk, illetve a mennyiség is lényeges. Aki sok húst és halat eszik, rengeteg telített zsírsavat és koleszterint juttat a szervezetébe, melyek egyike sem hat pozitívan a testünkre. A legideálisabb, ha hetente kétszer vagy háromszor eszünk húst vagy halat. Feldolgozott hústermékeket pedig még ritkábban, ugyanis azok sótartalma magas.

Folyadékfogyasztás

Egy egészséges és diétás étrend esetén nem csak az fontos, hogy mit és mennyit eszünk, hanem a folyadékfogyasztásra is fokozottan kell figyelnünk. Amennyiben keveset iszunk, akkor csökken a teljestőképességünk, esetleg megfájdul a fejünk, és a vérkeringésünk sem az igazi. Ezek elkerülése érdekében igyunk naponta legalább 2 liter vizet, de ezt a mennyiséget számos tényező befolyásolhatja. A megfelelő mennyiség kiszámításánál a következő ökölszabály segíthet: 25 kilogrammonként 1 liter folyadékra van szükségünk. Amennyiben például sportolás következtében izzadunk, akkor természetesen többet igyunk. Ideális esetben vizet fogyasszunk, és kerüljük a cukros üdítőket.

Egészséges és diétás köretek karácsonyra

Egészséges és diétás köretek karácsonyra

Előzzük meg a karácsonyi plusz kilókat egy olyan menüvel, melynek legfontosabb elemei az egészséges és diétás köretek, ugyanis a hagyományos köretek azok, melyek a legtöbb problémát okozzák.

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

A ketogén diéta 6 aranyszabálya

A ketogén diéta egy szénhidrátokban szegény, zsírban gazdag fogyókúra. Annak érdekében, hogy valóban sikereket érjünk el ezzel a módszerrel, be kell tartanunk néhány alapszabályt. Cikkünkből kiderül, hogy mire kell fokozottan figyelnünk.

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Egészséges karácsonyi menü dietetikusok szemével

Mennyire táplálkozunk helyesen az ünnepek alatt, és mit kell tennünk azért, hogy ne plusz kilókkal indítsuk a következő évet? Íme, a fő elvek.

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Hogyan ne legyen káros a fogyókúra?

Életében minimum egyszer mindenki megpróbálkozik a diétázással, hogy megszabaduljon a plusz kilóktól. Ezzel nincs is semmi baj, viszont annak érdekében, hogy ne károsítsuk a fogyókúra során a szervezetünket, oda kell figyelnünk néhány fontos dologra.

Kerülje őket! Ez az 5 leghizlalóbb nyári étel

Nyáron sokszor észre sem vesszük, hogy több kalóriát viszünk be, mint általában. Íme, a nyár 5 leghizlalóbb étele!

Összes cikk Fogyókúra, egészséges táplálkozás témában